Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

آغاز آزمایش‌های بالینی واکسن COVID-19 محققان آکسفوردی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

محققان انستیتو Jenner آکسفورد قصد دارند در تابستان پیش رو میلیون‌‌ها دوز از واکسن COVID-19 را تولید کنند. آن‌ها از ماه ژانویه کار بر روی این واکسن را آغاز کرده‌ و آزمایش‌های بالینی آن را از روز پنجشنبه بر روی 500 داوطلب شروع شده است. پیشبینی می‌شود این مرحله از ساخت واکسن چندین ماه طول بکشد.

این گروه از محققان قصد دارند با همکاری تولیدکنندگان گوناگون در بریتانیا، اروپا، هند و چین تا پیش از پایان سال 2020 تعداد کافی از این واکسن را تولید و به دست بیماران در سراسر جهان برسانند.

پروفسور سارا گیلبرت که رهبری تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد می‌گوید تا 80 درصد درباره موثر بودن این واکسن مطمئن است.

به گفته دکتر گیلبرت تکنولوژی مورد استفاده تیم او ChAdOx نام دارد. این تکنولوژی پیش از این نیز برای ساخت واکسن دیگر بیماری‌های کروناویروس در خاورمیانه بکار رفته است.

در صورت موثر بودن واکسن چالش بعدی محققان توزیع آن خواهد بود. آن‌ها نگران هستند کشورهای مرفه واکسن تولید شده را ابتدا برای ایمن کردن شهروندان خود استفاده کنند.

مت هنکاک وزیر بهداشت بریتانیا از تلاش‌ محققان آکسفورد تقدیر کرده و قول افزایش ظرفیت ساخت دارو در بریتانیا برای تولید واکسن احتمالی را داده است. علاوه بر این مقامات دولتی وعده داده‌اند 20 میلیون پوند برای پیشبرد این برنامه تحقیقاتی کمک مالی خواهند کرد.

هم‌اکنون حدود 100 پروژه گوناگون برای ساخت واکسن COVID-19 در نقاط مختلف جهان در حال انجام هستند. به گفته کارشناسان بهداشتی ساخت واکسن موثر حدود 18 ماه زمان خواهد برد.

منبع: The Globe and Mail