Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

کروناویروس می‌تواند شدیدا به اقتصاد جهان لطمه بزند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اخیرا سازمان OECD هشدار داده که با شیوع بیشتر کروناویروس و ادامه‌دار بودن شرایط کنونی رشد اقتصادی جهان ممکن است به نصف میزان پیشبینی شده کاهش یابد. این سازمان از دولت‌ها خواسته تا با کمک به بخش بهداشت و درمان و تجهیز امکانات موردنیاز پزشکی و نیز در پیش گرفتن اقدامات انگیزشی و گوناگون از بروز این فاجعه اقتصادی جلوگیری کنند.

این سازمان که همکاری‌های توسعه‌ای و اقتصادی متعددی با کشورهای غالبا ثروتمند دنیا دارد به تازگی رشد اقتصادی 2.9 درصدی خود برای سال 2020 را به 2.5 درصد کاهش داده است. این تصمیم پس از همه‌گیر شدن ویروس جدید در سرزمین چین در سه‌ماهه نخست امسال گرفته شد. این در حالیست که هنوز شیوع کروناویروس در دیگر نقاط جهان را در پیشبینی خود لحاظ نکرده‌اند. در صورتی که شیوع این بیماری در دیگر کشورها بیشتر شود و شاهد رکود شدید اقتصادی در کشورهای دیگر باشیم بعید نیست که این نرخ به 1.5 درصد نیز کاهش یابد.

OECD این گفته‌ها را در گردهمایی روز دوشنبه سهام‌داران بورس‌های اروپایی بیان کرده است. اخیرا بسیاری از شاخص‌های اصلی بورس‌های دنیا بخش زیادی از سودهای اولیه خود را از دست داده‌ و یا وارد ناحیه منفی شده‌اند. این شرایط سبب شده تا سرمایه‌گذاران امیدهای خود برای جبران برخی از خسارت‌های وارد شده در هفته گذشته را کاملا از دست دهند. در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت پس از کاهش قابل‌ملاحظه‌ای که در اوایل ماه ژانویه رخ داد، حدودا 5 درصد رشد پیدا کرده است.

روز دوشنبه نشانه‌های کم‌رنگی از احتمال حداکثر شدن میزان شیوع ویروس COVID-19 مشاهده شد و بسیاری پنداشتند که باید منتظر کاهش همه‌گیری آن باشیم. در حال حاضر بیش از 60 کشور دنیا مواردی از ابتلا به این ویروس را گزارش داده‌اند که اکثر کشورهای اروپایی را نیز در میان آن‌ها مشاهده می‌شوند. تعداد آمار مبتلایان به این ویروس از 90،000 بیمار عبور کرده و 3،000 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آن‌ها را افراد مسن و یا دارای شرایط جسمانی نامناسب تشکیل می‌دهند. در روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت ایالات‌متحده نخستین موارد مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس (دو مورد) را گزارش کرد. تا صبح روز دوشنبه 86 مورد تایید شده از ابتلا به این بیماری در ایالات‌متحده و 24 مورد نیز در کانادا شناسایی شده بودند. این آمار بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، مراکز کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری ایالات‌متحده و دیگر منابع بهداشتی و درمانی ارائه شده است.

روز دوشنبه کمیسیون اروپا نیز هشدار خطر کروناویروس را از متوسط به بالا افزایش داد.

در حال حاضر نواحی شمالی ایتالیا به عنوان کانون اصلی شیوع این ویروس در اروپا شناخته می‌شوند. تاکنون اقدامات احتیاطی گوناگون نظیر تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و نیز لغو برگزاری رویدادهای عمومی نیز نتوانسته از انتشار بیشتر ویروس در داخل مرزهای ایتالیا یا ورود آن به کشورهای دیگر جلوگیری کند. هم‌اکنون موارد بسیاری از انتقال کروناویروس بوسیله شهروندان آلوده ایتالیایی به سایر کشورها مشاهده شده‌اند.

تا عصر روز دوشنبه بیش از 2،000 مورد تاییدشده از ابتلا به این بیماری و 52 مورد مرگ بر اثر کروناویروس در ایتالیا گزارش شده بود. بیش از یک هفته است که 11 شهر ایتالیا در نواحی شمالی کشور که اکثرا در نزدیکی میلان قرار دارند در قرنطینه هستند.

