Friday, April 19, 2024
-3.7 C
Calgary

بودجه تحقیقاتی 2.4 میلیون دلاری فدرال برای تشخیص و درمان کروناویروس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

درحالی که دولت فدرال راه‌های گوناگون را برای مقابله با شیوع COVID-19 امتحان می‌کند در جدیدترین اقدام پیشنهاد اعطای بودجه‌ای چند میلیون دلاری به محققان سرتاسر کشور، ازجمله محققان دانشگاه آلبرتا، با هدف تلاش برای یافتن روش‌های تشخیص و درمان کروناویروس داده است.

چهار آزمایشگاه U of A از این بودجه 2.4 میلیون دلار دولت فدرال که از طرف کمک‌های مالی تحقیقات فوری انستیتو تحقیقات بهداشتی کانادا (CIHR) ارائه شده سهم خواهند داشت. بر این اساس دانشگاه موظف شده تا ابزارهای تشخیص و داروهای درمانی موثر را برای کروناویروس جدید توسعه دهد.

روز 11 مارس سازمان بهداشت جهانی وضعیت شیوع کروناویروس را همه‌گیری جهانی اعلام کرد.

کریس لی پروفسور بخش آزمایش دارو و پاتولوژی رهبری یکی از تیم‌هایی را بر عهده دارد که بر روی توسعه ابزارهای تشخیص بیماری کار می‌کنند. هدف آن‌ها این است که روش‌های آزمایش دقیق، سریع و ارزان را برای تشخیص مبتلایان به کروناویروس توسعه دهند.

دکتر لی در اینباره گفت: ما هم‌اکنون کار خود را آغاز کرده‌ایم. نبود امکانات مناسب به منظور تشخیص سریع و دقیق و شناسایی افراد مبتلا باعث شده تا بخش قابل توجهی از تلاش‌های جهانی برای مهار و کاهش شیوع COVID-19 بی‌نتیجه باقی بماند.

او امیدوار است که تیم تحقیقاتی تحت نظرش بتواند ظرف یک تا سه ماه آینده به ابزاری مناسب دست پیدا کنند.

به گفته دکتر لی آزمایش‌های کنونی بسیار تخصصی و پیچیده هستند و درصد خطا و اعلام نتایج منفی غلط در آن‌ها بالاست.

او گفت: شناسایی موارد حتمی ابتلا و انجام اقدامات سریع درمانی برای بیماران جزو یکی از اصلی‌ترین اولویت‎‌ها است. در حال حاضر به دلیل نبود واکسن و درمان برای این بیماری، بهترین راهکار آغاز هرچه سریع‌تر اقدامات پزشکی برای مقابله با این ویروس ترسناک است تا از شیوع بیشتر آن جلوگیری شود. این ویروس مهلک دارای نرخ مرگ‌ومیر حدودا 3 درصدی بوده و همین نرخ برای افراد سالمند دو رقمی است.

لی و تیمش به دنبال رسیدن به یک آزمایش چندمرحله هستند که نیازی به تجهیزات دقیق نداشته باشد تا مناطقی که امکانات کافی ندارند نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

او در اینباره گفت: محصولات موردنظری که به دنبال ساخت آن‌ها هستیم با چشم غیرمسلح نیز قابل استفاده خواهند بود و نیاز به تجهیزات دقیق را در شرایطی که دسترسی به امکانات محدود است از بین می‌برند. علاوه بر این زمان اعلام نتایج را نیز از چهار ساعت به یک ساعت کاهش می‌دهند.

از دیگر محققانی که بر روی این موضوعات پژوهش می‌کنند می‌توان به جوانا لومیو از دانشکده پزشکی و دندانپزشکی اشاره کرد. او در حال انجام مطالعات ساختاری و ارزیابی روش‌های کنونی برای ساخت داروهای احتمالی درمان عفونت ناشی از بیماری است. ماتیاس گات از دانشکده پزشکی و دندانپزشکی نیز در حال توسعه و ارزیابی بازدارنده‌های پلیمرایز RNA ویروس SARSCoV-2 است. کیمبرکلی نوئلز از دانشکده هنر نیز در حال تحلیل واکنش بیماران کانادایی با ملیت چینی و ملیت غیرچینی است که به بیماری کروناویروس مبتلا شده‌اند.

علاوه بر این دیروز نخست‌وزیر جاستین ترودو اعلام کرد که دولت بودجه‌ای 1 میلیارد دلاری را برای کمک به تمامی استان‌ها و نواحی کشور جهت مقابله با شیوع کروناویروس اختصاص خواهد داد.

منبع: Daily Hive