Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

حقایقی درباره کروناویروس و علائم آن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مسئولان بهداشتی معتقد هستند که وضعیت شیوع COVID-19 و تعداد مبتلایان به این بیماری در میان شهوندان کانادایی هفته‌های پیش‌رو افزایش خواهد یافت. همزمان ترس و نگرانی درباره ابتلا به کروناویروس و شیوع سریع آن باعث شده تا شایعات نادرست بسیاری ر شبکه‌های اجتماعی منتشر شوند.

در ادامه حقایقی کلی درباره این ویروس، علائم ابتلا به آن، راه‌های جلوگیری از ابتلا و روش‌هایی برای تشخیص بیماری نوشته شده است.

علائم کروناویروس چیست؟

متاسفانه علائم اولیه ابتلا به COVID-19 شباهت زیادی با علائم آنفولانزای فصلی و حتی سرماخوردگی معمولی دارند. همین موضوع تشخیص قطعی بیماری را بدون بررسی‌های دقیق تقریبا ناممکن می‌کند.

علائم COVID-19 عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • مشکل تنفس
  • پنومونی در هر دو ریه (که در تصاویر گرفته شده با اشعه X از فقسه سینه قابل مشاهده است)

این علائم ئر تمام کسانی که به COVID-19 مبتلا شده‌اند وجود ندارند و ممکن است علائم بیماری در برخی مبتلایان بسیار جزئی باشد.

دکتر سمیر گوپتا متخصص امراض تنفسی به CBC News گفت: علائم شدید در حدود 80 درصد از مبتلایان علائم شدید مشاهده نمی‌شود.

تنها راه تایید ابتلای بیماران به COVID-19 انجام آزمایش تشخیص بیماری است. علائم کروناویروس از دو تا 14 روز پس از ابتلای فرد پدیدار می‌شوند.

واکسن آنفولانزا از شما در برابر ابتلا به ویروس COVID-19 محافظت نمی‌کند.

در صورت داشتن علائم بیماری چکار کنیم؟

به گفته دکتر اندرو موریس متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان Mt. Sinai تورنتو در صورتی که شما کمتر از 50 سال سن داشته و شرایط جسمی مناسبی دارید باید در خانه بمانید و از خودتان مراقبت کنید. به هیچ وجه به بیمارستان نروید.

اما در صورتی که سن شما بیشتر از 50 سال است و دارای نقص سیستم ایمنی یا تنگی نفس هستید باید به بیمارستان مراجعه کنید.

مهمترین کاری که باید پیش از رفتن به مطب پزشک شخصی، کلینیک درمانی و یا بخش اورژانس بیمارستان انجام دهید تماس با مسئولان درمانی و دریافت مشاوره از آن‌ها است. پیش از رسیدن به مراکز پزشکی باید ماسک به صورت بزنید تا در زمان انتظار از انتشار بیشتر ویروس جلوگیری کنید. این احتمال را نیز در نظر بگیرید که ممکن است شما را قرنطینه کنند.

وبسایت آژانس بهداشت عمومی کانادا توصیه کرده در زمان مراجعه به پزشک به او موارد زیر را توضیح دهید:

  • علائم بیماری خود.
  • سوابق سفر و محل زندگی خود.
  • تماس مستقیم خود با حیوانات (به عنوان مثال مراجعه به بازار فروش حیوانات زنده)
  • داشتن تماس نزدیک با فردی بیمار، مخصوصا اگر دارای علائم تب، سرفه و مشکلات تنفسی بوده‌ باشد.

برخی افراد هیچگونه علائمی از بیماری را بروز نمی‌دهند اما نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت می‌شود.

دکتر گوپتا در اینباره گفت: این موضوع واقعا جالب است زیرا 20 درصد مبتلایان کاملا علائم را نشان می‌دهند. آن‌ها نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی و اکسیژن پیدا می‌کنند. پنج درصد نیز وضعیت بسیار حاد پیدا می‌کنند و تنها با دستگاه قادر به تنفس خواهند بود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

شهروندان کانادایی که جزو گروه‌های زیر هستند بیش از دیگران در معرض خطرات ناشی از بیماری COVID-19 هستند:

  • افرادی که 65 سال یا بیشتر سن دارند؛
  • افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی بدن هستند؛
  • افرادی که دارای سوابق بیماری هستند.

ابتلا به COVID-19 چگونه تشخیص داده می‌شود؟

نمونه‌های تنفسی توسط آزمایشگاه‌های استانی بررسی می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها ممکن است نمونه‌ها را ابتدا برای تطابق با نمونه‌های آنفولانزای فصلی بررسی کنند. نمونه هر فرد برای انجام آزمایش‌های بیشتر تنها به آزمایشگاه ملی میکروبیولوژی در وینیپگ ارسال خواهد شد.