در حال حاضر مراکز بیمارستانی این نواحی پر از بیماران مبتلا به COVID-19 است و این نگرانی احساس می‌شود که با افزایش بیشتر تعداد مبتلایان سیستم درمانی این کشور قادر به پذیرش بیماران جدید نباشد و در نتیجه آن‌ها از دریافت امکانات حیاتی همچون دستگاه‌های تنفس محروم بمانند. این وضعیت ترسناک از همه‌گیری بیماری به برخی از نواحی شهر روم نیز رسیده است. تا روز دوشنبه تعداد بیماران مبتلا به کروناویروس در این کلان‌شهر از سه مورد در هفته‌ گذشته به 12 مورد افزایش یافته بود.

پاپ فرانسیس که 83 سال سن دارد و در سنین جوانی بخشی از ریه از بدنش خارج شده نیز به دلیل بیماری گردهمایی‌های عمومی خود را لغو کرده است. هرچند گفته شده بیماری او تنها یک سرماخوردگی ساده است اما ویدئوهای منتشر شده‌ که او را خسته و در حال سرفه کردن حین سخنرانی نشان می‌دهند موجب بروز اضطراب و نگرانی در سرتاسر ایتالیا گردیده است.

رابرتو بوریونی که یکی از مجرب‌ترین ویروس‌شناسان ایتالیا است روز دوشنبه در توییتی گفت که نباید در این لحظات تعیین‌‎کننده تسلیم شد.

در حال حاضر اقتصاد ایتالیا در رکودی شدید قرار دارد و به تازگی هفدهمین کاهش متوالی خود را در حالی تجربه کرده که شیوع کروناویروس در این کشور روز به روز در حال افزایش است (تا تاریخ 21 فوریه تنها 3 مورد تایید شده از ابتلا به این ویروس در ایتالیا گزارش شده بود).

روز یکشنبه دولت ائتلافی این کشور اعلام کرد که یک بسته 3.6 میلیارد یورویی (5.35 میلیارد دلاری) را برای جبران کاهش‌های نرخ بهره و دیگر زیان‌ها در نظر گرفته است. در حال حاضر اقتصاد ایتالیا شدیدا به کرونا مبتلا شده و در حال ورشکستگی است. به گفته وزیر اقتصاد ایتالیا روبرو گوالتیری این کمک مالی برای کاهش مالیات شرکت‌هایی که بر اثر شیوع بیماری بیش از 25 درصد از درآمدهای خود را از دست داده‌اند و نیز در نظر گرفتن سایر تخفیف‌های مالیاتی هزینه خواهد شد. مابقی آن نیز به سیستم بهداشت و درمان این کشور تزریق می‌شود.

از زمان بحران مالی سال 2008 به این سو اقتصاد ایتالیا سه مرتبه دچار رکود شده است و بنظر می‌رسد به زودی چهارمین رکود خود را نیز تجربه خواهد کرد. در سه‌ماهه پایانی سال 2019 اقتصاد این کشور رشد منفی 0.3 را ثبت کرده است.

کشور چین که کانون آغازین شیوع بیماری بوده نیز نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از رکود اقتصادی را نشان داده است. نیل شیرینگ که اقتصاددان ارشد London’s Capital Economics است پیشبینی می‌کند اقتصاد چین در سه‌ماهه نخست امسال با کاهش رشد همراه باشد. این وضعیت به دلیل اجرای تدابیر بهداشتی سختگیرانه‌ دولت در برخی از استان‌های چین بوجود آمده که تقریبا دو سوم از اقتصاد کشور را در خودشان جای داده‌اند.

به گفته آقای شیرینگ سرمایه‌گذاران باید برآوردهای درازمدت خود را با خوشبینی انجام دهند و احتمالات مختلف نظیر تغییر روند شیوع بیماری را، مخصوصا در خارج از مرزهای چین، در نظر داشته باشند. او در اظهارات خود گفت: در خوشبینانه‌ترین وضعیت ما پیشبینی کرده‌ایم در صورتی که بیشترین این صدمات تنها متوجه کشور چین باشد اقتصاد جهان امسال شاهد رشدی 2.5 درصدی باشد. در سوی دیگر نیز این احتمال می‌رود با بدتر شدن اوضاع، اقتصاد دنیا امسال رشد منفی 0.5 درصدی را تجربه کند. این وضعیت تقریبا مشابه وضعیتی است که جهان در بحران مالی سال 2008-09 تجربه کرده بود.

منبع: The Globe and Mail