Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

در سال ۲۰۲۰ زندگی برای مردم کلگری گران‌تر می‌شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دهه‌ای جدید آغاز شده و بر خلاف قول‌های مثبتی که در آغاز سال جدید به خودمان می‌دهیم، حقایقی غیرقابل گریز نیز در جلوی ما قرار می‌گیرند. از جمله: افزایش سالانه قیمت‌ها.

بانک مرکزی کانادا پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۰ میانگین تورم ۱.۸ درصد خواهد بود. اما این در مقایسه با افزایش‌هایی که انتظار مردم کلگری را می‌کشند، چیزی نیست. در اینجا فهرست‌وار به این هزینه‌های روبه بالا می‌پردازیم.

مالیات بر املاک

شورای شهر کلگری در بودجهٔ نوامبرش افزایش ۱.۵ درصدی را تصویب کرد. اگر متوسط قیمت یک خانوار معمولی را ۴۵۶,۰۰۰ دلار در نظر بگیریم، هر خانوار تقریبا باید ۱۵۰ دلار اضافه نسبت به پارسال بپردازد. و این جدای از افزایشی است که صاحبخانه‌ها به خاطر افزایش سهم دانشگاه و تحصیل از این مالیات باید بپردازند—هنوز در مورد این افزایش آخر تصمیم‌گیری نشده است.

حمل‌و‌نقل عمومی

Calgary Transit هم قرار است هزینه‌هایش را افزایش دهد. در اینجا فهرستی برای شما آورده‌ایم:

  • بلیت بزرگسال تک‌نفره ۳.۵ دلار (افزایش ۱۰ سنتی)
  • بلیت دانشجویی و جوان تک‌نفره: ۲.۴ دلار (افزایش ۵ سنتی)
  • بلیت روزانه بزرگسال: ۱۱ دلار (افزایش ۲۵ سنتی)
  • بلیت روزانه جوان‌ها: ۸ دلار (افزایش ۲۵ سنتی)
  • بلیت ماهانه بزرگسال: ۱۰۹ دلار (افزایش ۳ دلاری)
  • کرایه فرودگاه: ۱۱ دلار (افزایش ۲۵ سنتی)
  • بلیت سالانه سالخوردگان: ۱۴۵ دلار (افزایش ۵ دلاری)

قیمت بلیت اقشار کم‌درآمد تغییری نمی‌کند.

شهریهٔ تحصیلی

دولت آلبرتا اعلام کرد که در سال تحصیلی جدید—بعد از ۵ سال—شهریهٔ بعد از متوسطه را افزایش خواهد داد. چندین مرکز آموزشی سیگنال افزایش را داده‌اند و قرار است بودجه عملیاتی آنها کاهش یابد.

دولت محافظه‌کار در بودجه ۲۰۱۹ مبلغ ۵.۱ میلیارد دلار برای برنامه‌های آموزش پیشرفته گذاشته بود که نسبت به پارسال کاهشی ۵ درصدی را نشان می‌دهد.

هزینه‌های عملیاتی در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۲ با ۱۲ درصد کاهش به ۴.۸ میلیارد می‌رسند که کمک‌های استانی را تحت تاثیر می‌گذارد. البته این کاهش به طور یکسان شامل همه مراکز آموزشی نمی‌شود. ولی به طور متوسط انتظار کاهش ۷.۹ درصدی برای هر یک می‌رود.

اعتبارهای آموزشی و اعتبارهای مرتبط با شهریه‌ها هم حذف خواهند شد. تحصیل‌گران در سطوح بعد از متوسطه مبالغ بالاتری برای وام‌ها پرداخت خواهند کرد و نرخ بهره هم ۱ درصد افزایش خواهد یافت.

وقتی این افزایش‌ها را در کنار هم بگذاریم، اثر آنها بر زندگی تحصیل‌گران زیاد خواهد بود و این نگرانی را به وجود آورده که شاید آنها از پس این افزایش ۷ درصدی بر نیایند.

خورد و خوراک

طبق آنچه در گزارش قیمت غذا در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، این هزینه برای همهٔ مردم کانادا بالاتر خواهد رفت.

