Thursday, March 28, 2024
-4.1 C
Calgary

تعداد قربانیان ویروس کرونا از سارس بالاتر رفت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ویروس کرونای جدید که با نام 2019-nCoV نیز شناخته می‌شود و در چین شیوع یافته، تا این لحظه افراد بیشتری را نسبت به ویروس سارس (۲۰۰۳-۲۰۰۲) قربانی خود کرده است.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) تا ۱۰ فوریه قربانیان کرونای جدید به ۹۱۰ نفر رسیده است. تنها یک نفر در خارج از چین (فیلیپین) فوت کرده و بقیه همه در سرزمین اصلی چین جان خود را از دست داده‌اند.

تقریبا دو دهه قبل ۷۷۴ نفر در سرتاسر دنیا قربانی سارس شدند و این در حالی بود که طبق آمارهای رسمی، فقط ۸,۰۰۰ نفر به سارس دچار شده بودند. این یعنی آمار مرگ ۱۰ درصدی برای ویروس سارس.

هر دوی این عوامل بیماری‌زا از خانوادهٔ ویروس کرونا هستند اما به نظر می‌رسد کرونای جدید (2019-nCoV) خطر مرگ و میر پایین‌تری نسبت به سارس دارد زیرا تا به اینجا ۳۷,۵۵۸ نفر به آن مبتلا شده‌اند ولی تنها ۲٪ جان خود را از دست داده‌اند.

در مقام مقایسه، ویروس آنفولانزای فصلی هر سال تقریبا پانصد هزار نفر را به کام مرگ می‌کشد که نرخ مرگ و میر آن را اندکی کمتر از ۱٪ قرار می‌دهد.

جیسون کیندراچک، رییس گروه پژوهش میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی در دانشگاه منیتوبا می‌گوید: «من ریسک 2019-nCoV را واقعا پایین نمی‌دانم، ولی آن را یک قاتل جهانی در مقیاس بزرگ هم نمی‌بینم. به هر حال، ما باید کاملا محتاط باشیم.»

ویروس کرونای جدید اواخر ۲۰۱۹ در شهر ووهان از توابع استان Hubei در کشور چین منتشر شد. بیشتر موارد مریضی و فوت هم در همین استان رخ داده‌اند.

در کانادا، تا امروز ۷ مورد سرایت کرونا تایید شده است. افرادی که به فرودگاه‌های بین‌المللی کانادا وارد می‌شوند، مورد بررسی پزشکی قرار می‌گیرند و مسئولان از مردم خواسته‌اند که سفرهای غیرضروری به چین—به خصوص Hubei—را لغو کنند تا خطر کمتری همه را تهدید کند.

منبع: Daily Hive