Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

آیا کروناویروس با گرم شدن هوا از بین می‌رود؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

درحالی که شهروندان کانادایی همچنان در منازل خود در قرنطینه هستند امیدوارند با گرم‌تر شدن هوا سرعت شیوع COVID-19 کند شود تا بتوانند به زندگی عادی خود بازگردند.

هرچند تحقیقات اولیه نشان داد که گرم شدن هوا به کاهش انتشار ویروس کمک می‌کند اما کارشناسان هشدار داده‌اند رفتار کروناویروس هیچ شباهتی با انواع دیگر مثل آنفولانزا ندارد. به این ترتیب فرا رسیدن تابستان به معنای از میان برداشته شدن محدودیت‌های فاصله فیزیکی و پایان خطر ابتلا به COVID-19 نخواهد بود.

به عقیده کارشناسان هوای گرم‌تر از شدت انتشار بیماری کم می‌کند اما تاثیر چشمگیری بر روند بیماری‌زایی آن نخواهد گذاشت. به توصیه آن‌ها حفظ فاصله فیزیکی همچنان موثرترین راه برای کند کردن سرعت انتشار ویروس است.

بررسی‌های اولیه توسط دانشمندان MIT نشان داده بیشترین میزان انتشار کروناویروس در مناطق دارای دماهای پایین بین 3 تا 17 درجه سانتی‌گراد رخ داده است. بر اساس این بررسی‌ها تعداد مبتلایان COVID-19 در کشورهای نیمکره جنوبی که فصل تابستان خود را می‌گذرانند تنها شش درصد کل مبتلایان را شامل میشد.

با اینحال بررسی‌های بعدی ثبت کرده‌اند هرچند افزایش دما بر عملکرد ویروس تاثیر منفی می‌گذارد اما نمی‌تواند جلوی انتشار آن را بگیرد.

دانشمندان آمریکایی هرگونه تاثیر مثبت گرم شدن هوا بر جلوگیری از انتشار COVID-19 را رد کرده‌اند. این درحالی است که دونالد ترامپ در چندین سخنرانی‌ خود اعلام کرده با گرم شدن هوا ویروس خواهد مرد!

دانشمندان چینی با اندازه‌گیری نرخ رسوب گلبول‎‌های قرمز (ESR) پ وضعیت سلامت بیماران را سنجیده‌اند. بر این اساس با کاهش نرخ ESR در فصل تابستان امکان ورود ویروس به خون کاهش می‌یابد. با اینحال این بدان معنا نیست که امکان بیمار شدن از بین می‌رود. از طرفی چنین شرایطی برای افراد سالم قابل استناد خواهد بود و کسانی که دچار مشکلات جسمی هستند همچنان در برابر ویروس آسیب‌پذیر هستند.

ناشناخته بودن کروناویروس جدید باعث شده دانشمندان نتوانند نظری قطعی درباره رفتار ویروس در فصل گرما دهند.

به گفته کارشناسان فصلی بودن بیماری‌های مختلف علل گوناگون دارد. به عنوان مثال ویتامین D تاثیر مثبتی بر مبارزه بدن با ویروس آنفولانزا می‌گذارد و به دلیل ورود مقادیر فراوان آن در فصل تابستان بیماری تا حد زیادی ضعیف می‌شود. از طرفی نزدیک‌تر بودن انسان‌ها در فصل‌های سرد سال و بسته بودن فضاهای داخلی به بیماری‌ها فرصت می‌دهد تا راحت‌تر منتقل شوند.

پیشبینی شده محدودیت‌های فاصله فیزیکی تا ماه جولای در کانادا برقرار باشند.

وضعیت شیوع کروناویروس همچنان به همکاری شهروندان، عملکرد سیستم درمانی و ساخته شدن واکسن آن بستگی دارد.

منبع: CTV News