Thursday, March 28, 2024
-5.3 C
Calgary

آیا کرونا می‌تواند از طریق فاضلاب آلوده به دیگران سرایت کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کروناویروس جدید از راه‌های متنوع برای بیمار کردن انسان‌ها استفاده می‌کند اما نتایج تحقیقات اخیر موجب نگرانی بیشتر کارشناسان شده است.

بررسی‌ها نشان داده که COVID-19 در پساب‌های وارد شده به فاضلاب وجود داشته و ویژگی بیماری‌زایی خود را حفظ می‌کند. با اینحال هنوز اطلاعات کافی درباره خطر انتقال ویروس از این طریق بدست نیامده است.

متخصصین آب در Northwestern University با استناد به نتایج این مطالعات معتقد هستند که خطر انتقال بیماری از طریق آب به نسبت گذشته جدی‌تر شده و در مناطق فاقد تاسیسات فاضلاب مناسب می‌تواند به چالشی اساسی تبدیل شود.

به گفته آرون پکمن پروفسور مهندسی عمران و محیط‌زیست در مدرسه مهندسی McCormick ویروس پس از آلوده کردن دستگاه گوارش افراد همراه با آب به درون فاضلاب دفع شده و موجب آلوده کردن آب می‌شود.

این ویروس‌ها قادرند به بدن هرکس که با آن در تماس هستند وارد شوند. به گفته او مواد ضدعفونی‌کننده می‌توانند ویروس‌های داخل آب را بکشند اما نظارت دقیق بر سیستم‌ پساب و جلوگیری از دسترسی مردم به فاضلاب تصفیه نشده کاملا ضروری است.

پروفسور پکمن در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: انتقال ویروس از طریق آب آلوده در مناطقی که دارای تصفیه‌خانه مناسب نیستند می‌تواند بالا و مشکل‌ساز باشد. پساب‌های آلوده عامل بروز بسیاری از بیماری‌های واگیردار در انسان‌ها هستند، اما می‌توان با نظارت کافی بر سیستم فاضلاب از انتقال سریع و آسان بیماری در میان شهروندان جلوگیری کرد. علاوه بر این نمونه‌گیری و بررسی‌های دقیق و به‌موقع آزمایشگاهی از پساب‌ها این امکان را به ما خواهد داد تا خیلی سریع از شیوع مجدد بیماری در مناطق شهری مطلع شویم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

منبع: Fox News