Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

کاهش نرخ‌های بهره بانکی همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره کروناویروس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

Bank of Canada با کم کردن میزان نرخ بهره trend-setting خود و رساندن آن به 1.25 درصد تلاش کرده تا تاثیرات مخرب ناشی از شیوع ویروس COVID-19 را بر اقتصاد قدری کاهش دهد. این درحالی است که چهارشنبه گذشته این نرخ 1.75 درصد اعلام شده بود.

این تصمیم پس از آن گرفته می‌شود که U.S. Federal Reserve نیز روز سه‌شنبه، پیش از برگزاری جلسه سیاست‌گذاری بعدی خود که قرار است در تاریخ 17 و 18 مارس برگزار شود، نرخ بهره خود را کاهش داده بود.

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای درباره این تصمیم جدید گفت: درحالی که اقتصاد کانادا با تمام توان خود و با نرخ تورمی معقول به سمت اهداف تعیین شده پیش می‌رفت شیوع ویروس COVID-19 موجب ایجاد یک شوک منفی در بازارهای کانادا و سرتاسر جهان شد. در نتیجه مسئولان پولی و مالی به دنبال راه‌حلی برای مقابله با شرایط بوجود آمده می‌گردند.

چهارشنبه هفته گذشته چندین بانک و موسسات مالی نیز از اقدام Bank of Canada پیروی کردند و نرخ وام اولیه خود را 50 صدم کاهش داده و به 3.45 درصد رساندند. این نرخ جدید از روز پنجشنبه به این سو اجرایی شده است.

این اقدام توسط Royal Bank of Canada، Toronto-Dominion Bank، Scotiabank، Bank of Montreal، CIBC و Desjardins Group انجام شد. در اطلاعیه‌های منتشر شده از طرف این موسسات و بانک‌ها هیچ اشاره‌ای به  کروناویروس و یا اقدام انجام گرفته توسط Bank of Canada نشده است.

هرچند بسیاری از تجار و تحلیلگران پیشبینی می‌کردند بانک مرکزی کانادا اقدامی مشابه ایالات‌متحده انجام دهد، اما هنوز مشخص نیست که این کاهش نرخ تا چه میزان بر روی سرمایه‌گذاران، بازارها و مشتریان اثر خواهد گذاشت.

اقدام ناگهانی بانک فدرال در کاهش نرخ‌ موجب بهبود وضعیت بازار سهام نشده، اما برخی از تحلیلگران گمان می‌کنند که این تصمیم اضطراری ممکن است به افزایش تعداد سرمایه‌گذاران در بازار بیانجامد.

برخی از اقتصاددانان نیز این سوال را مطرح می‌کنند که آیا پایین آوردن هزینه‌های استقراض بهترین پادزهر برای درمان بیماری کروناویروس اقتصاد است یا خیر.

بیتا کارانچی اقتصاددان TD در گزارش روز دوشنبه خود اینگونه توضیح داده است: عموما سیاست‌های پولی برای رفع شوک‌های ناشی از بخش عرضه موثر عمل نمی‌کنند. در طرف مقابل سیاست مالی در صورتی که بر روی منشا ایجاد شوک در بخش عرضه تمرکز کند می‌تواند تاثیر مناسبی داشته باشد.

در حال حاضر دولت‌های سرتاسر جهان اقدامات پرهزینه فراوانی برای پاسخ به نیازهای اضطراری بهداشتی انجام می‌دهند.

روز سه‌شنبه نمایندگان اقتصادهای بزرگ دنیا شامل ایالات‌متحده، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و کانادا در اجلاس گروه G-7 گردهم آمدند. آن‌ها در این جلسه اعلام کردند که آماده اتخاذ هرگونه تصمیم از جمله انجام اقدامات مالی متناسب هستند تا بتوانند اثرات ویروس را کاهش داده و از اقتصاد دنیا حمایت کنند.

روز چهارشنبه بانک جهانی اعلام کرد که 12 میلیارد دلار را برای حمایت فوری از اقتصادهای ضعیف اختصاص خواهد داد تا از بروز صدمه به بخش بهداشت و درمان و اقتصاد آن‌ها تحت تاثیر کروناویروس جلوگیری کند.

با این وجود در صورتی که قرنطینه نواحی مختلف موجب ایجاد واکنش مبتنی بر ترس در میان خانوارها شود، باید سیاست‌گذاری‌های پولی نیز علاوه بر سیاست‌گذاری مالی در دستور کار مقامات قرار گیرد.

مسئولان بانک مرکزی می‌گویند که اقدام اخیر آن‌ها پس از آن انجام شد که به دلیل انتشار ویروس COVID-19 فعالیت‌های تجاری در برخی از نواحی کشور شدیدا کاهش یافت و همین امر سبب اختلال در زنجیره‌های عرضه و وارد شدن آسیب به قیمت اجناس و نیز دلار کانادا گردید.

بانک مرکزی گفت: بازارهای جهانی با تعریف مجدد ریسک در بخش زیادی از دارایی‌ها و سخت‌تر کردن شرایط اقتصادی به شیوع این ویروس واکنش نشان می‌دهند. این احتمال وجود دارد که با گسترش بیشتر ویروس اعتمادبه‌نفس بازار و مشتریان شدیدا کاهش یابد که همین امر رکود بیشتر را در پی خواهد داشت.

علاوه بر این تحلیلگران نگران تاثیرات پایین آوردن هزینه‌های استقراض بر بازار املاک مسکونی کانادا هستند. در حال حاضر برخی از بازارها مخصوصا در شهرهای گران‌قیمت کانادا پس از سال‌ها شاهد رشد معاملات هستند.

روز چهارشنبه Toronto Regional Real Estate Board گزارش داد که فروش خانه در ماه فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهشی چشمگیر و 45.6 درصدی داشته و بازار املاک پس از یک دهه رکود مجددا رونق گرفته است.

با تمامی این‌ها برخی از اقتصاددانان معتقد هستند که بانک مرکزی کانادا به احتمال زیاد در آینده مجبور خواهد شد تا نرخ‌ها را از این نیز پایین‌تر آورد.

به گفته Toronto Regional Real Estate Board میانگین قیمت یک خانه در تورنتو سال گذشته از 779،791 دلار به 910،290 دلار افزایش پیدا کرده بود.

دوگلاس پروتر اقتصاددان ارشد BMO می‌گوید: کاملا واضح است که بانک مرکزی در این برهه زمانی تلاش کرده اوضاع را به دقت بسنجد. آن‌ها ریسک‌های ناشی از شیوع بیشتر ویروس را به نسبت ریسک‌های احتمالی تشدید وضعیت بازار مسکن بسیار خطرناک‌تر ارزیابی کرده‌اند.

علاوه بر این بانک مرکزی کانادا نشانه‌هایی از احتمال پایین‌تر آوردن دوباره نرخ‌ها را بروز داده و اعلام کرده کاملا آماده است تا در صورت نیاز به حمایت از رشد اقتصادی و تنظیم تورم، سیاست پولی خود را مجددا تغییر دهد.

آوری شنفیلد اقتصاددان CIBC در مطلبی کوتاه که درباره اتفاقات اخیر منتشر کرده اینطور نوشته: این احتمال وجود دارد که در ماه آوریل بانک مرکزی مجددا نرخ‌ها را کاهش دهد (0.25 درصد دیگر). شرایط باقی ایام سال نیز کاملا به وضعیت شیوع ویروس بستگی خواهد داشت. به این ترتیب پیشبینی آینده بازار پس از ماه آوریل بیش از آن‌که در حیطه کاری یک اقتصاددان باشد کار ویروس‌شناسان است.

منبع: Global News