Thursday, April 18, 2024
-1.2 C
Calgary

وضعیت بازار مسکن تورنتو با شیوع کروناویروس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تنها در کمتر از یک ماه شرایط جهان به کلی تغییر کرده است. حال ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بسیاری از کسب‌وکارها و شرکت‌های بزرگ آن تعطیل شده، سهام بازارهای بورس سقوط کرده و حتی مردم بر سر یک دستمال توالت با یکدیگر ضد و خورد می‌کنند.

شیوع COVID-19 تاثیرات بسیار عمیقی بر زندگی روزانه انسان‌ها در سرتاسر دنیا و تمام صنایع گذاشته است. اما آیا شیوع این ویروس وضعیت املاک و مستغلات در بزرگترین شهر کانادا را نیز تحت تاثیر قرار داده؟

اولین مورد مثبت ابتلا به COVID-19 در تورنتو در تاریخ 25 ژانویه گزارش شد و در روزهای پس از آن موارد دیگری از ابتلا به بیماری در دیگر نقاط استان نیز شناسایی شدند. با اینحال وضعیت بازار مسکن همچنان مانند قبل ادامه پیدا کرد. اما حال شرایط کاملا تغییر کرده و قوانین و محدودیت‌های متعدد باعث تغییر کلی اوضاع شده است.

در حال حاضر کارگزاران، خریداران و فروشندگان همگی در قلمرویی ناشناخته وارد شده‌اند. صنعتی که پیش از این تنها از طریق ملاقات‌های حضوری و بازدید از ملک معاملات را انجام می‌داد در حال حاضر مجبور است از طریق دنیای دیجیتال، بازدیدهای مجازی و ارتباط از راه دور به حیات خودش ادامه دهد.

اما با وجود تمامی این‌ها بازار مسکن تورنتو در این مدت اثبات کرده توان تاب‌آوری بالایی دارد. ماه فوریه گذشته رکورد فروش ماهانه خانه را شکست. در ماه گذشته تعداد 4،665 خانه جدید به فروش رسیدند که در مقایسه با ماه فوریه سال 2019 افزایشی 211 درصدی را نشان می‌دهد و به این ترتیب می‌توان امید داشت بازار املاک و مستغلات هنوز تجارتی پرسود باقی بماند.

الیوت تاب رئیس International Home Marketing Group است که از کارگزاران پییشرو بازار محسوب می‌شود در زمینه صنعت ساخت‌وساز مسکن تخصص زیادی دارد و حامی برنامه‌های توسعه‌ای مختلف سازندگان در GTA است. این گروه راه‌حل‌های یکپارچه فروش و بازاریابی را در اختیار فعالان حوزه قرار می‌دهد. به گفته تاب دفاتر فروش بین‌المللی در حال حاضر تعطیل شده‌اند اما کارکنان شرکت همچنان مانند گذشته سرشان شلوغ است و تلاش دارند تا به مشتریان و مراجعه‌کنندگان کمک کنند تا معاملات را به صورت دیجیتال و از طریق نرم‌افزارهای FaceTime، Zoom، جلسات تلفنی و ایمیل پیش ببرند.

همچنین تاب می‌گوید که با وجود شیوع کروناویروس شرکت آن‌ها همچنان فعالیت خود را ادامه داده و در مشغول آماده کردن هزاران واحد مسکونی برای فروش در ماه‌های آینده است.

البته تا جای ممکن قوانین و اصول بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس توسط شرکت را رعایت می‌شود و از برخورد رو در رو میان کارکنان و مشتریان اجتناب می‌کنند.

به گفته او اعضای گروه همان کارهای گذشته را به شکلی کارآمدتر انجام می‌دهند. به عنوان مثال ملاقات‌های حضوری که قبلا 1 تا 2 ساعت به طول می‌انجامید تنها ظرف 45 دقیقه انجام می‌شوند که باعث صرفه‌جویی زیادی در وقت شده است. به گفته او از آنجایی که بازار مسکن جزو کسب‌وکارهای ضروری بحساب می‌آید وضعیت کاری آن‌ها مشابه گذشته است و او بی‌صبرانه منتظر پایان یافتن شرایط کنونی و بازگشت کارکنان به زیر یک سقف می‌باشد.

دبی کوسیک بنیان‌گذار و مدیرعامل In2ition Realty نیز می‌گوید هیچ شکی نیست شیوع COVID-19 بر وضعیت صنعت املاک و مستغلات تاثیر گذاشته، اما این بازار به اندازه‌ای که بسیاری تصور می‌کردند آسیب ندیده است.

او در اینباره گفت: در لیست خدمات ضروری استان اونتاریو مواردی چون زنجیره‌های تامین، ساخت‌وساز، نمایندگان مسکن، شرکت‌های باربری و خدمات ثبت زمین نیز به چشم می‌خورند. این نشان دهنده اهمیت بالای صنعت مسکن برای اقتصاد ما و وابستگی زیاد زندگی مردم به شرایط آن است. ادامه پیدا کردن ساخت‌وسازها به گردش چرخه مواد و تولیدات کمک می‌کند و وضعیت شغلی بسیاری از ساکنین در منطقه به این صنعت وابسته است. از طرفی فروش املاک موجب پیشرفت شرایط زندگی مالکان می‌شود. هرچند شیوع کروناویروس باعث به تعویق افتادن معاملات شده اما در گذشته نیز با این مشکل مواجه بودیم.

به گفته کوسیک شهروندان در حال حاضر می‌توانند بسیاری از خریدهای خود را با رعایت اصول فاصله اجتماعی به صورت آنلاین انجام دهند و خرید آنلاین مسکن نیز در همین دسته‌بندی جای می‌گیرد. در حال حاضر امکان بازدید مجازی از خانه‌هایی که در لیست فروش قرار دارند وجود دارد و با مراجعه به وبسایت‌ منازل و آپارتمان‌ها می‌توانید اطلاعات کاملی درباره آن‌ها بدست آورید و با مشاهده تصاویر در نهایت گزینه‌های خرید خود را با یکدیگر مقایسه کنید.

کوسیک گفت: در حال حاضر دیگر امکان مراجعه حضوری وجود ندارد اما تکنولوژی‌های موجود همچون تماس تصویری و ویدئو کنفرانس، نرم‌افزارهای گوناگون و امکان پرداخت الکترونیک موانع را از سر راه برداشته‌اند. سالهاست که ما امکانات الکترونیکی را در اختیار خریداران قرار می‌دهیم و همین موضوع باعث تسهیل کارها شده است.

به گفته او هرچند ممکن است همه‌گیری کروناویروس موجب افت میزان فروش املاک شود اما تاریخ نشان داده چنین شرایطی موقتی بوده و وضعیت دوباره به حالت قبلی بازمی‌گردد.

منبع: Toronto Storeys