Thursday, March 28, 2024
-5.3 C
Calgary

کروناویروس، کاهش شدید قیمت نفت و رکود در بازارهای جهانی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

همزمان با افزایش اثرات منفی ناشی از شیوع کروناویروس بر بازارهای مالی جهان امروز جنگ جدیدی بر سر قیمت نفت در دنیا آغاز شد.

رکورد بازارهای سهام سراسر جهان درحالی روندی افزایش پیدا کرده که هر روز اقدامات بیشتری از طرف کشورهای گوناگون برای مهار شیوع کروناویروس انجام می‌شود. بر اساس آخرین آمار منتشر شده تعداد مبتلایان به کروناویروس در ایالات‌متحده از 500 مورد نیز عبور کرده است.

روز دوشنبه تحلیلگران آمریکایی از احتمال بروز موج شدید کاهش نرخ‌ها در Wall Street خبر دادند. در همین حال شاخص FTSE 100 لندن در شروع معاملات این هفته خود کاهش بیش از 8 درصدی را تجربه کرد که پایین‌ترین میزان در سه سال اخیر بوده است. اعلام کاهش بیش از 5 درصدی شاخص بازار Nikkei ژاپن وکاهش بیش از 7 درصدی نرخ بازار استرالیا نیز از رکود سنگین در بازارهای سهام دنیا خبر می‌دهند. امروز قیمت نفت نیز شدیدترین کاهش خود از زمان جنگ خلیج در سال 1991 را تجربه کرد. قیمت ذخایر ده‌ساله نفت ایالات‌متحده نیز یکی از پایین‌ترین نرخ‌های خود را به ثبت رساند.

کاهش بی‌سابقه قیمت نفت در حالی اتفاق افتاده که روسیه و سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت نتوانستند برای کاهش سطح تولید خود همزمان با کاهش تقاضای بازارها به دلیل شیوع کروناویروس به توافق برسند. همزمان عربستان سعودی نیز با تزریق حجم زیادی نفت ارزان به بازار سبب ایجاد نگرانی‌ها در میان سرمایه‌گذاران شد و زنگ خطر را برای دیگر تولیدکنندگان به صدا درآورد. این اقدام عربستان که به شروع جنگ جدیدی بر سر قیمت نفت دامن زده سهم ایالات‌متحده از تولید نفت و وضعیت تامین بودجه این کشور را به خطر انداخته است. وزیر دارایی فرانسه روز دوشنبه درخواست کرد تا با ایجاد یک محرک عظیم مجددا رونق به اقتصاد جهانی بازگردانده شود.

اواخر وقت یکشنبه مقامات ایالات‌متحده تایید کردند که بیش از 500 مبتلا به کروناویروس در خاک این کشور شناسایی شده‌اند. در حال حاضر تعداد مبتلایان به COVID-19 در سه ایالت آمریکا از 100 نفر نیز عبور کرده است. روز یکشنبه کشور ایتالیا برنامه خود برای محدود کردن رفت‌وآمد حدود 16 میلیون نفر از شهروندانش را به اجرا گذاشت. ایتالیا این اقدام را در حالی انجام داده که تعداد موارد ابتلا در این کشور از 7،300 نفر عبور کرده و نزدیک به 400 نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به COVID-19 از دست داده‌‌اند.



در زیر آخرین تحولات رخ داده را می‌توانید به صورت خلاصه مرور کنید:

  • بازارهای جهانی پس از اعلام تصمیم عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت خود با هدف کاهش بیشتر قیمت‌ها، شدیدا افت کردند. قیمت هر بشکه نفت خام به حدود 30 دلار رسید و نرخ آینده سهام ایالات‌متحده نیز تقریبا 5 درصد افت کرد.
  • رهبران اروپا به منظور ممانعت از ورود آسیب‌های بیشتر ناشی از کروناویروس به اقتصاد دنیا درخواست ایجاد محرک‌های کارآمدی کردند که بتوانند رونق را مجددا به بازارها بازگردانند.
  • در روزهای گذشته دولت‌های سرتاسر دنیا به منظور کاهش پیامدهای ناشی از شیوع کروناویروس اقدامات خود را افزایش دادند. کشورهای عربستان سعودی و ایتالیا به صورت گسترده‌ سفرهای خود را از مبدا یا به مقصد کشور را لغو کردند، ایران پروازهای خود به اروپا را به حال تعلیق درآورد و ایالات‌متحده نیز به طور رسمی هشداری برای انجام سفرهای دریایی با کشتی کروز صادر کرد.
  • تعداد موارد تایید شده ابتلا به کروناویروس در ایالات‌متحده از مرز 500 نفر عبور کرد و بیش از 30 ایالت مواردی از ابتلای شهروندان خود را گزارش کردند. در منطقه کلمبیا آمریکا پیشوای مذهبی یک کلیسا اولین مورد تایید شده ابتلا به COVID-19 بود که نگرانی‌ها را درباره احتمال ابتلای تعداد بیشتر از شهروندان به همراه داشت. سناتور تد کروز (تگزاس) و نماینده جمهوری‌خواه پائول گوسار (آریزونا) نیز روز یکشنبه اعلام کردند که پس از ملاقات ماه گذشته خود با یکی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس Conservative Political Action که اخیرا ابتلای او به کروناویروس تایید شده، هم‌اکنون در قرنطینه حضور دارند.

منبع: The Washington Post