Thursday, April 18, 2024
-0.7 C
Calgary

ونکوور به آرامی تبدیل به دومین مقر عملیاتی آمازون می‌شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اوایل امسال آمازون از تاسیس نیمی از مقر دومش در نیویورک انصراف داد، و از همان موقع کاملا معلوم بود که ونکوور یکی از بزرگترین برنده‌ها در ماجرای انتخاب محل این مقر جدید است.

مقر دوم آمازون (HQ2) نیازمند فضای اداری به مساحت ۷۴۳,۲۲۴ متر مربع است و حدود ۵۰,۰۰۰ نفر را به اشتغال می‌گمارد. بعد از رقابتی بزرگ میان صدها شهر در امریکای شمالی، که رسانه‌ها هم بسیار در آتش آن دمیدند، این غول اینترنتی در حوزهٔ خرده‌فروشی و خدمات ابری اعلام کرد که HQ2 را بین شهر نیویورک و شهر آرلینگتون (در ویرجینیا) تقسیم خواهد کرد، تا هر یک ۲۵,۰۰۰ فرصت شغلی به دست بیاورند.

اما اندکی بعد از کنار گذاشتن نیویورک، یکی از سخنگویان آمازون به CNBC گفت که این کمپانی حالا قصت دارد مشاغل مربوط به نیویورک را بین قطب‌های اقتصادی موجود در امریکای شمالی توزیع کند، و مشخصا از ونکوور، سان فرانسیسکو، و بوستون نام آورد.

در مجموع ۱۷ منطقهٔ شهری قرار است فضای جایگزین نیویورک را تامین کنند ولی توزیع مشاغل و فضای اداری بین آنها یکسان نخواهد بود.

canada-post-the-post-vancouver-redevelopment-january-2019-5.jpg

این‌طور که به نظر می‌رسد بخش بزرگی از HQ2 قطعا به ونکوور خواهد آمد، حتی اگر آمازون هنوز آن را رسما اعلام نکرده باشد!

گزارشی که اخیرا The Globe and Mail منتشر کرد، ساخت و ساز اضافه در ونکوور برای تامین نیاز آمازون به فضای اداری بیشتر را تایید می‌کند.

فعالان حوزه املاک در ونکوور نیز از قبل حدس زده بودند که آمازون فضای اداری پروژه The Post را در اختیار خواهد گرفت، پروژه‌ای که مجری آن گروه QuadReal Property است و در واقع توسعه مجدد ساختمان قدیمی پُست کانادا به شمار می‌آید.

در آوریل ۲۰۱۸ که آمازون از قصد خود برای بازگشایی دفاتری در The Post خبر داد، اعلام شد که ۳۸,۶۴۸ متر مربع از فضای اداری موجود (۱۰۴,۹۸۰ متر مربع) به آمازون خواهد رسید. همین مقدار هم بسیار چشمگیر بود، نه فقط برای آمازون بلکه برای تمام فعالان اقتصادی ونکوور.

اما طبق گزارش‌های جدید، برنامه فعلی آمازون این است که صد در صد از ۱۰۴,۹۸۰ متر مربع فضای اداری در ساختمان اصلی The Post و دو بُرج مکمل آن را اشغال کند، که برای استخدام ۱۰,۰۰۰ نفر کافی است و آمازون را به بزرگترین کمپانی اشتغال‌زا در داون‌تاون ونکوور تبدیل می‌کند.canada-post-the-post-redevelopment-vancouver-january-2019-10.jpg

آمازون و QuadReal در هفته‌های اخیر کوچکترین واکنشی به این گزارش‌ها نداشته‌اند و حتی گسترش فضای اداری آمازون در مجموعهٔ The Post نیز تایید نشده، اما نهایتا تا چند هفته یا چند ماه دیگر این خبرها رسمی خواهند شد. قطعا چنین حضور گسترده‌ای شایستهٔ یک کنفرانس رسانه‌ای چشمگیر است.

انتظار می‌رود که در اوایل ۲۰۲۰ آمازون اولین ساختمان اختصاصی خود برای کارهای اداری را در تقاطع دو خیابان Dunsmuir و Homer در داون‌تاون ونکوور بگشاید که درست در مقابل ساختمان The Post قرار دارد. این ساختمان جدید نیز ۹ طبقه است و توسط Oxford Properties توسعه می‌یابد تا ۱۶,۸۸۸ متر مربع فضای اداری مورد نیاز آمازون را تامین کند. (تصویر آن را در زیر می‌بینید).

