Wednesday, April 24, 2024
11 C
Calgary

تفاوت سی تی اسکن با ام آر آی چیست؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اسکن ها ی سی تی و ام آر آی دو روش تصویربرداری از اندام ها‌ی داخلی بدن است که هر دو روش کاربردها‌ی مشابهی دارند؛ اما روش تهیه‌ی تصاویر آنها متفاوت است.اسکن های سی تی، از اشعه‌ی ایکس استفاده می کنند؛ این درحالی است که اسکن های ام آر آی، از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می کنند.

سی تی اسکن برای مناطق بزرگتر مناسب است در حالی که ام آر آی تصویر کلی بهتری از بافت درحال بررسی ایجاد می کند. هر دو روش خطراتی دارند اما نسبت به بقیه، نسبتا بی خطر هستند. پزشک با توجه به طیف وسیعی از فاکتورها، اسکن مناسب را برای شخص توصیه می کند.

سی تی اسکن و اسکن ام آر آی، دو روش متفاوت تصویربرداری پزشکی هستند که تصاویری از قسمت های داخلی بدن، مانند استخوان ها، مفاصل و اندام ها ایجاد می کنند.

پزشکان به منظور کمک در تشخیص طیف گسترده ای از وضعیت پزشکی، از سی تی اسکن و اسکن ام آر آی استفاده می کنند. هر دو نوع اسکن کاربرد مشابهی دارند؛ اما روش تهیه ی تصاویر متفاوت است.سی تی اسکن، از اشعه ی ایکس برای تولید تصویر استفاده می کند اما اسکن ام آر آی، از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای تولید تصویر استفاده می کند.سی تی اسکن رایج تر و کم هزینه تر است؛ با این حال ام آر آی تصاویر دقیق تری ایجاد می کند.

سی تی اسکن و ام آر آی دو روش متفاوت برای ایجاد تصاویری دقیق از قسمت ها ی داخلی بدن هستند. پزشکان از این تصاویر، برای تشخیص حالت های غیرطبیعی، مانند شکستگی استخوان ها، تومور در اندام ها یا آسیب مفاصل استفاده می کنند.

برخی افراد از CAT که مخفف توموگرافی محوری کامپیوتری است به جای سی تی اسکن استفاده می کنند؛ درحین انجام سی تی اسکن، فرد درون دستگاه پرتونگار(CT) قرار می گیرد و اسکنر تصاویر را به کامپیوتر ارسال می کند.

ام آر آی ، مخفف تصاویر رزونانس مغناطیسی است. در این نوع تصویربرداری، از امواج رادیویی و مغناطیس، برای ایجاد تصویر استفاده می کند. در حین انجام ام آر آی، فرد درون اسکنر ام آر آی قرار می گیرد؛ که این دستگاه، یک میدان مغناطیسی ثابتی ایجاد می کند وازانعکاس امواج رادیویی، از مولکول های آب و سلول های چربی استفاده می کند.

سی تی اسکن رایج تر و ارزان تر از ام آر آی است اما ام آر آی تصاویر بهتری ایجاد میکند.

کاربرد ها‌ی سی تی اسکن و اسکن ام آر آی چیست؟

سی تی اسکن و ام آر آی کاربردها ی مشابهی دارند. پزشک نیز برای بررسی تصاویر دقیق تر از بدن، اسکن ام آر آی را توصیه می کند.

موارد متداولی که برای بررسی یا تشخیص آن ها از سی تی اسکن استفاده می کنند:

●تومورها

●شکستگی های استخوان

●خونریزی داخلی

●گسترش سرطان وپاسخ به درمان

پزشکان معمولا از اسکن ام آر آی، برای تشخیص مشکلات مربوط به استخوان، اندام‌ها و مفاصل استفاده می کنند.

از جمله مواردی که روی آنها تاثیر می گذارد:

●مچ پا

●پستان

●مغز

● قلب

●مفاصل

●مچ دست

●رگ های خونی

روش تصویربرداری

در هر دو روش باید فرد روی تخت دراز بکشد و سپس به داخل اسکنر حرکت کند. آن ها باید مدت زیادی در آن جا باقی بمانند؛ تا دستگاه ها تصاویر واضحی تهیه کنند.