اگر به COVID-19 مبتلا هستید ولی پزشک شما را به خانه فرستاده چه باید بکنید؟

مسئولان بهداشت عمومی توصیه کرده‌اند که خود را قرنطینه کنید. به این ترتیب باید در خانه بمانید و با حفظ فاصله از اعضای خانواده مانع از ابتلای سایرین به بیماری شوید.

دکتر گوپتا می‌گوید مهمترین نکته‌ای که باید رعایت کنید حفظ فاصله با دیگران است: باید اتاق خواب و توالت خود را از دیگران جدا کنید و فاصله حداقل 2 متری از سایرین داشته باشید. به این ترتیب ترشحات آلوده نمی‌توانند از شما به دیگر افراد منتقل شوند.

به گفته PHAC در صورتی که مجبور به ترک منزل هستید باید ماسک به صورت داشته باشید یا بینی و دهان خود را با یک دستمال پوشانده و حداقل دو متر از دیگران فاصله بگیرید.

اگر فرزند من دارای علائم بیماری است چه باید بکنم؟

تاکنون موردی از بروز علائم شدید بیماری در کودکان مبتلا به COVID-19 مشاهده نشده است. سیستم ایمنی بسیاری از کودکان تندرست ظرف چند روز بیماری را شکست می‌دهد و علائم آن تنها به شکل سرماخوردگی معمولی یا آنفولانزای فصلی نمود پیدا خواهد کرد.

اما اگر فرزند شما بیمار شده باید اجازه ندهید از خانه خارج شود. به هیچ عنوان اجازه ندهید به مدرسه برود.

دکتر موریس در اینباره گفت: اگر فرزندی دارید که به کروناویروس مبتلا شده یه احتمال زیاد بیماری می‌تواند بیماری خود را به یک تا سه فرد بالغ منتقل کرده باشند و افراد بزرگسال نهایتا مجبور به مراجعه به بیمارستان خواهند شد. اما اگر 30 کودک مبتلا داشته باشیم بیماری را می‌توانند به 100 فرد بزرگسال دیگر انتقال دهند که فاجعه‌بار خواهد بود! به این ترتیب خطر بیماری برای جامعه و تعداد زیادی از شهروندان افزایش خواهد یافت.

چگونه می‌توانم از ورود عفونت به بدن خود جلوگیری کنم؟

تاکنون هیچ نوع واکسن یا روش درمانی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت یافت نشده است. با اینحال سازمان‌های بهداشتی نظیر PHAC کانادا و مرکز کنترل بیماری ایالات‌متحده موارد پیشگیرانه زیر را با هدف جلوگیری از انتشار این ویروس تنفسی توصیه کرده‌اند:

  • به صورت مرتب دستان خود را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید یا از ضدعفونی‌کننده‌های دارای الکل استفاده کنید. میزان الکل موجود در این مواد باید حداقل 60 درصد باشد.
  • از تماس دستان شسته نشده به چشمان، بینی و دهان خود جدا بپرهیزید.
  • از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند جلوگیری کرده و در صورتی که احساس بیماری می‌کنید در خانه بمانید.

آیا پوشیدن ماسک از من در مقابل ابتلا به COVID-19 محافظت می‌کند؟

پس از شیوع ویروس SARS اداره PHAC از تعدادی متخصص پزشکی خواست تا درباره راه‌های انتقال آنفولانزا و بهترین راه برای محافظت در برابر این عفونت، از جمله میزان کارایی ماسک‌های صورت، تحقیق کنند.

گزارش بدست آمده نشان داد که ماسک‌ها می‌توانند از شما محافظت کنند اما هیچ شواهدی مبنی بر این‌که ماسک‌های ارزان قیمت نیز قادر باشند از افراد در برابر ورود ویروس‌های بسیار کوچک آنفولانزا به دستگاه تنفسی تحتانی یا ریه‌ها جلوگیری کنند وجود ندارد.

این تحقیق نشان داد که N95 کارآمدترین نوع ماسک است زیرا می‌تواند ذراتی کوچکتر از یک میکرون را فیلتر کرده و یک لایه محافظ و ایمن بر روی صورت شما بوجود ‌آورد. با تمامی این‌ها هنوز کارایی این نوع ماسک‌ها در برابر ویروس COVID-19 اثبات نشده است.

دکتر ترزا تام مدیر ارشد بهداشت عمومی کانادا گفته که پوشیدن ماسک در صورتی که علائم بیماری را نداشته باشید روش کارآمدی برای محافظت از خود در برابر عفونت نیست.

منبع: CBC