Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

چطور سردردهای میگرنی ناشی از شینوک را کم کنیم؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دکتر وِرنِر بِکِر پزشکِ ساکن کلگری و متخصص میگرن، می‌گوید طبق برخی یافته‌ها و شواهد، بادهای شینوک در ایجاد سردردهای میگرنی نقش دارند و بهترین راه برای کم کردن آن، کاستن از اثر منفی بقیه عوامل است.

او می‌گوید: «بیشتر سردردهای میگرنی توسط چند عامل ایجاد می‌شوند. این عوامل روی هم تلنبار شده و ماشهٔ سردرد را می‌کشند. عواملی مثل استرس، برنامهٔ شغلی فشرده، باد شینوک، و الکل.»

dr-werner-becker.jpg

آقای بِکِر که پروفسور بازنشستهٔ دانشگاه کلگری هم هست، می‌گوید که نباید در مصرف مُسَکِن‌هایی مثل Triptan زیاده‌روی کرد زیرا می‌تواند به افزایش دفعات بروز میگرن منجر شود.

کم‌غذایی و حذف وعده‌های غذایی هم ایدهٔ بدی ست. به جای آن توصیه می‌شود آب کافی بنوشید، خواب طولانی داشته باشید و از مصرف کافئین پرهیز کنید، یا لااقل کمتر قهوه بنوشید.

بهتر است برنامهٔ کاری خود را خلوت کنید و تعهدات شغلی که باعث استرس و فکر زیاد می‌شوند را نپذیرید، زیرا این هم یکی از عوامل مهم میگرن است.

مصرف روزانهٔ داروهای پیشگیرانه می‌تواند به افرادی که تجربه ۴ میگرن یا بیشتر در ماه را دارند، کمک کند.

اما برخی مردم کلگری می‌گویند که آخرش باید با آزمون و خطا بهترین درمان‌ها را پیدا کرد. مثلا خانم هِدِر لایرد می‌گوید: «Advil با دوز بالا برای من جوابگو ست، البته به شرطی که به موقع آن را بخورم و در اتاقی تاریک دراز بکشم.»

chinook-calgary.jpg

حساسیت نیمی از بیماران میگرنی به شینوک

دکتر بِکِر می‌گوید برخی بیماران هنگام وزش باد یا روز قبل از آن دچار میگرن می‌شوند، اما نمی‌شود یک درمان موثر برای همهٔ بیماران توصیه کرد:

«ما در بررسی‌هایمان فهمیدیم که نیمی از بیماران میگرنی به شینوک حساسند.»

به نظر او تغییر فشار هوا می‌تواند دلیل اصلی این حس در روز قبل از شروع شینوک باشد:

«البته هنوز این مورد اثبات نشده، اما فرض ما این است که چنین دلیلی دارد.»

«هیچ کس دقیقا نمی‌داند که رابطه بین شینوک و میگرن چیست. می‌تواند ناشی از افزایش دما باشد، یا تغییر فشار، یا شدت باد. حتی بعضی‌ها می‌گویند به خاطر طوفان‌ها و رعدوبرق است، ولی هنوز اثباتی برای هیچ‌کدام نداریم.»

منبع: CBC News