Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

مقایسه آماری شیوع کروناویروس در کانادا با سایر کشورها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تعداد مبتلایان به کروناویروس در کانادا تا تاریخ 18 مارس به 727 نفر رسیده است. روند رو به رشد آمار مبتلایان در آمریکای شمالی در حالی ادامه یافته که با اعلام وضعیت همه‌گیری ویروس مدارس بسیاری از کشورهای دنیا تعطیل شده، خیلی از کشورها مرزهای خود را بسته‌اند و بسیاری از پروازها لغو گردیده است.

اولین مورد ابتلا به COVID-19 در تاریخ 29 دسامبر 2019 در ووهان چین تایید شد. بر اساس آمار منتشر شده توسط دانشگاه جان هاپکینز تا تاریخ 18 مارس کشورهای چین (81،154)، ایتالیا (35،713)، ایران (18،407) و اسپانیا (15،014) بیشترین موارد ابتلا در سرتاسر دنیا را داشته‌اند.

کشور چین در تاریخ 23 ژانویه 600 مورد بیمار را گزارش کرده بود. کشورهای ایتالیا، ایران و اسپانیا نیز به ترتیب در تاریخ 27 فوریه، 1 مارس و 8 مارس حدودا 600 مبتلا به کروناویروس داشته‌اند.

بنابراین از آن‌جایی که تعداد مبتلایان کنونی کانادا نیز نزدیک به این رقم است می‌توان نتیجه گرفت این کشورها حداقل 10 روز یا بیشتر از شرایطی که کانادا تجربه می‌کند جلوتر هستند.

هرچند هیچ دو کشوری را نمی‌توان به دلایل بسیار (تراکم جمعیت متفاوت، تفاوت‌های فرهنگی و سیستم حکومتی و سرعت واکنش متفاوت دولت‌ها به شیوع بیماری) از نظر وضعیت همه‌گیری COVID-19 با یکدیگر مقایسه کرد اما با تماشای آمار چهار کشور بالا می‌توان تصویری تقریبی از شرایط کانادا در روزهای آینده بدست آورد.

شاید اسپانیا به دلیل داشتن جمعیت نزدیک‌تر به کانادا (اسپانیا 46.6 میلیون نفر و کانادا 37.6 میلیون نفر جمعیت دارند) بهترین مورد برای مقایسه باشد. بیشترین رشد مبتلایان کروناویروس در اسپانیا از تاریخ 8 مارس آغاز شد. در این تاریخ تعداد 674 مبتلا در اسپانیا گزارش شده بود و در یک هفته بعد با یک جهش قابل‌توجه به 8،000 مورد رسید.

موارد ابتلا در کانادا تا تاریخ 18 مارس 727 نفر بوده و اقدامات اساسی بسیاری برای کنترل شیوع ویروس در کشور انجام شده است. از جمله این اقدامات می‌توان به بستن مرزها با ایالات‌تحده، تشویق شهروندان به ماندن در خانه‌ و اعلام وضعیت اورژانسی در برخی از استان‌ها اشاره کرد.

شیب این جهش یک هفته‌ای در کشور ایران به نسبت اسپانیا قدری ملایم‌تر بوده است. تا تاریخ 29 فوریه تعداد مبتلایان به کروناویروس در ایران 593 نفر گزارش شده بود که در هفت روز آینده به 5،823 نفر رسید.

در این بین کشور چین شدیدترین رشد را داشته و در عرض یک هفته تعداد مبتلایان از 830 مورد به 9،692 مورد افزایش یافته است.

کشور ایتالیا نیز آهسته‌ترین روند رشد را نشان می‌دهد و در مدت زمان هفت روز تعداد افراد مبتلا در آن از 677 نفر در تاریخ 27 فوریه به 3،858 مورد در تاریخ 5 مارس رسیده است.

در دو هفته پس از بازه زمانی کنونی که کانادا در آن قرار دارد آمار مبتلایان در ایران، ایتالیا و چین به ترتیب به 11،364، 15،1134 و 31،161 مورد رسیده است.

کشور اسپانیا هنوز بازه زمانی دو هفته‌ای را طی نکرده، اما تا تاریخ 18 مارس (در حالی که تنها ده روز از 8 مارس می‌گذرد) تعداد مبتلایان آن به 15،014 نفر رسیده است.

از آنجایی که بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی دوره نهان بیماری کروناویروس بین یک تا 14 روز است، برخی از این 3،188 مورد جدید که در تاریخ 18 مارس شناسایی شده‌اند مطمئنا توسط افرادی که از تاریخ 4 مارس دوران نهان بیماری را می‌گذرانده‌اند مبتلا شده باشند.

در آن تاریخ تعداد افراد مبتلا در کشور اسپانیا حدود 60 نفر بوده و بیماران کنونی این کشور به احتمال قوی در مدت یک هفته و بر اثر تماس با افراد آلوده مبتلا شده‌اند. بر این اساس و با توجه به وضعیت کنونی کانادا در روزهای آتی باید منتظر رشد آمار مبتلایان به COVID-19 در کشور باشیم.

البته همه کشورهای دنیا وضعیتی بحرانی و مشابه این چهار کشور نداشته‌اند. به عنوان مثال ژاپن از هفته گذشته و زمانی که آمار مبتلایان آن به 600 نفر رسیده بود تاکنون تنها 214 مورد جدید گزارش کرده است.

