Saturday, April 20, 2024
-3.2 C
Calgary

تکنولوژی‌های ضدویروس که می‌توانند نجات‌بخش باشند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این روزها که COVID-19 در نبود دارو و واکسن همچنان به بیمار کردن انسان‌ها ادامه می‌دهد نیاز به تکنولوژی‌های جدید برای نابودی ویروس بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. در ادامه به چند مورد از این شیوه‌های مدرن که مراحل تحقیق و توسعه خود را سپری می‌کنند آشنا خواهیم شد.

1- UV

استفاده از پرتوهای ماوراءبنفش یکی از شیوه‌های موثر برای نابود کردن کروناویروس‌های موجود در هوا محسوب می‌شود. هم‌اکنون دانشگاه کلمبیا در نیویورک مشغول تحقیق بر روی این تکنولوژی است و آزمایش‌ها اولیه نشان داده که تابش UV بیش از 99 درصد ویروس‌های آنفولانزا و کروناویروس‌ را می‌کشد.

این پرتوها برای انسان مضر هستند اما تکنولوژی مذکور که UVC نام دارد از پرتوهایی با طول موج‌ ضعیف‌تر استفاده می‌کند که تابش آن‌ها با سطح پوست و قرنیه بی‌خطر است.

با نصب این تکنولوژی در قطارها، اتوبوس‌ها، هواپیماها، محیط‌های شغلی، مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز مراقبتی می‌توان تمام ویروس‌های موجود در هوا و روی سطوح را از بین برد.

2- یونیزاسیون

طیف گسترده‌ای از ویروس‌ها را می‌توان با استفاده از فرایند یونیزاسیون نابود کرد. این تکنولوژی می‌توان در یک سیستم‌ ارزان‌قیمت و ساده به کار گرفته شود و با به دام انداختن ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در هوا آن‌ها را نابود کند. مزیت مهم این شیوه آن است که می‌توان نوع میکروب‌ها و ویروس‌های کشته شده توسط ماشین را مشاهده و شناسایی کرد تا در صورت وجود موارد خطرناک اقدامات لازم سریعا انجام شود.

در سال‌های اخیر انستیتو Karolinska بر روی یونایزرهایی که قادر به نابود کردن و شناسایی طیف وسیعی از ویروس‌ها هستند مطالعه کرده است. این تجهیزات قابلیت استفاده به عنوان دستگاه‌های هشداردهنده را نیز دارند. طبق بررسی‌های انجام شده یک دستگاه یونایزر کوچک، ارزان‌قیمت و قابل‌ حمل می‌تواند ویروس‌های موجود در یک محیط بزرگ را نابود کند.

3- سطوح ضدویروس

استفاده از سطوح ضدویروس یکی دیگر از شیوه‌ها برای جلوگیری از انتقال بیماری است. شرکت اسپانیایی Alcora فویل‌های مسی چسبنده‌ای تولید کرده که به راحتی نصب شده و تا حد زیادی از انتقال کروناویروس جلوگیری می‌کنند. با استفاده ار این فویل‌ها بر روی دستگیره‌های در، دکمه‌ها، نرده‌ها و دیگر سطوح لمس‌شدنی در محل‌های کار، مدارس و بیمارستان‌ها می‌توان شیوع ویروس را کاهش داد. مطالعات دانشگاه ساوتهمپتون نشان داده که کروناویروس منتقل شده از دستان یا انگشتان بر روی سطوح مسی در زمان 2.5 دقیقه نابود می‌شود و ویروس‌های موجود در ترشحات ناشی از عطسه یا سرفه نیز تنها 30 دقیقه بر روی این سطوح زنده می‌مانند.

4- پارچه‌های ضدویروس

دانشگاه Bar Ilan اسراییل روشی برای ساخت ماسک‌های چندبار مصرف ابداع کرده‌ است. این تحقیقات که توسط شرکت Sonovia در تلاویو دنبال می‌شود از امواج صوتی با طول موج بالا برای آغشته کردن پارچه ماسک با اجزای نانو و ضد ویروسی همچون اکسید روی و اکسید مس استفاده می‌کند. ماسک‌هایی که به این شیوه ساخته می‌شوند را می‌توان تا 90 مرتبه شست و دوباره استفاده کرد.

این تکنولوژی برای ساخت صندلی‌های ضدویروس در هواپیماها، قطارها و اتوبوس‌ها نیز قابل استفاده است. همچنین امکان تولید دستکش‌ها، سطوح کفپوش‌ و پاپوش‌های ضدویروس نیز وجود دارد.

منبع: INDEPENDENT