Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

کاهش پروازها و تاثیر آن بر دقت پیشبینی‌های هواشناسی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با شیوع COVID-19 سفرهای هوایی به یک چهارم کاهش پیدا کرد. همین موضوع سبب دسترسی کمتر کارشناسان هواشناسی به داده‌های استخراج شده از پروازها شده است. پروازهای تجاری در زمان برخواستن و نشستن دمای هوا و اطلاعات مربوط به وزش باد را ثبت می‌کنند. این نتایج به کارشناسان هواشناسی کمک می‌کنند تا مدلی سه‌بعدی از وضعیت جوی بدست آورند.

ریچارد هوگ مدیر اجرایی National Prediction Development در آژانس هواشناسی کانادا معتقد است داده‌های کنونی تفاوت چندانی با گذشته نداشته و پیشبینی‌های هواشناسی کانادا همچنان با کیفیتی بالا انجام می‌شوند. البته او تاکید کرد وضعیت را مدام رصد می‌کنند تا در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.

با اینحال هنوز پروازهایی هرچند اندک انجام می‌شوند که اطلاعات جمع‌آوری شده خود را در اختیار ایستگاه‌های هواشناسی قرار می‌دهند.

به گفته هوگ داده‌های جمع‌آوری شده توسط هواپیماها از وضعیت جوی اقیانوس‌های آرام و اطلس اهمیت بیشتری برای هواشناسان دارد زیرا روش‌های جایگزین برای رصد در خشکی‌ها موجود است.

کاهش سفرهای هوایی رابطه‌‎ای خطی با کاهش اطلاعات هواشناسی ندارد، اما بی‌تاثیر نیز نیست. در سال 2010 با فوران آتشفشانی در ایسلند بسیاری از پروازها بر فراز اروپا لغو شدند که کاهش دقت پیشبینی‎‌های هواشناسی در این قاره را در پی داشت.

در حال حاضر کارشناسان به اطلاعات ماهواره‌ها، رادارها، بالن‌های هواشناسی و دیگر روش‌های رصد هم دسترسی دارند. ایستگاه‌های هواشناسی با جمع‌آوری تمامی این اطلاعات مدل‌های مورداستفاده کارشناسان برای پیشبینی وضعیت جوی در روزهای آتی را تهیه می‌کنند.

کانادا دارای 31 سایت در سرتاسر کشور است که بالن‌های هواشناسی را روزانه در دو نوبت به پرواز در می‌اورند تا قدری از کمبود اطلاعات را جبران کنند.

اطلاعات هواشناسی برای انجام برنامه‌ریزی‌های روزانه شهروندان اهمیت بسیاری دارند. از طرف دیگر اعلام هشدار به موقع طوفان‌، تورنادو و سیل می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد.

منبع: Daily Hive