آمار مبتلایان کشور کره‌جنوبی نیز از تاریخ 23 فوریه تا 1 مارس از 602 به 3،736 مورد افزایش یافت. با اینحال در روزهای اخیر تعداد موارد ابتلای روزانه در این کشور به شدت کاهش یافته و در تاریخ 18 مارس تنها 152 نفر در این کشور به کروناویروس مبتلا شده‌اند.

کشور دانمارک نیز روند بسیار آهسته‌تر ابتلا را تجربه کرده است. در تاریخ 12 مارس 600 مبتلا به کروناویروس در این کشور وجود داشته و تا تاریخ 18 مارس این تعداد به 977 مورد افزایش یافته است.

در میان تمام کشورهای درگیر با بحران کروناویروس مطمئنا مرور آمار چین، با توجه به طولانی‌تر بودن دوره همه‌گیری در این کشور، تصویر روشن‌تری از آینده را به ما می‌دهد.

این کشور تاکنون 81،155 مورد از ابتلا را گزارش کرده و 3249 مورد مرگ بر اثر بیماری نیز داشته است. با اینحال در حاضر بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سایت Worldometers تنها 7،263 بیمار در بیمارستان‌های سرتاسر کشور بستری هستند و 70،420 نفر درمان شده‌اند. هم‌اکنون آمار ابتلای روزانه کروناویروس در چین به کمتر از 100 نفر رسیده است.

نخستین روزی که چین روند کاهش تعداد موارد ابتلا در مقایسه با روز گذشته را گزارش کرد تاریخ 18 فوریه، یعنی 27 روز پس از رسیدن آمار مبتلایان در تاریخ 23 ژانویه به 600 نفر، بوده است.

تعداد مبتلایان به کروناویروس در چین در اواسط ماه فوریه به اوج خود رسیده بود. در طول یک ماه گذشته مسئولان چینی با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه و انجام اقدامات اساسی از جمله قرنطینه شهر ووهان، لغو حرکت قطارها در تمام مسیرهای ریلی و بستن جاده‌ها توانست جلوی روند رو به رشد را بگیرد.

جمعیت دو کشور چین و کانادا، سیستم حکومتی و نحوه مقابله مسئولان آن‌ها با بیماری، وضعیت جغرافیایی و نرخ ابتلای شهروندان در دو کشور بسیار متفاوت است. با اینحال از آنجایی که چین تنها کشور بزرگ بوده که کاهش تعداد موارد ابتلا را گزارش کرده برای پیشبینی زمان آغاز روند نزولی مبتلایان در کانادا باید وضعیت خود را با آن مقایسه کنیم.

با توجه به آن‌که چین 27 روز پس از رسیدن تعداد مبتلایان کروناویروس به 600 نفر شاهد کاهش موارد ابتلا بوده، کانادا نیز در حالت خوشبینانه از روز سه‌شنبه 14 آوریل شاهد کاهش مبتلایان خواهد بود.

هرچند وضعیت کنونی دنیا به هیچ عنوان رنگ‌وبویی از خوش‌شانسی ندارد اما ورود دیرهنگام ویروس چند هفته پس از شیوع آن در سایر نقاط دنیا به کشور بسیار جای خوشحالی دارد. همین تاخیر باعث گردید تا خود را برای مقابله با این وضعیت غیرعادی بهتر آماده کنیم و بتوانیم اقدامات مناسب‌تری داشته باشیم.

با وجود آن‌که شیوع ویروس هنوز کشور را فلج نکرده اما در روزهای آتی احتمالا شاهد شیوع بسیار سریع‌تر COVID-19 در نواحی مختلف کانادا خواهیم بود. به این ترتیب باید حسرت روزهای گذشته را بخوریم که فرصت انجام اقدامات و رفتار بهتر برای مواجهه با بیماری را از دست دادیم.

پس در خانه بمانید، خود را قرنطینه کنید، دستان خود را به طور مرتب بشویید و به نتیجه اقدامات خود و کمک بزرگی که به کشور و سایر شهروندان آسیب‌پذیرتر می‌کنید فکر کنید. رفتار امروز شما تعیین خواهد کرد که در روزها و هفته‌های آتی شاهد هزاران مبتلا در کانادا باشیم یا آمار مبتلایان در کشور به ده‌ها هزار نفر برسد.

همزمان با افزایش تعداد مبتلایان به کروناویروس در کشور اداره خدمات بهداشتی کانادا از تمامی شهروندانی که در رویدادها و گردهمایی‌های بزرگ شرکت می‌کنند خواسته تا به صورت مواوم وضعیت سلامت و بروز علائم COVID-19 در خودشان را رصد کنند. به توصیه مسئولان بهداشتی در صورتی که احساس بیماری می‌کنید باید در خانه بمانید. علاوه بر این با توجه به اجرای محدودیت‌های جدید حتما پیش از حضور در رویدادهای برنامه‌ریزی شده از برگزاری آن‌ها اطمینان حاصل کنید. آخرین اخبار مربوط به شیوع کروناویروس در کشور را می‌توانید از این‌جا دنبال کنید.

منبع: Daily Hive