Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

اشتباهاتی در شارژ کردن گوشی هوشمند که باعث کاهش طول عمر باتری آن می شوند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دوست نداریم حامل خبرهای بد باشیم اما با عادات خاصی که در زمینه شارژ کردن گوشی همراه هوشمند خود دارید ممکن است باعث کاهش عمر مفید باتری آن شوید. به طور ویژه، اگر گوشی هوشمند خود را در طول شب به شارژ زده یا ساعت ها بعد از ۱۰۰ درصد شارژ شدن همچنان به پریز متصل باقی می ماند، فرآیند پیر شدن باتری گوشی خود را تسریع می بخشید.

دومینیک شولت، مدیر کمپانی آلمانی BatterieIngenieure که در زمینه باتری ها مشاوره می دهد در این باره گفته است: «اگر می خواهید که گوشی موبایل خود را ۱۰۰ درصد شارژ کرده و همچنان ۱۰۰ درصد شارژ شده نگه دارید- یعنی آن را مدام در شارژ نگه داشته و در طول شب به شارژ بزنید- این کار تاثیر منفی بر کاهش عمر باتری شما دارد». با کم شدن عمر باتری های لیتیومی-یونی یا طولانی شدن مدت استفاده از آن ها، شیمی درون آن تغییر کرده و در ذخیره کردن و انتقال شارژ الکتریسیته به گجت الکترونیکی شما عملکرد ضعیف تری خواهد داشت. البته تمام باتری های لیتیومی-یونی کهنه شده و طول عمر محدودی دارند و هر کاری که بکنید، ظرفیت باتری گوشی شما که همان طول عمر آن است با گذشت زمان و افزایش مدت استفاده از آن، کیفیت خود را از دست خواهد داد. با این وجود عادات شارژ کردن شما نقش مهمی می تواند در کاهش سرعت این فرآیند و بردن حداکثر استفاده از پتانسیل باتری های لیتیومی-یونی داشته باشد.

در این شرایط، کمپانی های سازنده گوشی های موبایلی که در دست و جیب شما قرار دارند ظاهراً اهمیت زیادی به نگرانی های شما در مورد مدت ظرفیت باتری های آن ها و مدت زمان حفظ شارژ ندارند. به طور کلی اکثر این کمپانی ها می گویند که زدن گوشی  به شارژ در طول شب یا نگه داشتن آن در حالت شارژ بعد از ۱۰۰ پر شدن نگران کننده نیست و تاثیری در طول عمر باتری ندارد. یکی از مدیران تولید در گوگل در این باره می گوید: «در کل، این ذهنیت که شارژ بیش از حد بد است یا شارژ کردن برای دفعات زیاد بد است با توجه به باتری های کنونی و تکنولوژی های بهینه سازی شارژی که کمپانی ها در دستگاه های ساخت خود به کار می گیرند دیگر از مد افتاده است».

وی در ادامه می گوید: «وقتی که باتری یک گوشی به ۱۰۰ درصد می رسد، شارژ باتری درونی گوشی در واقع عملیات شارژ کردن را برای جلوگیری از شارژ بیش از حد متوقف می سازد». اما شولت  بسیاری ار سازندگان گوشی های هوشمند بر یک نکته توافق دارند:  وقتی یک گوشی که نمی خواهید از آن استفاده کنید را در جایی می گذارید، باید شارژ باتری آن را در یک حد خاص نگه دارید و این یعنی اینکه باتری های گوشی های هوشمند از ۱۰۰ درصد شارژ شدن خوششان نمی آید. شولت می گوید که باتری های لیتیومی-یونی زمانی که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد شارژ داشته باشند با کمتری سرعت کهنه می شوند و این دقیقاً همان درصد شارژی است که کمپانی های تولید کننده گوشی موبایل توصیه می کنند هنگامی که قصد دارید برای مدتی گوشی تان را کنار بگذارید، در باتری آن وجود داشته باشد.

کمپانی سامسونگ در وبسایت خود در این باره نوشته است که باید شارژ باتری را دستکم در ۵۰ درصد نگه دارید و اپل می گوید که آیفون باید زمانی که برای مدت طولانی بلااستفاده باقی می ماند نیمه شارژ باشد تا طول عمر باتری آن افزایش یابد. در نهایت می توان گفت که بهتر است برای طولانی مدت از شارژ کامل و ۱۰۰ درصد گوشی های هوشمند خود در صورتی که از آن ها استفاده نمی کنید خودداری کنید. در نهایت شولت می گوید: «شارژ کردن گوشی در هنگام صبح یا هر زمان دیگری خیلی خوب است اما نباید گوشی را در طول شب در حالت ۱۰۰ درصد شارژ نگه داشت». گفتن اینکه شارژ شبانه چگونه باعث تسریع کاهش عمر باتری های لیتیومی-یونی گوشی های هوشمند ما می شود دشوار است.

اما اگر هر سال یا هر دو سال یکبار یک گوشی جدید بخرید نباید نگرانی زیادی در مورد کاهش طول عمر باتری یا کیفیت شارژدهی آن داشته باشید. با این وجود، اگر به دلیل خاموش شدن های سریع تلفن هوشمند خود همواره در حال خریدن گوشی جدید هستید ممکن است لازم باشد که در عادات شارژ کردن گوشی تان بازنگری کنید. با این وجود فاکتورهای دیگری نیز در کاهش عمر باتری تلفن های هوشمند تاثیر دارند که باید به آن ها توجه کرد. برای مثال سعی کنید هیچگاه شارژ باتری گوشی تان قبل از شارژ مجدد صفر نشود. همچنین از قرار دادن گوشی هوشمند خود در دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین نیز خودداری کنید.

منبع: businessinsider