Saturday, April 20, 2024
-3.2 C
Calgary

چک و اسپانیا دیگر از کیت‌های تست بی‌کیفیت چینی استفاده نمی‌کنند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بر اساس گزارش‌ها اکثر کیت‌های تست کروناویروس که از چین به کشورهای اسپانیا و جمهوری‌چک ارسال شده خراب و دارای درصد خطای بالا هستند.

طبق گزارش منتشر شده در سایت خبری Expats.cz جمهوری ‌چک حدود 80 درصد از 150،000 کیت تست قابل‌حمل که اوایل ماه از چین به این کشور ارسال شده‌ دارای ایراد هستند. این کیت‌ها می‌توانند در زمانی بین 10 تا 15 دقیقه نتایج آزمایش را اعلام کنند اما معمولا به نسبت دیگر روش‌های آزمایش دارای درصد خطای بیشتری هستند. به دلیل بالا بودن خطای مشاهده شده توسط این کیت‌ها مسئولان بهداشتی جمهوری ‌چک تصمیم گرفته‌اند همچنان از روش‌های آزمایشگاهی پیشین که قادر به اعلام نتیجه 900 تست در روز هستند استفاده کنند.

وزارت بهداشت جمهوری چک مبلغ 546،000 دلار را برای خرید 100،000 کیت آزمایش پرداخت کرده و وزارت کشور نیز هزینه خرید 50،000 کیت دیگر را داده است.

جان هماچک معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور جمهوری ‌چک با ابراز تاسف بخاطر این موضوع اعلام کرد که نتایج بسیاری از آزمایشات انجام گرفته توسط این کیت‌ها اشتباه بوده و با اشاره به اشکالات روش آزمایش مورد استفاده در آن‌ها گفت این کیت‌ها هنوز قابل‌ استفاده هستند و در صورت ادامه پیدا کردن شیوع بیماری و یا در مواردی که نیاز به آزمایش افراد پس از گذراندن 14 روز قرنطینه باشد از آن‌ها استفاده خواهد شد.

هماچک گفت: به نظر من مطرح کردن ایرادات و اشتباهات این کیت‌ها افشاگری و رسوایی محسوب نمی‌شود.

در همین حال از کشور اسپانیا که 56،000 نفر از شهروندان آن‌ به کروناویروس مبتلا شده‌ و بیش از 4،000 مورد مرگ بر اثر ابتلا به COVID-19 را ثبت کرده خبر می‌رسد که کیت‌های خریداری شده آن‌ها از چین نیز دارای ایراد بوده و نتایج درست را نشان نمی‌دهند. به گفته روزنامه اسپانیایی El Pais این کیت‌ها که از شرکت چینی Bioeasy خریداری شده‌ تنها در 30 درصد از موارد ابتلای قطعی به ویروس نتایج را مثبت نشان داده‌اند.

فرناندو سیمون مدیر مرکز اعلام هشدار بهداشتی و اضطراری اسپانیا گفت که اسپانیا 9،000 عدد از این کیت‌ها را استفاده کرده و مابقی را به دلیل داشتن درصد خطای بالا به این شرکت پس خواهد فرستاد.

مطالعات صورت گرفته بر روی عملکرد این کیت‌ها که به شناسایی درصد بالای خطا در آن‌ها انجامید انجمن بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژی اسپانیا را مجاب کرده تا به صورت رسمی اعلام کند دیگر از آن‌ها برای آزمایش شهروندان خود استفاده نخواهد کرد.

سفارت چین در کشور اسپانیا ادعا کرده که تولیدات شرکت Bioeasy جزو محصولات پیشنهادی دولت چین برای ارائه به دیگر کشورهای درگیر شیوع کروناویروس نبوده است.

منبع: National Review