Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

تلاش کاخ سفید برای اعزام سرباز به مرز کانادا در پی ترس از شیوع کرونا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مقامات کاخ سفید در تلاش هستند تا سربازان آمریکایی را به مرز کانادا اعزام کرده و آن‌ها را در نزدیکی نوار مرزی مستقر کنند. این اقدام همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع گسترده کروناویروس در هر دو کشور برنامه‌ریزی شده است.

هرساله تعداد اندکی از افراد به صورت غیرقانونی از کانادا به ایالات‌متحده وارد می‌شوند. اما به گفته منابع آگاه هدف از این اقدام کمک به نیروهای مرزی برای شناسایی عبور و مرور غیرمجاز در مرز است.

با وجود تلاش‌های کاخ سفید برای متقاعد کردن مقامات هنوز هیچ تصمیمی در اینباره گرفته نشده است.

کانادا و ایالات‌متحده دارای طولانی‌ترین نوار مرزی غیرنظامی دنیا هستند و هیچ‌ یک از دو کشور علاقه‌ای به تغییر شرایط کنونی ندارند.

کریستیا فریلند معاون نخست‌وزیر در اظهارنظری به خبرنگاران گفت وزرای کابینه و دیپلمات‌های کانادایی در تلاش هستند تا به طرف آمریکایی اعلام کنند کانادا از این طرح حمایت نمی‌کند. او افزود: ما شدیدا با پیشنهاد ایالات‌متحده مخالف هستیم و علت آن را نیز چند روز پیش به صورت شفاف توضیح داده‌ایم. ما معتقد هستیم این تصمیم غیرضروری است و به روابط ما با آمریکا لطمه می‌زند.

خبرنگاران در جلسه توجیهی روزانه کارگروه COVID-19 از ترامپ درباره این پیشنهاد سوال کردند. او در پاسخ گفت: ما در مرزهای جنوبی خود با مکزیک نیروهای نظامی را به خوبی مستقر کرده‌ایم و تعدادی سرباز نیز در نزدیکی مرزهای خود با کانادا داریم. در روزهای آینده درباره این موضوع تصمیم خواهیم گرفت. از طرفی من اجازه نخواهم داد فولاد از کانادا به کشور ما وارد شود.

این پیشنهاد موجب نگرانی دیپلمات‌ها در هر دو سوی مرز شده است.

هرچند این تصمیم در صورت اجرا موقتی خواهد بود و تنها تا پایان شیوع کروناویروس ادامه دارد اما برخی از دیپلمات‌ها در واشنگتن نگران واکنش کانادا هستند و معتقدند احتمالا کانادا نیز نیروهای خود را در مرزهای شمال و جنوبی با ایالات‌متحده مستقر خواهد کرد.

منابع آگاه به Global News گفته‌اند در صورت موافقت با این پیشنهاد نیروهای مرزی در حدود 30 کیلومتری مبادی رسمی مرزی با کانادا مستقر خواهند شد. این نیروها از تکنولوژی‌های شناسایی برای تشخیص عبور و مرور غیرمجاز در مرز، پیش از اعلام آن به نیروهای مرزبانی، استفاده می‌کنند. بر اساس این سناریو سربازان اجازه دستگیری یا بازداشت هیچکس را ندارند و این وظیفه بر عهده ماموران گشت مرزی است تا با ترددهای غیرمجاز برخورد کنند.

بر اساس قوانین ایالات‌متحده ارتش این کشور اجازه اعمال قانون در داخل مرزها را ندارد و تنها می‌تواند نقش پیشتیبانی داشته باشد.

به گفته منابع آگاه در صورت موافقت، کمتر از 1،000 سرباز به مرزها فرستاده خواهند شد.

روز پنجشنبه مجله آمریکایی The Nation گزارشی را منتشر کرد که در آن با اشاره به یادداشتی محرمانه متعلق به وزارت امنیت کشور به درخواست نیروهای حفاظت مرزی برای اعزام 1،000 سرباز به منظور حفاظت از مرزها با کانادا و 540 سرباز برای حفاظت از مرزها با مکزیک  پرداخته است. همچنین در این یادداشت آمده که اختیارات سربازان آمریکایی پیش از انجام هر ماموریت تعیین خواهد شد.

بر اساس آمار رسمی دولتی در سال 2018 تعداد 20،000 نفر به صورت غیرمجاز خود را از ایالات‌متحده به کانادا رسانده‌اند. این درحالی است که بر اساس آمار نیروهای مرزبانی ایالات‌متحده در همین سال تعداد 4،316 نفر به صورت غیرمجاز از کانادا وارد خاک ایالات‌متحده شده‌اند.

مقامات کاخ سفید اعلام کرده‌اند که نگرانی آن‌ها ورود غیرمجاز افراد مبتلا به COVID-19 از کانادا به ایالات‌متحده است.

تا تاریخ 26 مارس بیش از 83 هزار مبتلا به کروناویروس در ایالات‌متحده و 4،043 نفر در کانادا شناسایی شده است.

منبع: Global News