Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

خرید خانه یا اجاره؟ برای زندگی در کانادا کدام تصمیم بهتری است ؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

اگر در شهرهایی مثل تورنتو و ونکوور زندگی‌ می کردید، فشار افزایش قیمت‌ها و اجاره‌ها چیزی بود که زندگی‌ شما را تحت تاثیر قرار می داد و خريد خانه به يك رويا تبديل مى شد.
باید در یک فرصت مناسب در مورد نحوه زندگی‌ خود فکر کنید، در اینجا سعى مى كنم دلایل مهم خرید يا اجاره خانه را مطرح كنم.

دلایل خرید:

١- داشتن یک سرمایه مالی قوی:

اگر شما حدود ۲۰ تا ۳۰ سال هستید و اقدام به خرید خانه کنید در میان سالی‌ شما دارای یک خانه بدون وام هستید، که مطمئنا بسیار بیشتر از آن قیمتی که خریده اید ارزش دارد. بازنشستگى در كانادا را فراموش نكنيد، داشتن حداقل يك خانه بدون وام در آن زمان يك امر واجب است. با داشتن ٣ خانه بدون وام مسكن در هر سنى شما مى توانيد بازنشسته شويد.

۲- استفاده از شرایط بازار مسکن:

خرید هر خانه ای‌‌ در طولانی مدت سود آور است، ولی‌ اگر شما خانه خود را در شرایط رکود بازار مسکن بخرید، سود شما حتى در کوتاه مدت هم تضمین شده است و در طولانی مدت سود بسیار بالاتری نصیبتان خواهد شد. شرایطی که در حال حاضر در شهر کلگری حاکم است.

۳- کم بودن نرخ سود بانکی‌:

کم بودن نرخ سود بانکی‌ یعنی‌ کم بودن سودی که شما به بانک می‌‌پردازید و پول بیشتری در جیبتان خواهد ماند. خیلی‌ زمان دوری نبود که نرخ سود حدود ۵ تا ۶ در صد بود، و این کم بودن به این معنی‌ نیست که تا همیشه نرخ‌ها کم خواهد بود. دراين روزها نرخ سود بانكى رو به افزايش است ولى همچنان اين نرخ ها كم محسوب مى شوند.

۴- کیفیت زندگی‌:

این مساله بسیار مهم است، ما زندگی‌ نمی‌کنیم که پول جمع کنیم، بلکه کار می‌کنیم که زندگی‌ کنیم. خیلی‌ از ما زندگی‌ در خانه اجاره‌ی را تجربه کردیم، مشکلاتی مثل نظارت صاحب خانه، عدم آزادی تمام در خانه، و بسیاری موارد اذیت کننده دیگر. بیشتر خانه‌های اجاره‌ی کیفیت زیادی ندارند به همین علت خیلی‌ افراد تصمیم می گیرند خانه ای‌‌ با استاندارد‌های مد نظر خود بخرند و با آرامش در آن با لذت زندگی‌ کنند.
این نکته را فراموش نکنید که تا وقتی‌ شما مستأجر هستید، شما وام مسكن صاحب خانه خود را می‌پردازید و هیچ برگشتی‌ برای شما از آن پول نخواهد بود.

دلیل اجاره‌:

١- کم تر بودن هزینه ماهانه:

شاید در مقاطعی از زندگی‌ که شما درآمد محدود و غیر پایداری دارید، مثل زمانی‌ که شما دانشجو هستید، اجاره گزینه مناسبی است و این نکته را باید در نظر بگیرید که این مدل فقط برای زمان محدودی مناسب است و در طولانی مدت هیچ پولی‌ برای شما جمع نمی‌شود.

۲- جمع کردن پول:

اگر قصد جمع کردن پول برای پول پیش خرید خانه را دارید، و یا قیمت‌ها در بازار مسکن یک دوره طولانی افزایش یافته است، اجاره‌ راه حل خوبی‌ است تا شرایط بازار به تعادل برسد. چیزی که در بازار کلگری می بینیم یک دروه طولانی کاهش قیمت‌ها است.

۳- اقامت کوتاه مدت در یک شهر:

اگر شما فکر می‌کنید فقط یه دوره کوتاه مثلا یک يا دوساله در یک شهر هستید شاید خرید زیاد گزینه‌ خوبی‌ نباشد. هر چند در شرایط حال حاضر کلگری با کاهش قیمت خانه ها، می‌توان با خرید یک خانه با قابلیت اجاره دادن خوب، یک سرمایه گذاری خوب حتی در کوتاه مدت کرد.

توجه داشته باشید که با هر بودجه ای‌‌ می‌توان اقدام به خرید خانه کرد و با پیدا کردن خانه مناسب و با قیمت مناسب سود را هم مى توان تضمین کرد.