در این گزارش خواندیم که متوسط هزینهٔ خورد و خوراک برای یک خانواده با افزایش ۴۸۷ دلاری در سال ۲۰۲۰ روبرو می‌شود. بخشی از این افزایش ناشی از اثر منفی تغییرات اقلیمی بر صنعت کشاورزی، از جمله موج‌های گرمای شدید است که کشاورزی و اندوختهٔ مواد غذایی را تهدید می‌کند.

بنزین

مساعدت دولت برای مالیات فدرال بر کربن از ۱ ژانویه متوقف می‌شود و این مالیات از ۲۰ دلار به ازای هر تُن به ۳۰ دلار خواهد رسید. در سال ۲۰۲۲ نیز به ۵۰ دلار افزایش می‌یابد.

هر لیتر بنزین افزایش قیمت ۴.۴ سِنتی و هر گیگاژول گاز طبیعی افزایش ۱.۰۵ دلاری را تجربه خواهند کرد. البته متخصصین می‌گویند که اینها تاثیر شدیدی بر جیب مردم آلبرتا نخواهند داشت.

اگر هزینه‌های خانوادهٔ ۴ نفره زیر ۸۸۸ دلار و هزینه‌های هر فرد بالغ زیر ۴۴۴ دلار باشند —که شامل اکثریت مردمی ست که درآمد سالانه‌شان کمتر از ۹۰,۰۰۰ دلار در سال است— احتمالا بیش از آنچه خرج می‌کنید به جیب‌تان بر خواهد گشت.

هزینه‌های تفریحی

شهرداری کلگری ساختار بلیت‌ها و هزینه‌های دریافتی برای استخرهای داخلی، سالن‌ها و مراکز تفریحی را تغییر داده است. در وبسایت شهرداری جزئیات بلیت‌های جدید و ساختار قیمت‌گذاری جدید را ببینید.

بیمه

برخی رانندگان با افزایش حق بیمه روبرو خواهند شد، زیرا دولت استانی سقف ۵ درصدی نرخ‌ها را برداشته است.

محصولات ویپ

دولت آلبرتا تصمیم گرفته از این محصولات مالیات بیشتری بگیرد. البته هنوز جزئیات آن را اعلام نکرده است.

ورودی موزه‌ها

هزینه ورودی به موزه Royal Tyrrell از ۱ آوریل ۲۰۲۰ دو دلار بالا خواهد رفت. یعنی برای هر بزرگسال ۲۱ دلار به جای ۱۹ دلار و برای بلیت خانوادگی ۵۰ دلار به جای ۴۸ دلار باید بپردازید.

اجاره‌های کوتاه-مدت

از ۱ فوریه ۲۰۲۰ اهالی کلگری که خانه‌های خود را از راه AirBnB یا دیگر سرویس‌ها اجاره می‌دهند، بایستی یک گواهی کسب‌و‌کار دریافت کنند. هزینه‌های آن هم بر اساس تعداد اتاق خواب گرفته می‌شود.

گواهی ۱-تا-۴-خوابه ۱۰۰ دلار خواهد بود ولی صاحبان خانه‌های بزرگتر باید ۲۹۵ دلار برای دریافتش بپردازند.

همچنین مالیات ۴ درصدی توریسم نیز بر اجاره‌های کوتاه‌مدت وضع خواهد شد.

قیمت خانه‌ها افزایشی، اجاره‌ها کاهشی

این افزایش برای فروشندگان خبر خوشی است اما برای خریداران نه.

انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۰ میانگین قیمت خانه‌های کلگری با ۱.۵ درصد افزایش به ۴۷۷,۰۰۰ دلار برسد. برای آپارتمان‌ها هم انتظار افزایش ۰.۷۵ درصدی و رسیدن میانگین قیمت‌ها به ۲۶۷,۵۰۰ دلاری را داریم.

اما تغییرات مورد انتظار برای سال جدید رو به بالا نیستند.

طبق پیش‌بینی وبسایت Rentals.ca هزینه اجاره اندکی کاهش خواهد یافت و از ۱,۴۵۰ دلار در ۲۰۱۹ به ۱,۴۰۵ دلار در ۲۰۲۰ می‌رسد.

منبع: CBC News