Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

چگونه در دوران قرنطینه از اتومبیل خود مراقبت کنیم؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

استفاده نکردن از اتومبیل برای مدت زمان طولانی باعث بروز مشکلات و خرابی‌های گوناگون در آن می‌شود. در ادامه توصیه‌هایی برای نگهداری از اتومبیل در دوران قرنطینه ارائه شده است.

دیسک‌های ترمز در صورت بی‎‌استفاده ماندن شروع به خوردگی می‌کنند. این وضعیت در صورت ادامه یافتن سبب از بین رفتن کامل سیستم ترمز خواهد شد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید خودروی خود را گاهی چند متر جلو و عقب ببرید.

تایرهای خودرو در صورت بی‌حرکت ماندن پوسیده و پنچر می‌شوند. جابجا کردن چند متری اتومبیل مانع از بروز چنین مشکلی می‌شود.

پارک خودرو در محلی هموار و مسطح این اجازه را خواهد داد تا از ترمز دستی استفاده نکنید. چنانچه ترمز دستی خودرو مدتی طولانی بالا بماند پوسیده شده و قفل می‌شود. علاوه بر این می‌توانید بجای ترمزدستی خودرویس خود را در دنده قرار دهید. البته اگر اتومبیل شما در کنار خیابان یا محلی شلوغ پارک شده و احتمال برخورد دیگر اتومبیل‌ها وجود دارد توصیه‌های پیشین را فراموش کرده و ترمز دستی را بکشید.

باتری خودرو از نخستین بخش‌های اتومبیل محسوب می‌شود که در صورت استفاده نکردن از خودرو خراب خواهد شد. در زمان خاموش بودن اتومبیل همچنان بخش‌هایی مانند سیستم امنیتی انرژی خود را از باتری تامین می‌کند و همین موضوع سبب تخلیه آن می‌شود.

  • اگر خودرو را در پارکینگ منزلتان پارک کرده‌اید می‌توانید با خرید mains-powered battery maintainer یا trickle charger باتری را همیشه در وضعیت ایده‌آل آن حفظ کنید.
  • چنانچه هر هفته حدود 15 دقیقه خودروی خود را روشن کنید باتری فرصت کافی برای شارژ شدن مجدد پیدا می‌کند. علاوه بر این روشن کردن خودرو سبب حرکت روغن و سوخت در اطراف موتور می‌شود و به سلامت خودروهای بنزینی کمک شایانی خواهد کرد.
  • در زمان استارت خودرو سیستم تهویه مطبوع آن را نیز روشن کنید تا از ایجاد کپک و قارچ بر روی مجاری آن جلوگیری شود.
  • از روشن و خاموش کردن پی‌درپی خودرو بپرهیزید زیرا هر بار که اتومبیل استارت می‌خورد بخش زیادی از انرژی باتری توسط استارتر موتور مصرف شده و این انرژی تنها در صورت روشن ماندن خودرو به میزان کافی جبران خواهد شد.
  • همواره سطح روغن و مایعات درون خودرو را چک کنید تا در صورت نیاز به استفاده از خودرو مشکلی برای سیستم ترمز و دیگر بخش‌های آن ایجاد نشود.
  • همیشه پیش از آغاز حرکت با گرفتن ترمز از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. چنانچه هنگام استفاده ترمزها صدا می‌دهند دچار خوردگی شده‌اند و نیاز به تعمیر و تعویض دارند. اگر در زمان ترمزگیری خودرو تکان می‌خورد نیز دیسک‌های ترمز شما تمام شده و باید آن‌ها را تعویض کنید.
  • سیستم روشنایی و چراغ‌های ماشین را امتحان کنید. برای اینکار کافیست از یک شخص دیگر کمک بخواهید یا در مقابل سطحی شیشه‌ای پارک کرده و کارکرد چراغ‌های خود را بررسی کنید.
  • سالم بودن تایرهای خودرو بسیار حیاتی است. عمق آج‌ها را چک کرده و مطمئن شوید از 1.6 میلی‌متر کمتر نباشد. برای اینکار از سکه استفاده کرده و آن را در آج‌های تایر فرو ببرید. همواره وضعیت پوسیدگی تایرها را نیز بررسی کنید. وضعیت باد تایرها هم برای کاهش مصرف سوخت و عملکرد بهتر اتومبیل اهمیت دارند. میزان فشار باد مناسب هر خودرو در کتابچه راهنمای آن نوشته شده است.

به وضعیت بیمه و مالیات اتومبیل خود نیز توجه داشته باشید. اعتبار مدارک گوناگون را بررسی کرده و در صورت نیاز با شرکت بیمه یا ادارات دولتی مربوطه تماس بگیرید تا شرایط تمدید و پرداخت هزینه‌ها را در دوران قرنطینه جویا شوید.

منبع : Which?