Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

پیش‌بینی افزایش خطر آتش‌سوزی فصلی در مناطق غربی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

محققین دولت فدرال می‌گویند که امسال ریسک آتشسوزی تابستانی در جنگل‌های کانادا بالاتر از سطح نرمال است.

نقشهٔ پیش‌بینی اداره منابع طبیعی کانادا نشان می‌دهد که تمام مناطق غربیِ منطقه کبِک مرکزی با ریسک بالاتر از نرمال مواجهند.

ریچارد کار، از اداره خدمات جنگلی کانادا می‌گوید: «ما کم کم داریم نشانه‌های بروز ریسک در ژوئن و ادامهٔ تابستان را می‌بینیم.»

خطر آتشسوزی در جنوب کانادا بیشتر از شمال آن است. در ماه ژوئن، تمام مناطق جنوب اونتاریو و در ادامه تا شمال در امتداد خط جنگل‌ها، با خطر بالای آتش‌سوزی روبرو هستند.

Fsa06

برای قلمروهای جنوبی (آلبرتا، ساسکاچوان، منیتوبا)، انتظار کاهش شدت خطر در طول تابستان می‌رود اما برای بقیه مناطق تا سپتامبر ریسک بالایی را خواهیم داشت. این نقشه فقط ریسک آتشسوزی را نشان می‌دهد و به معنای وقوع قطعی نیست.

این پیش‌بینی‌ها بر پایهٔ الگوهای آب‌و‌هوایی‌اند که خبر از یک تابستان داغ و خشک می‌دهد. آقای کار می‌گوید: «اگر ما دمایی بالاتر و بارشی کمتر از نرمال داشته باشیم، خشکی محیط می‌تواند به آتشسوزی‌های بزرگ و شدید منجر شود.»

اما آقای مایک فلانیگان از دانشگاه آلبرتا، می‌گوید که کار به این آسانی هم نیست. پیش‌بینی آب‌و‌هوا از چند ماه قبل و سپس ربط دادن آن به تاثیرات محیطی در جنگل‌ها کار بسیار سختی است.

اگر این پیش‌بینی با واقعیت بخواند، همچنان روند افزایشی را برای آتشسوزی‌های فصلی شاهد خواهیم بود.

فلانیگان می‌گوید مساحت جنگل‌های سوخته‌شده در چند دههٔ اخیر تقریبا دو برابر شده و از ۱۰,۰۰۰ کیلومتر مربع در دهه ۱۹۶۰ به ۳۱,۰۰۰ کیلومتر مربع در دهه فعلی رسیده است. فصل آتشسوزی هم یک ماه بلندتر از دههٔ ۱۹۷۰ شده و بیشتر جنگل‌های شمالی خشکتر و گرمتر شده‌اند.

طبق تحقیقات، با هر یک درجه افزایش دما تعداد صاعقه‌ها (که مسبب نیمی از آتشسوزی‌های کانادا ست) حدود ۱۲ درصد بالا می‌رود.

البته در این پیش‌بینی، نقش کووید-۱۹ لحاظ نشده است. نیمی از آتشسوزی‌ها با اشتباه انسانی رخ می‌دهند و در دوران فاصله‌گذاری اجتماعی، ممنوعیت کمپینگ و برپایی آتش در طبیعت و کاهش سفرها، می‌تواند بخشی از آتشسوزی‌های فصلی را حذف کند.

منبع: CBC News