Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

آمار واردات و صادرات محصولات الکترونیکی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

چند سالی است که لوازم الکترونیکی به هدایای محبوب سال نو در میان کانادایی‌ها تبدیل شده و همین امر سبب گردیده تا میزان واردات آن‌ها به کشور افزایش پیدا کند. اما باید این را در نظر داشت که سهم صادرات کانادا در این حوزه نیز نسبتا خوب است. در این مقاله آمار مربوط به صادرات و واردات محصولات سرگرمی خانگی مانند تلفن‌های همراه هوشمند، لوازم الکترونیکی قابل حمل و کامپیوترها، تلویزیون‌ها، کنسول‌های بازی و سایر تجهیزات مخصوص بازی‌ مورد بررسی قرار گرفته است.

واردات

در پنج سال گذشته میزان واردات محصولات الکترونیک و سرگرمی به کشور 34 درصد افزایش یافته و در سال 2018 به رقم 15.8 میلیارد دلار رسیده است.

میزان واردات محصولات الکترونیکی به کانادا هر سال یک روند مشابه را طی می‌کند. واردات اینگونه لوازم در ماه فوریه به کمترین میزان خود می‌رسد، از ماه مارس تا آگوست این روند با سرعتی اندک افزایش می‌یابد و در ماه سپتامبر شیب رشد آن بیشتر می‌شود تا این‌که سرانجام با افزایش تقاضای بازار به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات سال نو در ماه نوامبر بالاترین میزان واردات ثبت خواهد شد. پس از آن و در فاصله بین ماه‌های دسامبر تا فوریه نیز میزان واردات روندی کاهشی پیدا می‌کند.

سالهاست که کشور چین بزرگترین صادرکننده تجهیزات الکترونیکی به کشور می‌باشد. در فاصله بین سال‌های 2014 تا 2018 سهم چین در میان کشورهای صادرکننده تجهیزات الکترونیکی به کانادا از 78.4 به 80.2 درصد افزایش یافته است. سهم کشور مکزیک نیز در همین زمان از 12.2 درصد در سال 2014 به این سو کاهش یافته که علت اصلی آن را باید رشد واردات تلفن‌های هوشمند ساخت کره جنوبی و ویتنام و کامپیوترها و تجهیزات قابل حمل ساخت ایالات‌متحده دانست. سهم صادرات اینگونه محصولات از سه کشور بالا بین سال‌های 2014 تا 2018 همواره روندی افزایشی داشته است.

صادرات

آمارها نشان می‌دهند که میزان صادرات محصولات سرگرمی خانگی کشور کانادا بین سال‌های 2014 تا 2018 ثابت بوده و در هر دو سال رقم 1.1 میلیارد دلار را ثبت کرده است. نکته جالب آنجاست که در این بازه زمانی صادرات محصولات الکترونیکی قابل حمل و کامپیوتر کانادا افزایش یافته اما آمار جهانی از کاهش صادرات اینگونه محصولات خبر می‌دهند. در سال 2014 میزان کل صادرات اینگونه تجهیزات در دنیا رقم 165.8 میلیارد دلار بوده که کانادا را در رتبه 24ام بزرگترین صادرکنندگان تجهیزات قابل حمل و کامپیوترها جای می‌داد. اما آمار سال 2018 نشان می‌دهد که میزان کل صادرات این نوع تجهیزات در دنیا با کاهش 11.9 درصدی به 146.1 میلیارد دلار رسیده و کانادا توانسته با بهبود جایگاه خود در میان صادرکنندگان به رده 16ام دست پیدا کند. کشور مالزی در این بین سهم مهمی در بهبود جایگاه کانادا داشته و در این چهار سال از رده 38ام بازارهای اصلی واردکننده محصولات کانادایی به رده چهارم رسیده است. کشورهای پاکستان، اسراییل و سنگاپور نیز در همین بازه زمانی به میان ده بازار اصلی واردکننده محصولات الکترونیکی قابل حمل و کامپیوترهای ساخت کانادا وارد شده‌اند.

منبع: Daily Hive