Monday, April 15, 2024
4.5 C
Calgary

برنامه مزایای دارویی سالمندان آلبرتا در آستانه تغییری مهم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت آلبرتا در آستانه ایجاد تغییراتی در برنامه‌های دارویی از ۱ مارس است، که منجر به خاتمهٔ پوشش دارویی برای برخی از سالمندان می‌شود.

سالمندان آلبرتایی که عضو این برنامه هستند پوشش ویژهٔ رایگان را برای نسخه‌های خود و برخی از خدمات دیگر شامل پوشش همسر و بستگان، دریافت می‌کنند. اما در کمتر از ۱ ماه این برنامه محدود خواهد شد به افراد بالای ۶۵ سال—بله، بقیه کنار گذاشته می‌شوند!

از ۱ مارس همسر و بستگان زیر ۶۵ سالِ یک فرد سالمند بایستی برای پوشش هزینه‌های دارویی به دنبال بیمه‌های شخصی‌شان بروند. دولت استانی می‌گوید که حذف‌شدگان بهتر است به سراغ برنامهٔ Non-Group Coverage بروند که Alberta Blue Cross آن را ارائه می‌کند، و هزینه‌اش ۶۳.۴۰ دلار در ماه است. البته افرادی که درآمدشان پایین‌تر است می‌توانند با ۴۴.۴۵ دلار از آن استفاده کنند.

این تغییرات به عنوان بخشی از اصلاح بودجه ۲۰۱۹ اعلام شد ولی اجرای آنها هفتهٔ گذشته با ارسال نامه‌های رسمی دولت آلبرتا به اطلاع مردم رسید.

در این نامه می‌خوانیم: «برای اطمینان از امکان ادامهٔ این برنامه برای سالمندان و حفظ ثبات در سیستم بهداشتی آلبرتا، دولت حوزهٔ پوشش خدمات را محدود می‌کند.»

استیو بیوک، دستیار مطبوعاتی وزیر سلامت، تایلر شاندرو، در ایمیلی هزینهٔ سالانهٔ این برنامه، که بزرگترین برنامهٔ دارویی آلبرتا ست را ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرده. با حذف همسر و بستگان از پوشش این برنامه، سالانه ۳۶.۵ میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد شد.

او می‌افزاید: «برنامهٔ مزایای دارویی سالمندان، برای سالمندان است، نه غیرسالمندان. هیچ استان دیگری تحت این برنامه به پوشش هزینهٔ داروهای غیرسالمندان نمی‌پردازد.»

او می‌گوید که در حال حاضر ۴۶,۰۰۰ نفر از مردم آلبرتا زیر پوشش این برنامه‌اند.

letter.jpg

مردم به دنبال جایگزین

این تغییر قریب‌الوقوع برخی مردم را به دردسر انداخته و آنها مشغول محاسبهٔ هزینه راهکارهای جایگزین شده‌اند تا بهترین برنامه را بیابند.

برای نمونه خانم هِدِر والدی ۶۳ ساله، در زمان بازنشستگی با اتکا به پوشش همسر ۶۵ ساله‌اش در برنامه دارویی سالمندان، از دریافت کمک صندوق بازنشستگی معلمین انصراف داده بود. اما حالا پوشش برنامه دولتی را هم از دست داده و نمی‌تواند به عقب برگردد. در نتیجه استرس زیادی به او وارد آمده است.

heather-waldie.JPG

خانم والدی به سرطان سینه درجه ۴ مبتلا ست. داروهای درمان سرپایی سرطان در آلبرتا رایگان هستند اما بیماری‌های مزمن، هزینه‌های اضافه‌ای دارند که بسیاری از آنها تا سقف ۱,۴۰۰ دلار زیر پوشش برنامه مزایای دارویی سالمندان قرار داشتند. اما حالا معلوم نیست که مردم برای استفاده از برنامهٔ Blue Cross non-group چقدر هزینه بایستی بپردارند.

خانم والدی به عنوان یک سخنگو هم فعال است و در کنفرانس خبری حزب NDP در دسامبر حضور داشته است. او می‌گوید که ادعاهای دولت آلبرتا در زمینه صرفه‌جویی مالی، «کاملا مزخرف» هستند.

«این تغییری ست که روی ۴۶,۰۰۰ نفر اثر منفی دارد، آنها انتظار یک زندگی باثبات را داشتند. دولت استانی میلیاردها دلار معافیت مالیاتی به کمپانی‌های بزرگ می‌دهد، به همین خاطر من مطمئنم حفظ این پوشش کار سختی نیست. اما آنها ترجیح دادند ما را حذف کنند که این کار سلامت و زندگی اهالی آلبرتا را به خطر می‌اندازد. به نظرم ظلم بزرگی ست.»

دولت به افرادی که تحت تاثیر این تغییر قرار می‌گیرند توصیه کرده که هر چه زودتر در برنامهٔ Non-Group Coverage ثبت‌نام کنند تا در پوشش‌شان هیچ وقفه‌ای ایجاد نشود.

منبع: CBC News