Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

افزایش فروش اسلحه و مهمات همزمان با شیوع کروناویروس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنا بر اعلام چندین فروشنده سلاح در کانادا به دلیل شیوع سریع COVID-19 و نیز افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال وضع قوانین محدودکننده حمل اسلحه در کانادا بسیاری از شهروندان اقدام به خرید سلاح و مهمات کرده‌اند و همین موضوع میزان فروش این اقلام را شدیدا افزایش داده است.

خریداران می‌گویند در این روزها تا جای ممکن سعی می‌کنند مهمات و سلاح انبار کنند. همین موضوع موجب نگرانی طرفداران وضع قوانین محدودکننده حمل سلاح در کانادا شده است.

راس فالکنر مالک یکی از فروشگاه‌های اسلحه در McAdam, N.B. که معتقد است بزرگترین فروشگاه سلاح در آتلانتیک کانادا را دارد گفت: ما شاهد افزایش فروش سلاح در کانادا هستیم.

به گفته فالکنر مردم برای خرید شات‌گان‌های جدید و مهمات موردنیاز خود به فروشگاه‌ها می‌آیند. او معتقد است انبار سلاح و مهمات تنها به دلیل شیوع کروناویروس نیست، بلکه نگرانی مردم درباره احتمال وضع قوانین محدودکننده از سوی دولت فدرال هم در خریدها تاثیر داشته است.

با اینحال برخی از فروشگاه‌ها تغییر قابل‌ ملاحظه‌ای در فروش خود گزارش نداده‌اند. از طرفی وضعیت فروش در ایالات‌متحده کاملا متفاوت است. گزارش‌های رسیده از همسایه جنوبی نشان می‌دهند فروش سلاح، مخصوصا در ایالت‌هایی که شیوع ویروس در آن‌ها بیشتر بوده، رشد چشمگیری داشته است.

درحالی که دولت فدرال تلاش می‌کند تا به شهروندان کانادایی اطمینان دهد قرنطینه خانگی و اجرای قوانینی که با هدف جلوگیری از شیوع ویروس انجام می‌شوند تاثیر منفی بر چرخه عرضه محصولات نخواهند گذاشت، در این بین احتمالا اسلحه و مهمات جزو موارد استثنا محسوب می‌شوند. فروشندگان این نوع محصولات برای تهیه سلاح به منظور فروش نیاز به دریافت مجوزهای واردات و صادرات دارند. سلاح و مهمات بیشتر از ایالات‌متحده و اروپا وارد کشور می‌شوند و مراحل ترخیص آن‌ها نیز ممکن است تا شش ماه زمان ببرد.

وز وینکل رئیس انجمن اسلحه و مهمات کانادا معتقد است این موضوع باعث شده تا میزان فروش در نواحی مختلف کشور رشد پیدا کند. بخشی از این امر به دلیل نگرانی‌ها درباره شرایط دریافت مجوز واردات همزمان با تعطیل شدن دفاتر دولتی و ترس شهروندان درباره نحوه تامین این محصولات است.

وینکل که انجمن او نمایندگی فروشندگان، توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان را بر عهده دارد در اینباره گفت: این روزها تامین هیچ محصول دیگری در چرخه عرضه و تقاضا به سختی سلاح و مهمات نیست. شهروندان می‌دانند که زنجیره تامین این نوع محصولات در حال نابود شدن است و در صورتی که نیاز خود را هم‌اکنون رفع نکنند قفسه فروشگاه‌ها به سرعت خالی خواهد شد.

به گفته وینکل برخی از شهروندان کانادایی که در نواحی دورافتاده زندگی می‌کنند درباره تاثیرات ناشی از شیوع کروناویروس و ایجاد اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی نیز نگران هستند. به گفته او این افراد تا زمانی که دارای سلاح و مهمات کافی باشند می‌توانند غذای موردنیاز خود را خودشان شکار و تهیه کنند.

نیکولاس جانسون که از فعالین و طرفداران حق حمل سلاح در تورنتو است می‌گوید مطلب او درباره چگونگی خرید قانونی اسلحه کمری که در یک وبلاگ در تاریخ جولای 2018 منتشر شده در هفته گذشته بیشترین بازدیدکننده را داشته است.

جانوسن در اینباره گفت: زمانی که شرایط مبهم باشد مردم به دنبال تامین نیازهای اصلی همچون آب، غذا و تامین امنیت خواهند رفت. می‌توان به راحتی متصور بود که شرایط ممکن است به سرعت بدتر شود.

اقدامات دولت لیبرال موجب ناراحتی لابی حق حمل سلاح شده و اخیرا برخی گام‌ها برای سخت‌تر شدن قوانین برداشته شده است. این حزب در برنامه‌ای که در انتخابات پاییز ارائه کرده بود از برنامه‌های خود برای ممنوعیت فروش سلاح نظامی و اعطای اجازه به شهرداری‌ها برای وضع ممنوعیت برای حمل تفنگ‌های کمری و برخی دیگر از قوانین سختگیرانه گفته بود.

از طرفی گروه Canadian Doctors for Protection from Guns اعلام کرده که رخدادهای اخیر نشان می‌دهند دولت باید هرچه سریع‌تر تدابیر سختگیرانه‌تری برای محدود کردن حمل سلاح در پیش بگیرد. ای گروه می‌افزاید در این روزها که ما بر روی مراقبت‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس متمرکز شده‌ایم افزایش دسترسی به سلاح در کشور می‌تواند خطری جدی برای سلامت عمومی شهروندان محصوب شود.

مسئولان ورزش‌های تیراندازی در Gormeley اونتاریو می‌گویند ترس از کمبودهای احتمالی در این بخش در ذهن مردم شکل گرفته، اما واقعیت ندارد.

جولی هاوس مدیر ورزش‌های تیراندازی در اینباره گفت: ما هنوز با کمبودی مشابه آن‌چه برای دستمال توالت بوجود آمد فاصله زیادی داریم اما میزان خرید شهروندان بیش از میزان معمول شده است. البته هیچ ازدحام یا صف طولانی که خارج از فروشگاه ادامه پیدا کند نداشتیم.

برخی از فروشگاه‌ها اعلام کرده‌اند به دلیل شیوع کروناویروس مغازه‌های خود را خواهند بست اما مشتریان می‌توانند همچنان به صورت آنلاین اقدام به خرید کنند.

فالکنر می‌گوید او فروشگاه‌ خود را تاکنون باز نگاه داشته اما کارکنان اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از شیوع کروناویروس در پیش گرفته‌اند. از میان این اقدامات می‌توان به ضدعفونی کردن پیشخوان، پوشیدن دست‌کش‌ و شستن مرتب دست‌ها اشاره کرد.

او افزود: مطمئنا در شرایط خاصی قرار داریم. 43 سال است در این شغل مشغول هستم و اولین بار است پیشخوان من با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز می‌شود.

منبع: Global News