Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

واکنش‌ها به تلاش ترامپ برای قطع صادرات پزشکی به کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دونالد ترامپ عصر روز جمعه در کنفرانسی خبری گفت در تلاش است تا با استناد به قانون Defense Production جلوی صادرات محصولات و تجهیزات پزشکی همچون ماسک صورت و دستکش را به دیگر کشورها بگیرد. کاخ سفید نیز با “سودجویان جنگ” نامیدن شرکت‌های صادرکننده تجهیزات پزشکی در بیانیه‌‎ای اظهار داشت آن‌ها محصولات خود را به قیمت‌های بالا به دیگر کشورها صادر می‌کنند.

هرچند در این اظهارات نامی از شرکت 3M که تولیدکننده ماسک‌های N95 است برده نشده، اما بر اساس قانون مذکور در صورتی که صادرات تولیدکنندگان به ضرر سیاست‌ها و منافع ایالات‌متحده باشد مقامات می‌توانند جلوی آن را بگیرند.

همزمان با این تحولات روز جمعه نخست‌وزیر جاستین ترودو شدیدا از این اقدام دونالد ترامپ ابراز انزجار کرد. مسئولان کانادایی برای تامین ماسک‌های N95 موردنیاز برای کادر درمانی درگیر با بیماران مبتلا به COVID-19 شدیدا به تولیدات این شرکت احتیاج دارد.

جاستین ترودو ایجاد هرگونه مانع بر سر راه تامین نیازهای پزشکی از آن سوی مرز را اشتباهی بزرگ خواند و افزود هم‌اکنون پزشکان و نیروی درمانی کانادایی نیز به صورت روزانه و برای ارائه خدمات پزشکی به دیترویت سفر می‌کنند و چنین اقدامی می‌تواند واکنش ما را نیز به همراه داشته باشد.

به گفته مسئولان شرکت 3M چنین اقدامی می‌تواند به رابطه تجاری میان کشورها برای تامین مواد اولیه و نیازهای پزشکی صدماتی جدی وارد کرده و تولید تجهیزات پزشکی در نقاط مختلف جهان با مشکل روبرو کند. این شرکت اقدام احتمالی دونالد ترامپ را غیرانسانی توصیف کرده است.

داگ فورد نخست‌وزیر اونتاریو نیز روز جمعه اعلام کرد با رابرت لایتیزر نماینده تجاری ایالات‌متحده درباره تحولات اخیر صحبت کرده است. او در اینباره گفت: من نمی‌توانم توصیف کنم تا چه حد به خاطر این اقدام از رئیس‌جمهور دونالد ترامپ ناامید شده‌ام. من دیگر به دونالد ترامپ یا مقامات دیگر کشورها اعتماد نخواهم کرد. وضعیت سلامت کادر بهداشتی ما در مراکز درمانی به این محصولات ضروری وابسته است و هم‌اکنون کشورها باید با همکاری یکدیگر به مبارزه با COVID-19 ادامه دهند. مطمئنا شهروندان آمریکایی نیز برای رفع برخی از نیازهای خود به محصولات ما احتیاج دارند و ایجاد چنین محدودیت‌هایی به سود هیچکس نخواهد بود. ما نزدیکترین شرکای تجاری در دنیا محسوب می‌شویم و چنین رفتاری قابل قبول نیست.

اسکات مو نخست‌وزیر ساسکچوان نیز اقدام دونالد ترامپ را کاملا عاری از احساس مسئولیت توصیف کرد. آدریان دیکس وزیر بهداشت بریتیش‌کلمبیا نیز تاکید کرده که همکاری میان دو کشور برای تامین نیازهای پزشکی در شرایط کنونی کاملا ضروری است.

تا تاریخ 3 آوریل تعداد مبتلایان COVID-19 در کانادا و آمریکا به ترتیب 277،607 و 12،549 نفر بوده و آمار فوتی‌های دو کشور نیز 7،406 و 208 نفر است. هر روز بر تعداد مبتلایان کروناویروس در سرتاسر جهان افزوده می‌شود و پیشبینی شده مبارزه با این ویروس تا دو سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

منبع: Reuters