Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

همراهی معترضین به خط لوله در تورنتو و ونکوور با گروه حامی بومیان Wet’suwet’en

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شنبه‌‌ای که گذشت، مردم معترض در تورنتو و ونکوور برای همراهی با گروه حامی بومیان Wet’suwet’en به میدان آمدند و برخی مسیرهای قطار و پل‌های منتهی به بنادر را مسدود کردند.

این جدیدترین مورد از فعالیت‌های مردمی برای همراهی با گروه حامیان زمین‌های Wet’suwet’en بود. با حکم دادگاه برای ادامه ساختن خط لوله در این منطقه، مردم بومی این قوم مجبور به تخلیه شده‌اند.

پلیس سوار نظام سلطنتی در روزهای اخیر به اجرای حکم دادگاه مشغول بوده که طبق آن ادامه ساخت خط لوله Coastal GasLink در زمین‌های Wet’suwet’en مجاز است، این خط لوله محصولات نفتی را به بندر Kitimat می‌برد.

رئسای این قبیله و همراهانشان با اجرای این پروژه مخالفند و مقری به نام Unist’ot’en در قلمروی قدیمی خود بر پا کرده‌اند.

این اعتراض‌های این هفته حداقل ۶ نفر دستگیر شدند و پلیس برخی روزنامه‌نگاران که مشغول ثبت وقایع بودند را نیز با خود از محل بُرد.

برگزارکنندگان این اعتراض در تورنتو، با اشاره به حق حاکمیتی مردم بومی در قلمروهای خود، می‌گویند: «پلیس سواره‌نظام در حال اجرای یک تعرض غیرقانونی به قلمرویی قدیمی است.»

«ما در حال مشاهدهٔ یک تعرض استعماری هستیم. تمام ادعاهای دولت و پلیس سواره‌نظام درباره گفتگوهای دوطرفه، مصالحه، و رایزنی، یک دروغ بزرگ است.»

بسیاری از رئسای منتخب Wet’suwet’en توافقنامه‌های برخوردار از مزایا در ازای ادامه ساخت را امضا کرده‌اند ولی چند نفر از رئسای موروثی قبیله، با این طرح مخالفند.

رئسای منتخب بخشی از سیستم حکمرانی این گونه مناطقند که در قانون بومیان (Indian Act) به آنها اشاره شده ولی مردم Wet’suwet’en چندین قرن است که از سیستم ریاست موروثی پیروی می‌کنند. بین این دو گروه اختلاف افتاده و رئسای موروثی خودشان را فصل الخطاب می‌دانند.

به گفتهٔ پلیس تورنتو معترضینِ تورنتویی بعد از دیدار در پارک Dovercourt به ریل‌های قطار در خیابان‌های Shanly و Hallam رفتند تا مانع رفت و آمد قطارها شوند.

همزمان در ونکوور، گروهی از معترضین پل‌های منتهی به بندر ونکوور را مسدود کردند.

در هفتهٔ گذشته هم چند مورد مشابه در تورنتو سازماندهی شد که باعث وقفه در عملیات ریلی بین مونترال و تورنتو گردید.

منبع: Daily Hive