Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

با جذاب‌ترین فرصت شغلی در حوزه تکنولوژی آشنا شوید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نشریه Havard Business Review در یکی از شماره‌های خود علوم اطلاعات را به عنوان “جذاب‌ترین شغل در قرن بیست و یکم” معرفی کرده است. حال می‌خواهیم ببینیم که علوم اطلاعات چیست و چه ویژگی‌هایی آن را به جذاب‌ترین شغل در بازار کار تبدیل کرده است.

هرچند در سال‌های اخیر علوم اطلاعات در سرتاسر دنیا از جمله کشور کانادا رشد فراوانی پیدا کرده، اما همچنان تا حد زیادی برای عموم مردم شغلی ناشناخته و مبهم به حساب می‌آید. اگر بخواهیم علوم اطلاعات را در یک جمله تعریف کنیم باید گفت که فرد شاغل می‌داند چگونه به جمع‌آوری و بررسی اطلاعات با استفاده از یک مدل ماشین یادگیری بپردازد تا بتواند مسائل دنیای واقعی را حل کند.

اگر نگاهی گذرا به سایت‌های کاریابی بیاندازید با لیستی طولانی از موقعیت‌های کاری با درآمدهای بالا و در شهرهای بزرگ کانادا مواجه می‌شوید که به متخصصان علوم اطلاعات در حوزه‌های بیمه، مالی، خودرو، کشتیرانی، سفر، خدمات رفاهی و آموزش نیاز دارند. حتی اخیرا حوزه قوانین نیز نیاز چشمگیری به متخصصان علوم اطلاعات پیدا کرده که به سرعت در حال افزایش است. در حال حاضر مراکز فعال در این حوزه برای بررسی قراردادها و انجام سایر کارهای خسته‌کننده و پرهزینه دیگر به اتوماسیون روی آورده‌اند که باعث بوجود آمدن این نیاز شده است.

گسترش تکنولوژی‌های نوظهور همچون هوش مصنوعی و آموزش ماشین باعث گردیده تا یک خلاء استخدامی برای کسانی که قادر به انجام چنین وظایفی در حوزه تکنولوژی‌های دیجیتال هستند، بوجود آید. مرکز The Information and Communications Technology Council (ICTC) علوم اطلاعات را در میان 15 شغل برتر حوزه دیجیتال قرار داده که تا سال 2023 بیشترین تقاضا را پیدا خواهد کرد علاوه بر این ICTC پیشبینی کرده تقاضای بازار برای استعدادهای ماهر در حوزه دیجیتال در کانادا در همین بازه زمانی به بیش از 305،000 مورد خواهد رسید. این روند سبب خواهد شد تا کارفرمایان موسسات و شرکت‌های پیشرو به این امید که نیازهای خود در حوزه دیجیتال را مرتفع کنند، بیشتر به دنبال کارکنانی با مهارت‌های اولیه در این زمینه‌ها باشند.

یکی از علل افزایش تقاضای بازار برای نیروی کار بخش علوم اطلاعات آن است که شرکت‌های لیست Fortune 500 در حال حاضر صاحب مقادیر زیادی اطلاعات خاص اما بی‌استفاده هستند. اکثر شرکت‌ها هنوز از قابلیت‌های فراوان و پنهان چنین اطلاعاتی بهره‌ای نبرده‌اند و برای شروع به متخصصان علوم اطلاعات نیاز دارند. این افراد به ساختاربندی و آنالیز اطلاعات شرکت‌ها خواهند پرداخت و آن‌ها را با ابزارهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی  ترکیب می‌کنند تا در نهایت به پیشبینی‌ها و نتایج قابل اطمینان دست یابند. هرچه پیشبینی‌ها و نتایج نهایی بهتر باشند کارایی شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند، هزینه‎‌های عملیاتی کمتر می‌شوند و این مراکز می‌توانند با طراحی بهتر خدمات با توجه به نیازهای هر مشتری از رقبای خود در بازار پیشی بگیرند.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم اطلاعات باید به یاد داشته باشند که یادگیری در این حوزه به دلیل گستردگی که دارد هیچگاه تمام نخواهد شد. کافیست نگاهی به رشته‌های تحصیلی متنوعی که برای علاقه‌مندان به حوزه علوم اطلاعات که در موسسات آموزش عالی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده بیاندازید. البته دانشگاه‌های کانادا از این نظر باید برنامه‌های آموزشی خود را تا حد زیادی تقویت کرده و گسترش دهند تا بتوانند قادر به پاسخگویی به نیاز بازار به متخصصان علوم اطلاعات باشند.

