Thursday, April 25, 2024
16.5 C
Calgary

قطب‌جنوب در گذشته پوشیده از جنگل‌های استوایی بوده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دانشمندان اخیرا به یافته هیجان‌انگیزی درباره قطب‌‍جنوب دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد این قاره یخزده زمانی جنگلی استوایی و باتلاقی بوده است. آن‌ها با استفاده از بررسی نمونه‌ای خاک که از لایه‌های عمیق زمین استخراج شده متوجه شده‌اند در 90 میلیون سال پیش و زمان حکمرانی دایناسورها بر روی کره زمین زمین، شرایط آب‌وهوایی در این قاره به کلی متفاوت بوده است.

بر اساس این مطالعه که روز چهارشنبه در مجله Nature منتشر شد در دوران بسیار گرم کرتاسه سطح قاره قطب‌جنوب با سرخس‌ها، درختان مخروطی و گونه‌های بسیار متنوعی از گل‌ها و گیاهان پوشیده شده است. انتظار می‌رود این نتایج بر نگرش دانشمندان درباره گذشته آب‌وهوایی کره زمین و نگاه آن‌ها به آینده تاثیرگذار باشد.

طبق این مطالعه در زمان کرتاسه دمای هوای قطب‌جنوب در فصل تابستان به 25 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسیده و میانگین دمای هوا در طول سال مشابه دمای کنونی تورنتو یا مونتریال (12 تا 13 درجه سانتی‌گراد) بوده است.

این محققان در مصاحبه‌ای در اینباره گفتند: علت بالا بودن دما نبود صفحات یخی در قطب‌ها و نیز میزان بسیار بالای کربن‌دی‌اکسید در اتمسفر بوده که به نسبت مقادیر اندازه‌گیری شده توسط مدل‌های آب‌وهوایی از آن زمان تاکنون بسیار بیشتر است.

با اینحال در آن دوران نیز زندگی در فصل زمستان در قطب جنوب بسیار دشوار بوده است. چهار ماه از سال در این قاره خورشید طلوع نمی‌کرده و همین موضوع باعث میشده تا گیاهان و حیوانات در تاریکی کامل فرو روند. با اینحال گیاهان خود را با شرایط وفق داده بودند و می‌توانستند به حیات خود ادامه دهند.

تورستن بیکرت زمینشناس و از دانشمندان شرکت‌کننده در این تحقیق گفت: ما حالا می‌دانیم قطب‌‍جنوب در دوره کرتاسه نیز چهار ماه از سال شب داشته اما به دلیل بالا بودن غلظت کربن‌دی‌اکسید اطراف قاره از دمایی معتدل برخوردار بوده و هیچ صفحه یخی بر روی سطح آن وجود نداشته است.

یک گروه بین‌المللی از محققان توانستند این اسرار را با بررسی مقادیر زیادی از خاک که در فوریه سال 2017 از کف اقیانوس در محل دریای Amundsen در 900 کیلومتری قطب جنوب استخراج شده بود، بدست آورند. آن‌ها یک دکل حفاری را به عمق حدود یک کیلومتری از سطح آب فرستاده و قسمتی از خاک اقیانوس به عمق 27 متر را از آن‌جا خارج کردند.

این گروه از دانشمندان بیان داشتند اطلاعات اخیر باعث شگفتی آن‌ها شده، زیرا انتظار داشتند این نمونه متعلق به دریایی قدیمی باشد.

بررسی‌های بیشتر نشان داده که فسیل‌هایی از 65 گونه گیاهی در این نمونه خاک وجود دارند. یوهان کلیجز نویسنده مسئول این مقاله به رویترز گفت: اگر شما به جنگل نزدیک محل زندگی خود بروید و حفره‌ای مشابه انجام دهید نتایج تقریبا مشابهی بدست خواهید آورد.

او در گفت‌وگو با CNN در اینباره گفت: ما در حفاری خود از کف اقیانوس به لایه‌ای دست پیدا کردیم که در گذشته بر روی سطح خشکی شکل گرفته است.

در این نمونه‌ اثری از فسیل دایناسورها یافت نشده اما کلیجز معتقد است احتمالا در آن زمان گونه‌های مختلفی از دایناسورهای پرنده و حشرات در این ناحیه زندگی می‌کردند. باستان‌شناسان در گذشته فسیل عجیبی از دایناسور در قطب‌جنوب پیدا کردند که به دوره‌ای بسیار گرم کرتاسه تعلق داشت.

در آن زمان ظاهر کره زمین بسیار متفاوت از امروز بوده و دمای هوا به بالاترین میزان در 140 میلیون سال قبل رسید. قاره‌ها نیز هنوز به یکدیگر نزدیک‌تر و شکل قرارگیری آن‌ها متفاوت از امروز بود. علاوه بر این سطح دریا به نسبت امروز حدود 170 متر بالاتر بوده است!

این گروه از محققان اطلاعات بسیار ارزشمند و فراوانی از نمونه‌ها بدست آورده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به شرایط اتمسفر و دمای هوا در آن زمان اشاره کرد. به گفته کلیجز این اطلاعات به دانشمندان کمک می‌کنند تا در آینده مدل‌های دقیق‌تری برای تغییرات آب‌وهوایی ارائه دهند. این نتایج نشان داده که در صورت ادامه داشتن روند افزایش کربن‌دی‌اکسید در اتمسفر، آینده چندان شیرینی در انتظار ما نیست.

کلیجز در گفت‌وگو با گاردین گفت: ما پیش از این نمی‌دانستیم شدت گرما در این مقطع از دوران کرتاسه تا این حد شدید بوده است اما حال متوجه شدیم کربن‌دی‌اکسید تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد.

منبع: Global News