Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

راهکارهایی برای بهبود کیفیت هوای خانه

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پنجره‌ها را باز کنید

باز کردن پنجره‌ها ساده‌ترین و موثرترین راه برای بهتر کردن کیفیت هوای منزل است. بسته بودن پنجره‌ها در تمام ساعات روز باعث می‌شود تا مواد شیمیایی مضر و آلرژی‌زا در محیط خانه تولید شوند. باز کردن پنجره‌ها حتی در شهرهای آلوده نیز موثر است.

دکتر پائول یانگ از دانشگاه لانکستر در اینباره گفت: ماندن در محیطی که تهویه هوا ندارد به هیچ عنوان برای سلامتی مفید نیست. البته چنانچه در نزدیکی خیابانی شلوغ زندگی می‌کنید (که البته در دوران قرنطینه دیگر شلوغ نیست) شاید نتوانید برای مدتی طولانی پنجره‌ها را باز کنید اما در هر صورت برای تهویه هوای خانه نیاز است مدتی کوتاه این کار را انجام دهید. شاید در این مواقع باز کردن پنجره‌ها در طول شب منطقی‌تر باشد.

گیاهان آپارتمانی تا حدی موثر هستند

مطالعات ناسا در دهه 1980 نشان داد که گیاهان باعث تصفیه آلاینده‌های سمی هوا می‌شوند. البته این مطالعات در محیط‌های بسته مانند ایستگاه فضایی انجام شده بود اما در محیط خانه نیز گیاهان آپارتمانی در بهبود کیفیت هوا تاثیر مثبتی دارند. پروفسور پاول وورگاسکی در اینباره می‌گوید: گیاهان آپارتمانی به میزان کمی به بهبود هوای خانه کمک می‌کنند زیرا هوای آلوده به صورت مداوم از محیط بیرون وارد خانه می‌شود. البته چنانچه یک جنگل استوایی در خانه داشته باشد خیالتان راحت خواهد بود!

تولید آلاینده در خانه را به حداقل برسانید

دکتر یانگ توصیه می‌کند که در هنگام آشپزی حتما هواکش را روشن کنید تا دود و بخارات برخواسته از غذا وارد محیط خانه نشوند. همچنین باید مراقب بخارات تولید شده محصولات پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده خانگی نیز باشید. به گفته دکتر آپلز ایکانز متخصص آلرژی کلینیک Burghwood می‌گوید محصولات شوینده حتی از درون ظروف نگهدارنده خود نیز می‌توانند ترکیبات آلی فرار تولید کرده و وارد محیط خانه کنند. به همین دلیل بهتر است این مواد را در خارج از محیط خانه مانند گاراژ و حیاط نگهداری کنید. همچنین دکتر ایکانز توصیه کرده از محصولات خوشبوکننده محیط به هیچ عنوان استفاده نشود.

مصالح مورد استفاده در ساخت خانه بر روی کیفیت هوای آن تاثیر می‌گذارند

دکتر ایکانز در اینباره گفت: به عنوان مثال کفپوش‌های چوبی در مقایسه با موکت‌ و فرش برای بهبود کیفیت هوای خانه مناسب‌تر هستند. در ساخت بسیاری از فرش‌ها از فرمالدئید استفاده شده اما کفپوش‌های چوبی پاک‌تر و سالم‌تر هستند. کنه‌های خانگی نیز می‌توانند در مبالمان، بالشتک‌ها و تشک‌ها زندگی کنند و مدفوع تولید شده توسط آن‌ها موجب ایجاد آلرژی می‌شود. دکتر ایکانز توصیه کرده تا با استفاده از روکش بر روی تشک‌ها امکان زندگی این موجودات را از بین ببرید.

مراقب رطوبت بیش از حد باشید

به اعتقاد دکتر ایکانز مهم‌ترین فاکتور که باعث کاهش کیفیت هوای بسیاری از خانه‌ها می‌شود وجود رطوبت است. با استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا رطوبت داخلی خانه را حداقل کنید و هر نوع کپک قارچی که به دلیل رطوبت روی دیوارها ایجاد شده را از بین ببرید. پروفسور وورگاسکی توصیه می‌کند که پس از هر بار استحمام رطوبت ایجاد شده بر روی دیوارها را پاک کرده و با تعبیه فن هوای مرطوب را خارج کنید. پس از شستن لباس‌ها نیز تا جای ممکن بهتر است آن‌ها را در بیرون از محیط خانه آویزان کرده یا تهویه کافی در محل خشک شدن آن‌ها ایجاد کنید.

منبع: The Guardian