Thursday, April 18, 2024
-0.7 C
Calgary

گزارشی از نمایشگاه بدن حیوانات در موزهٔ TELUS Spark

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پیش از این در پیکوبینو شما را به دیدار از نمایشگاه بدن حیوانات در موزهٔ TELUS Spark در کلگری دعوت کرده بودیم. نمایشگاهی که از ۲۵ اکتبر آغاز شده و تا ۱ مارس ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت.

بیش از ۱۰۰ نمونه بدن پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان، و ماهیان در این موزه به نمایش درآمده‌اند و بازدیدکنندگان را به سفری جالب از کف دریا تا اوج آسمان می‌برند تا با ساختار بدن اهالی همه قلمروهای زمین آشنا شوند.

body-worlds-1-1024x768.jpg

تکنیک Plastination که چربی و بافت را از بدن موجودات مرده حذف می‌کند و نوعی رِزین سیلیکُن را به جای آن تزریق می‌کند، اثر شگفت‌انگیزی بر کیفیت نمایشگاه دارد و باعث شده که بتوانیم از نزدیک عضلات، اسکلت‌ها، سیستم‌های گوارشی، سیستم‌های خون‌رسانی، و حتی سیستم‌های عصبی را ببینیم.

body-worlds-3-1024x551.jpg

البته که تنوع موجودات این نمایشگاه فقط قطره‌ای در اقیانوس است.

این نمایشگاه که در کشورهای مختلف بر پا شده و خواهد شد، می‌تواند برای برگزارکنندگانش یک کابوس لُجستیکی باشد، چراکه گونه‌های مختلف، در ابعاد کوچک و بزرگ در آن به نمایش در می‌آیند. از قلب‌های کوچک موجوداتی مثل ماهی کپور، مار، قورباغه، کبوتر و خرگوش گرفته تا بدن عظیم زرافه‌های دراز پا؛ اینجا همه چیز پیدا می‌شود.

برای همین توصیه می‌کنیم روزی به اینجا بیایید که وقت آزاد فراوانی دارید، زیرا تماشای همهٔ موجودات، بسیار زمان‌بر است. در عوض می‌توانید قلب انسان را در دست بگیرید، و با اسکلت آدم دست بدهید.

body-worlds-5.jpg

body-worlds6-1024x540.jpg

یکی از جذابیت‌های این نمایشگاه همین است: برای هر سلیقه‌ای چیزهای جذاب وجود دارد. بدون شک بچه‌ها عاشق تماشای موجودات بزرگی مثل زرافه، گاومیش، گوزن و شتر می‌شوند.

body-worlds-4-637x1024.jpg

اما بزرگسال‌ها احتمالا جذب سیستم‌های داخلی بدن موجودات مختلف شوند.

از حق نباید گذشت که این نمایشگاه برای افرادی که به دیدن صحنه‌های پزشکی و جراحی علاقه ندارند، چندان خوش‌منظره نیست. اما با گردشی یک روزه در اینجا دیدیم که بچه‌های مدرسه‌ای مشکل خاصی با پیکره‌های بدون پوست ندارند.

body-worlds-8-1024x768.jpg

نمی‌توان از کنار این نمایشگاه به سادگی گذشت، زیرا تجربه‌ای است که یک بار در عمر آدم پیش می‌آید. برای مثال شبکه عروق خونی بدن اردک و خرگوش را در زیر می‌بینید که می‌شود گفت خیلی هم شاعرانه است.

body-worlds-9.jpg

البته همهٔ ما یکسان آفریده نشده‌ایم و توصیه می‌کنیم هر جایی که صحنه‌های نمایشگاه دلتان را زد، به سرعت به بخش‌های دیگر نمایشگاه بروید. شاید کمی جلوتر، دستهٔ گوزن‌ها در انتظارتان باشند که حال شما را بد نکنند.

body-worlds-10-896x1024.jpg

بدون شک هر دلاری که بابت این نمایشگاه می‌پردازید، ارزشش را دارد. این نمایشگاه در دنیا بی‌نظیر است.

body-worlds-11-1024x768.jpg

خوشبختانه اگر کسی حوصله‌اش سر برود، انواع تجربه‌های تعاملی دیگر در گوشه و کنار موزه وجود دارند. مثلا می‌توانید به نمایش آیمکس در Dome Theatre بروید یا با حضور در نمایشگاه Earth & Sky درباره تغییرات اقلیمی و اثر آن بر کلگری اطلاعات جدید به دست آورید.

اینها فقط چند تا از نمایشگاه‌های دیگری هستند که در TELUS Spark جریان دارند.

منبع: Daily Hive