Thursday, April 18, 2024
-4.3 C
Calgary

ماندگاری ویروس COVID-19 بر روی سطوح مختلف چقدر است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این روزها بسیاری از شهروندان برای حفظ سلامتی خود در خانه می‌مانند. اما بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های عفونی آمریکا، RNA ویروس کرونا پس از گذشت 17 روز از تخلیه مسافران کشتی Diamond Princess در آن‌جا یافت شده است. همین موضوع نگرانی‌ها درباره ماندگاری ویروس بر روی بسته‌های پستی، بسته‌بندی خوراکی‌ها و میوه‌ها و سبزیجات را افزایش داده است.

آیا این گزارش ثابت می‌کند ویروس تا 17 روز بر روی سطوح زنده می‌ماند؟

دکتر جولیا مارکوس اپیدمولوژیست بیماری‌های عفونی می‌گوید کارشناسان ویروس را در یک کابین که پاکسازی نشده بود پیدا کرده‌اند، اما این بدان معنا نیست که ویروس مذکور همچنان قادر به بیمار کردن افراد بوده است. دکتر آکیکو ایوازاکی پروفسور ایمونولوژی در دانشگاه Yale نیز معتقد است نتیجه اخیر نشان داده بخش‌هایی از ویروس در محل وجود داشته، اما RNA ویروس COVID-19 به به تنهایی قابلیت بیماری‌زایی ندارد و بیماری توسط ژنوم دست‌نخورده ویروس منتقل می‌شود.

عمر ویروس بر روی سطوح مختلف چقدر است؟

مطالعه جدیدی که در مجله New England Journal of Medicine چاپ شده نشان می‌دهد میزان ماندگاری ویروس بر روی سطوح مختلف در شرایط آزمایشگاهی، متفاوت بوده است. براساس این مطالعه ویروس بر روی سطوح مسی، کارتنی و پلاستیکی به ترتیب تا 4، 24 و 72 ساعت زنده می‌‎ماند. البته باید توجه داشت که مقادیر ویروس در گذر زمان بر روی تمامی سطوح به سرعت کاهش پیدا می‌کند و خطر انتقال آن بر اثر تماس کم می‌شود.

آیا ورود یک ویروس COVID-19 به بدن باعث بیماری می‌شود؟

به گقته دکتر ایوازاکی مقادیر مشخصی از اجزای ویروس باید وارد بدن فرد شود تا او را بیمار کند. این احتمال که تنها با ورود یک ویروس مثلا از طریق انگشتان دست به بدن بیمار شوید بسیار ضعیف است. برخی ویروس‌ها قدرتمند هستند و تنها با ورود ده عدد از آن‌ها بیمار خواهید شد اما میلیون‌ها عدد از ویروس‌های صعیف نیاز هست تا چنین اتفاقی بیافتد. هرچه مقادیر ویروس وارد شده به بدن کم‌تر باشد شانس بیمار شدن نیز کاهش می‌یابد.

آیا تاکنون کسی به دلیل تماس با سطوح آلوده بیمار شده است؟

دکتر مارکوس می‌گوید طبق بررسی‌های کنونی شانس بیمار شدن بر اثر تماس با فرد بیمار بسیار بیشتر از لمس سطوح آلوده است. با اینحال باید کاملا مراقب تماس با سطوح باشید و دستان خود را به صورت مداوم بشویید. وسایل حمل‌ونقل عمومی، ایستگاه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و مکان‌های عمومی بیشتر احتمال آلودگی به ویروس را دارند.

آیا مرسوله‌های پستی و خوراکی‌ها منجر ابتلا به بیماری می‌شوند؟

دکتر مارکوس این خطر را اندک می‌داند. به گفته او احتمال انتقال بیماری از طریق مامور پست بیشتر از سطح آلوده بر روی مرسوله پستی است. البته او تاکید کرده که پس از دریافت مرسوله پستی حتما باید دستان خود را بشویید. پروفسور ایوازاکی میزان ماندگاری ویروس بر روی سطوح کارتنی را بالا دانسته و به توصیه او بهتر است پس از دریافت چنین مرسوله‌هایی باید بلافاصله جعبه یا پاکت آن را دور انداخته و دستان خود را بشویید و از تماس دستان با صورت خودداری کنید.

آیا احتمال آلوده بودن محتویات بسته‌های مواد غذایی وجود دارد؟

به گفته پروفسور ایوازاکی احتمال آلودگی آن‌ها صفر نیست اما از آنجایی که سطح خارجی بسته‌بندی بیشتر در معرض تماس با افراد است باید مراقب آن باشیم. از سوی دیگر به دلیل آن‌که از زمان ارسال مرسوله تا رسیدن آن به منزل چندین روز طول می‌کشد در صورتی که در داخل آن ویروسی وارد شده باشد نیز غیرفعال می‌شود.

منبع: The Guardian