Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

چگونه خانه را در مقابل کروناویروس ضدعفونی کنیم؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این روزها که تقریبا تمام وقت خود را در خانه می‌گذاریم پاکسازی و ضدعفونی کردن محیط منزل بیش از هر زمان دیگری ضروری بنظر می‌رسد. در ادامه راهکارهایی برای پاکسازی منزل و مواد ضدعفونی‌کننده مناسب برای این کار ارائه شده است.

کجا را تمیز کنیم؟

بخش‌هایی از خانه که رفت‌وآمد در آن‌ها بیشتر بوده و توسط افراد مدام لمس می‌شوند باید به صورت منظم ضدعفونی شوند زیرا احتمال گسترش پاتوژن‌ها در آن نواحی بیشتر است:

  • دستگیره‌ درها و کلیدهای چراغ‌
  • دستگیره و دکمه‌ لوازم برقی گوناگون مانند کتری، یخچال، اجاق گاز و غیره
  • کنترل تلویزیون
  • تجهیزات کامپیوتری مانند کیبورد و موس
  • صندلی توالت و روشویی
  • میز ناهارخوری و محیط آشپزخانه

علاوه بر این اسفنج شست‌وشو و لباس‌هایی که در زمان نظافت به تن دارید نیز باید در مکانی مناسب و ایزوله نگهداری شده و پس از مدتی استفاده شسته شوند.

هدف از چنین اقداماتی جلوگیری از انتقال ویروس از شخصی به شخص دیگر است. به همین منظور باید تمام نکات بهداشتی توسط اعضای خانه رعایت شوند.

از چه نوع محصولات پاک‌کننده استفاده کنیم؟

محلول صابون و آب یکی از بهترین مواد برای پاکسازی است. به دلیل ساختار شکل‌دهنده ویروس مواد پاک‌کننده‌ مانند صابون و محلو‌ل‌های شوینده موجب حل شدن لیپید COVID-19 می‌شوند و قدرت بیماری‌زایی را از آن می‌گیرند.

الکل موجود در محلول‌های ضدعفونی‌‌کننده دست نیز با حل کردن لیپید موجود در ویروس همین کار را می‌کند (حداقل دارای 60 درصد الکل باشد).

محلول‌های سفیدکننده رقیق‌شده خانگی (هیدروژن پراکسید یا سدیم هایپوکلراید)، محلول‌های الکل با خلوص حداقل 70 درصد و برخی دیگر از محلول‌های ضدویروس نیز قابلیت غیرفعال کردن COVID-19 بر روی سطوح مختلف را دارند. بر روی بسته‌بندی این محصولات پاک‌کننده درباره خواص ضدویروس آن‌ها اطلاعات لازم نوشته شده است.

برای شست‌وشوی لباس‌ها چه باید کرد؟

باید از سفیدکننده‌ها و پاک‌کننده‌های حاوی اکسیژن فعال استفاده شود. پودرهای دارای سفیدکننده را استفاده کنید. معمولا پودرهای بیولوژیک دارای عناصر سفیدکننده بیشتری نسبت به دیگر انواع هستند. پوشاک و لباس‌هایی که مشکوک به آلودگی هستند را در دمای حداقل 60 درجه سانتی‌گراد یا بیشتر بشویید. اگر لباس‌ها را به صورت مداوم به تن می‌کنید باید هر چند روز یکبار آن‌ها را به شکل توضیح داده شده بشویید. علاوه بر این اسفنج‌ها و سایر محصولات مورداستفاده برای پاکسازی خانه را باید در دمای بالا بشویید.

اگر با فرد مبتلا به COVID-19 زندگی می‌کنید چه؟

در این حالت موارد احتیاطی باید بیش از پیش رعایت شوند. به هیچ عنوان از حوله‌ مشترک استفاده نکنید. دستمال‌ و دیگر زباله‌های تولید شده را سریعا به زباله انداخته و محل‌هایی که توسط بیمار لمس می‌شوند (مانند دستگیره‌های در و کلیدهای چراغ و هرکجا که لمس می‌کند) را مدام ضدعفونی و پاکسازی کنید. در صورت امکان محل استحمام و توالت بیمار را مشخص کنید تا دیگران از آن‌ها استفاده نکنند. ظروف مورداستفاده بیمار باید مشخص شده و در محلی خاص از آشپزخانه و به دور از سایر ظروف نگهداری شوند.

منبع: which?