نکته جذاب دیگر آن است که برای رسیدن به تخصص و مهارت کافی در حوزه علوم اطلاعات نیازی نیست حتما دارای مدرک دکتری باشید. شما باید در قدم اول دانش کافی در زمینه ابزارهای کددهی مانند R، Python، Spark، Tensorflow، Kubernetes و غیره که برای یادگیری ماشین کاربرد دارند را بدست آورید. دوره‌های آموزشی رایگان و پولی بسیاری وجود دارند که می‌توانید به صورت آنلاین در آن‌ها شرکت کنید. همچنین نیاز است دوره‌های تکنیکی و برنامه‌های آموزشی در حوزه تجارت و ارتباطات را به موازات این کلاس‌ها بگذرانید و همزمان تلاش کنید تا سابقه کاری مناسبی نیز کسب کنید. کارایی و توانایی دانشمندان اطلاعات زمانی حداکثر می‌شود که دانش این حوزه را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. زمینه‌های شغلی گوناگون همچون سلامت، خرده‌‎فروشی و تولید به این مهارت‌ها نیاز گسترده‌ای دارند و متخصصان باید در چنین جایگاهی با دانش و بینش دقیق‌ خود بهترین تصمیمات را برای کارفرما اتخاذ کنند.

از طرفی متخصصان ماهر علوم اطلاعات باید از مهارت‌های ارتباطی بسیار خوبی نیز برخوردار باشند. اطلاعات آن‌ها در بخش‌های گوناگون باید کافی باشد زیرا وظیفه دارند به صحبت‌ها و نیازهای مشتریان یا واحدهای تجاری و اجرایی شرکت‌ها گوش کنند و آن‌ها را رفع نمایند. همینطور باید بتوانند نکات مربوط به یادگیری ماشین را به هر شنونده‌ یا فردی که از مهارت‌های این حوزه بی‌اطلاع است توضیح دهد. بدون داشتن مهارت‌های فردی مناسب برای شناخت چالش‌های موجود در این شغل و ناتوانی در توضیح راه‌حل‌های گوناگون برای مشتری، متخصص علوم اطلاعات قادر نخواهد بود هیچ پاسخی برای مسائل بیابد.

باید به یاد داشته باشید که تعریف امروزی دانشمند اطلاعات متغیر است؛ پس در هنگام انتخاب رشته دانشگاهی یا پیدا کردن فرصت شغلی سعی کنید دوراندیش باشید. اگر از شاغلین در این حوزه نیز بپرسید مطمئنا به شما خواهند گفت که به طور دائم در حال کشف اطلاعات بیشتری درباره تخصص خودشان هستند و این روند هیچگاه متوقف نمی‌شود.

علوم اطلاعات یک موقعیت کاری کامل و عالی در اختیارتان می‌گذارد که می‌توانید هرچقدر که می‌خواهید در آن به دانش خود بیافزایید. امروزه به دلیل وجود فرصت‌های متنوع آکادمیک و آموزشی مدرن دانشجویان بیشتری رشته علوم اطلاعات را انتخاب می‌کنند و همین امر سبب شده فاصله مهارت‌های دیجیتال با این تخصص کاهش یابد و کشور کانادا بتواند همچنان در بازار جهانی رقابت‌پذیر باقی بماند.

منبع: Daily Hive