401-west-georgia-street-office-2.jpg

پروژه The Post که فعلا شبیه یک کارگاه ساختمانی ست، در سال ۲۰۲۲ تکمیل می‌شود و ۱۷,۱۸۷ متر مربع فضا برای فروشگاه‌ها و رستوران‌ها در طبقات پایینی‌اش در نظر گرفته‌اند.

قرار است در این فضا یک سوپرمارکت ۵,۵۵۵ متر مربعی توسط Loblaws، یک سالن غذاخوری درجه یک به مساحت ۱,۸۵۸ متر مربع با طراحی شرکت نیویورکی AvroKO، و یک فضای رستوران سنتی به مساحت ۱,۸۵۸ متر مربع دایر شود. هنوز خبری دربارهٔ برندهای مشهوری که به فروشگاه‌های این ساختمان می‌آیند منتشر نشده است.

تاثیر حضور آمازون و پروژه The Post همین حالا هم در شهر حس می‌شود. این تک پروژه و اشتغال‌زایی بزرگ آمازون در حوزهٔ فناوری باعث شده که منطقهٔ تجارت مرکزی داون‌تاون به سمت شرق گسترش یابد و دیگر کمپانی‌های بین‌المللی به اینجا بیایند.

400-west-georgia-street-vancouver.jpg

روبروی ساختمان The Post در خیابان West Georgia یک برج ۲۴ طبقه با ۳۴,۸۳۸ متر مربع فضای اداری در حال قد کشیدن است و در اواخر ۲۰۲۰ آمادهٔ گشایش می‌شود. در این برج که توسط Westbank توسعه یافته، کمپانی‌هایی مثل اپل ساکن می‌شوند و فضاهای کار اشتراکی نیز راه‌اندازی خواهند شد.

طبق طرح‌ها و نقشه‌های دیده شده، در پلاکی نزدیک این برج نیز یک برج اداری دیگر با ۲۰ طبقه ساخته خواهد شد که حداقل ۲۷,۸۷۰ متر مربع فضای اداری دارد. البته هنوز مجوزهای رسمی آن صادر نشده ولی بعد از تکمیل، احتمالا چشم مدیران آمازون و دیگر شرکت‌ها را خواهد گرفت.

canada-post-vancouver-amazon-construction-june-2019-f.jpg

طبق انتظارها، این ساختمان می‌تواند هدف بعدی آمازون برای گسترش در ونکوور پس از راه‌اندازی The Post باشد.

فعلا طبق آخرین تخمین‌ها آمازون ۲,۰۰۰ کارمند در داون‌تاونِ ونکوور دارد، که بسیاری موقتا در WeWork هستند تا بعدا محل کار دایمی برایشان پیدا شود. پس از تکمیل حضور آمازون در ونکوور تعداد کل کارمندان این شرکت در اینجا می‌تواند به ۱۲,۰۰۰ نفر برسد.

فضاهای اداری آمازون در داون‌تاون ونکوور

TELUS Garden (موقعیت: West Georgia Street): در سال ۲۰۱۵ تکمیل شد. ۸,۴۵۴ متر مربع فضای مورد استفاده آمازون است.

Telus-Garden-Westback.jpg

The Exchange (موقعیت: Howe Street): در سال ۲۰۱۸ تکمیل شد. ۹,۲۹۰ متر مربع فضا در اختیار آمازون است.

475-Howe-Street-the-exchange-tower-1.jpg

پلاک 402 در Dunsmuir Street: اوایل ۲۰۲۰ تکمیل خواهد شد. آمازون ۱۳,۹۳۵ متر مربع فضا در آن دارد.

401-west-georgia-street-office-2.jpg

The Post: Canada Post redevelopment (موقعیت: West Georgia Street): در ۲۰۲۲ تکمیل خواهد شد. ۱۰۴,۹۸۰ متر مربع به فضای مورد استفاده آمازون می‌افزاید.

canada-post-the-post-redevelopment-2018-4.jpg

منبع: Daily Hive