Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

کروناویروس: مرگ مرد ۳۴ ساله در آلبرتا و هشدار درباره آسیب‌پذیری جوان‌ها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

متخصصین هر روز هشدارهای جدی‌تری درباره مصون نبودن جوانان و میانسالان در برابر کووید-۱۹ می‌دهند.

شاون آگِر یک مربی هاکی، فعال حوزه جوان‌ها، و پدر سه کودک بود. او اوایل ماه قبل به شوخی گفته بود که اپیدمی کروناویروس باعث انفجار موالید خواهد شد. چهار روز بعد، آزمایش COVID-19 او مثبت شد، و ۱۴ روز بعد جانش را از دست داد.

بیشترین خطر این ویروس متوجه سالخوردگان و افرادی ست که سیستم ایمنی، تنفسی یا قلبی‌شان ضعیف است. به همین خاطر آقای آگر که فقط ۳۴ سال داشت، در بین جان‌باختگان کووید-۱۹ یک غریبه به حساب می‌آید.

تا امروز بزرگسالانِ زیر ۴۰ سال، حدود ۱۰ درصد از موارد بستری کووید-۱۹ در بیمارستان را تشکیل داده‌اند و با اینکه سالخوردگان شدیدترین علایم بیماری را بروز می‌دهند اما به گفته مدیر کل بهداشت کانادا، تریسا تام، کووید-۱۹ حالا اولین قربانی زیر ۴۰ سال خود را هم در کانادا گرفته است.

آقای آگر از قبل آسم داشت که جزو موارد بالابرندهٔ ریسک کروناویروس است. این بیماری که جان تقریبا ۱۲۷ نفر را در کانادا گرفته، تا سه‌شنبه عصر ۱۰,۰۰۰ نفر را آلوده کرده است.

هنوز اطلاعات کافی درباره قربانیان در دست نیست اما برای نمونه، در کبِک همه قربانی‌ها بالای ۶۰ سال داشته‌اند. در اونتاریو نیز فقط ۳ نفر زیر ۶۰ سال در مبارزه با کووید-۱۹ تسلیم شده‌اند.

آقای آگر که مربی جوانان در High Prairie، در ۳۷۰ کیلومتری شمال غرب ادمونتون بود، در ۸ مارس به دیدن یکی از مسابقات NHL رفته بود و روز بعد از آن هم در شهر بود.

مسئولان به همسرش گفته‌اند که احتمالا او در باشگاه به این ویروس آلوده شده. آگر که از ۱۳ مارس حال نامساعدی پیدا کرد، ۱۶ مارس با مثبت شدن جواب آزمایشش به بیمارستان منتقل شد.

خانم آگر می‌گوید: «آدم همیشه با خودش فکر می‌کند “چقدر ممکن است من هم بیماری را بگیرم؟” یا “چقدر احتمال دارد در یک شهر کوچک این ویروس را بگیرم؟”»

در آلبرتا، ۴۹ نفر به خاطر کروناویروس در بیمارستان بستری شده‌اند، و ۹ نفر از آنها بین ۳۵ تا ۴۴ سال دارند که معادل ۱۴٪ از کل بستری‌ها ست.

کانادایی‌های بین ۴۰ تا ۵۹ ساله ۳۷٪ از بیماران کووید-۱۹ را تشکیل می‌دهند و بعد از این گروه، رده سنی بالای ۶۰ سال با ۳۰٪ و رده سنی ۲۰ تا ۳۹ سال با ۲۹٪ سهم در جای دوم و سومند.

اما افراد بالاتر از ۶۰ سال ۶۲٪ از کل بستری‌های بیمارستانی‌اند که اغلب نیازمند مراقبت‌های ویژه هم می‌شوند.

تقریبا ۸۶٪ از بیماران، از طریق تماس‌های اجتماعی این ویروس را گرفته‌اند. حال آنکه در اوایل شیوع، سهم این روشِ انتقال فقط ۶۲٪ بود. این تغییر، نشانگر اهمیت فاصله‌گیری اجتماعی برای متوقف کردن زنجیره انتقال است.

پروفسور دیان آلمَن، یک استاد مهندسی صنعتی و مکانیک در دانشگاه تورنتو است. از جمله تخصص‌هایش استفاده از ریاضیات در تحلیل داده‌های درمانی و بهداشتی ست. او می‌گوید: «آدم‌ها در پردازش خطرات اصلا خوب نیستند، انکار کردن بخشی از ویژگی وجودی ما است.»

«اگر جوان هستید و از آمار بستری رده سنی‌تان برای قوت قلب استفاده می‌کنید، بازنگری کنید. این انکار کردن، مثل ثبت‌نام برای مرگ است. شاید یک‌بار شانس بیاورید، ولی تضمینی نیست که همیشه در امان باشید.»

هر چند آقای آگر بیماریِ زمینه‌ای داشت، اما کووید-۱۹ افراد سالم زیر ۵۰ ساله‌ای را هم در کانادا قربانی کرده است. کیت ساندرز، مدیر یک خواروبارفروشی در اونتاریو بود که هفته قبل درگذشت. او نه به سفر رفته بود و نه ضعف جسمانی خاصی داشت.

منبع: The Globe and Mail