Wednesday, April 24, 2024
2.9 C
Calgary

ناسا عکس ۱.۸ میلیارد پیکسلی از سطح مریخ را منتشر کرد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

Curiosity، کاوشگر ناسا که سال‌هاست ساکن سیاره مریخ شده، باکیفیت‌ترین عکس پانورامای خودش از سطح این سیاره را گرفته و برای ما فرستاده است.

ناسا با انتشار مطلبی در وبلاگش توضیح داده که این پانوراما متشکل از ۱,۰۰۰ عکس کوچکتر است که Curiosity در تعطیلات تنکس‌گیوینگ ۲۰۱۹ گرفته است.

سپس در چند ماه کارشناس‌های ناسا این عکس‌ها را با هم ترکیب کردند و یک عکس پانوراما ساختند. عکسی که ۱.۸ میلیارد پیکسل را در خودش جای داده و سطح سیاره قرمز را با بیشترین کیفیت به ما زمینی‌ها نشان می‌دهد.

PIA23623 fig1

شما می‌توانید نسخه بزرگ این عکس را در وبسایت ناسا ببینید یا آن را از لینک‌های زیر دانلود کنید:

این عکس با دوربین MAST یا همان MastCam گرفته شده که لنز تله‌فوتو دارد. البته همین صحنه بی‌نظیر با دوربین عادی Curiosity هم ثبت شده که کیفیت آن ۶۵۰ میلیون پیکسل است و بخش‌هایی از عرشه و بازوهای خود این کاوشگر هم در آن دیده می‌شود.

این عکس‌ها بین ۲۴ نوامبر تا ۱ دسامبر ۲۰۱۹ گرفته شده‌اند و منطقه‌ای در کنار کوه Sharp را نشان می‌دهند که Glen Torridon نام دارد و این کاوشگر در آن روزها مشغول بررسی آنجا بوده است.

در وبلاگ ناسا می‌خوانیم: «کاوشگر که منتظر دریافت دستورهای جدید از تیم هدایتگرش در ناسا بود، چند روز متوالی فرصت این را یافت که عکس‌هایی نادر از محیط پیرامونش بگیرد.»

شما می‌توانید با ابزاری که ناسا معرفی کرده در بخش‌های مختلف این عکس زوم کنید و گوشه‌های منطقه را دقیق‌تر ببینید.

در وبلاگ ناسا می‌خوانیم که این عکس طی شش ساعت و نیم عکاسی در چهار روز ثبت شده است.

اوپراتورهای Mastcam یک فهرست وظایف خاص طراحی کرده بودند که شامل چرخش عرشه برای اطمینان از فوکوس مناسب تمام بخش‌های عکس بوده است. برای اینکه نور تمام بخش‌ها یکسان باشد، آنها بازه عکاسی را به ۱۲ تا ۲ ظهر (به وقت محلی مریخ) محدود کرده بودند.

آشوین واساوادا، از مسئولین پروژه Curiosity در آزمایشگاه پیشرانهٔ جتِ ناسا، می‌گوید: «در تنکس‌گیوینگ، بیشتر اعضای تیممان در خانه از خوردن بوقلمون لذت می‌بردند، ولی Curiosity همچنان مشغول ماموریت بود. این اولین بار بود که تیم ما در این ماموریت چند ساله، وقت کاوشگر را به گرفتن یک عکس پانورامای ۳۶۰ درجه اختصاص داد.»

منبع: Daily Hive