در هر دو حالت، تکنسین ها هنگام اسکن از اتاق خارج می شوند؛ اما فرد می تواند از طریق پیام گیر صحبت کند.
دستگاه CT توسط اشعه ی ایکس، چندین تصویر از زوایای مختلف بدن می گیرد. این دستگاه نسبتا بدون صدا است؛ اما اسکنرها ی ام آر آی بسیار پر سروصدا هستند به طوریکه تکنسین ها برای کاهش سروصدا، هدفون یا گوشگیر به افراد می دهند.

عوارض ام آر آی و سی تی اسکن چیست؟

سی تی اس اسکن و ام آر آی، هردو روش بسیار بی خطری هستند؛ با این وجود ممکن است خطرات جزیی داشته باشند که بین  انواع اسکن ها متفاوت است.

حین انجام سی تی اسکن، فرد اشعه بسیار کمی را دریافت می کند که پزشکان معمولا، این مقدار را مضر نمی دانند.

سی تی اسکن از اشعه ی یونیزان استفاده می کند؛ که ممکن است تاثیر مخفی بر بافت های بیولوژیکی بگذارد. بر اساس آمار موسسه ملی تصویربرداری زیست پزشکی و مهندسی زیستی، به طور کلی خطر ابتلا به سرطان در معرض تابش کمتر است.

درهنگام بارداری ممکن است سی تی اسکن و پرتوهای ایکس خطرناک باشد؛ بنابراین پزشکان ممکن است به
جای ام آر آی سونوگرافی را توصیه کنند. به منظور احتیاط هنوز هم از ام آر آی، به خصوص در سه ماه اول بارداری خودداری می کنند.

تکنسین ها در تصویربرداری ام آر آی، به جای استفاده از اشعه، از میدان مغناطیسی قوی استفاده می کنند.افراد باید به پزشکان خود از هر نوع ایمپلنت پزشکی : از قبیل تنظیم کننده ی ضربان قلب، پمپ انسولین و کاشت حلزون اطلاع دهند.

اسکن های ام آر آی، صداهای بلندی تولید می کنند؛ بنابراین افراد برای کاهش صدا، از هدفون یا گوش گیر استفاده می کنند. افراد مبتلا به کلاستروفوبیا (تنگنا هراسی) تحمل اسکنرها ی ام آر آی دشوار می دانند؛ اگرچه چندین نوع اسکنر ام آر آی برای حل این مشکل وجود دارد. در هر دو نوع اسکن، سی تی و ام آر آی  پزشک ممکن است؛ برای واضح تر شدن تصاویر پیشنهاد استفاده از رنگ کنتراست را بدهد. بعضی افراد ممکن است نسبت به انواع خاصی از رنگ ها واکنش نشان دهند.

انتخاب اسکن مناسب

پزشک مفیدترین و موثرترین روش تصویربرداری را توصیه می کند. کاربردها ی اسکن های سی تی و ام آر آی مشابه می باشد. پزشک نیز اسکن مناسب را براساس طیف وسیعی از فاکتورها تصمیم خواهد گرفت مانند:

● دلایل پزشکی برای اسکن

●میزان جزيیات که درتصاویر ضروری است.

● فرد کلاستروفوبیا ویا هرموردی که تحمل ام آر آی را برایش دشوار کند.

●بارداربودن زنان

اسکن های ام آر آی، تصاویر دقیق تری از بافت های نرم، رباط ها یا اندام ها ایجاد می کنند.

مشکلاتی که تشخیص آنها توسط اسکن ام آر آی آسان تر است شامل؛ آسیب بافت های نرم، شکستگی رباط ها و فتق دیسک است.

پزشکان ممکن است برای ایجاد تصویرکلی از قسمتی از بدن یا تهیه تصاویر متعدد، از سی تی اسکن استفاده کنند.

منبع: medicalnewstoday