Saturday, April 20, 2024
0.7 C
Calgary

احتمال افزایش کسری بودجه فدرال به 252 میلیارد دلار

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

گزارش اخیر دفتر بودجه پارلمان تصویری تیره از آینده مالی کانادا ترسیم کرده است.

در این گزارش تحلیلی جدید براساس سناریوی اقتصادی بروز و احتساب اقدامات جدید دولت فدرال در تاریخ 24 اپریل تهیه شده است. تحلیل‌های گزارش‌های پیشین نیز به صورت بروز شده در آن منتشر شده‌اند.

نویسندگان گزارش اقدامات جدید دولت را کافی نمی‌دانند و معتقدند در ماه‌های پیش‌رو برای حمایت از اقتصاد به اقدامات مالی بیشتری نیاز خواهد بود. همچنین همزمان با اجرای اقدامات حمایتی باید محرک‌های مالی بیشتری برای سرعت گرفتن اقتصاد پیشبینی شوند. در صورتی که مشتریان و شرکت‌ها نتوانند پس از بازگشایی به شرایط نرمال بازگردند نیاز به محرک‌ها بیشتر احساس خواهد شد.

علاوه بر این گزارش پیشبینی کرده که اقدامات کنترلی فعلی که برای جلوگیری از شیوع COVID-19 طراحی شده‌اند تا پایان فصل بهار اجرا شوند و در ادامه تا پایان سال به تدریج کاهش پیدا کنند. البته نویسندگان لغو کامل آن‌ها را محتمل نمی‌دانند.

هرچند کشورهای عضو سازمان صادرکنندگان نفت و شرکای آن‌ها در اوایل ماه اپریل برای کاهش تولید نفت خام توافق کردند اما گزارش اخیر پیشبینی کرده قیمت‌ها همچنان پایین‌تر از دوران پیش از کرونا باقی بمانند.

سناریوی اقتصادی جدید پیشبینی کرده real GDP در سه‌ماهه نخست امسال 2.5 درصد کاهش یابد و در سه‌ماهه دوم نیز 20 درصد دیگر کم شود (این نرخ‌ها سالیانه نیستند). طبق برآوردها real GDP در سه‌ماهه سوم قدری بهبود می‌یابد و سه‌ماهه چهارم نیز با کاهش تدریجی محدودیت‌ها همراه خواهد بود.

real GDP در سال 2020 رقم -12 درصد پیشبینی شده که از زمان شروع بررسی‌های آماری در سال 1961 به این سو با اختلاف چشمگیر پایین‌ترین نرخ ثبت‌ شده است. پیش از این پایین‌ترین رقم رشد real GDP مربوط به سال 1982 و -3.2 درصد بود.

نتایج مالی گزارش با احتساب اقدامات 146 میلیارد دلاری دولت فدرال در تاریخ 24 اپریل و در نظر گرفتن پیشبینی‌ مخارج توسط Finance Canada و PBO محاسبه شده‌اند.

با توجه به بروزرسانی سناریوی اقتصادی و اقدامات معرفی‌ شده توسط دولت فدرال نویسندگان گزارش پیشبینی کرده‌اند کسری بودجه در سال 2019-20 به 24.9 میلیارد دلار و در سال 2020-21 به 252.1 میلیارد دلار برسد.

با اینحال جاستین ترودو در کنفرانس روزانه خود به شهروندان کانادایی اطمینان داده در دوران سخت کرونا از آن‌ها به بهترین شکل ممکن حمایت خواهد کرد.

منبع: Daily Hive