Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

ترودو: چین باید به ابهامات درباره کووید-۱۹ پاسخ بدهد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کشورهای مختلف دنیا از جمله کانادا، ابهاماتی درباره منشا و زمینه‌های گسترش کووید-۱۹ دارند و به خصوص تمرکز زیادی روی رفتارهای دولت چین در روزهای آغازین این بیماری همه‌گیر وجود دارد که به گفته ترودو «چین باید در ماه‌های آینده» پاسخی به آنها بدهد.

ترودو مطلب بالا را در گفتگوی روزانه‌اش با مطبوعات، حین پاسخ به سوالی درباره حرف‌های دامینیک بارتون، سفیر کانادا در چین، بیان کرد.

به گزارش روزنامه گلوب-اند-مِیل، آقای بارتون چهارشنبه در جلسه‌ای خصوصی با انجمن بین‌المللی کانادایی‌ها، گفته که رفتار چین در جریان این پَندمی به وجهٔ «قدرت نرم» این کشور در دنیا آسیب زیادی زده است.

اوایل این ماه هم اسوشییتد پرس گفته بود که مسئولین امریکایی باور دارند که چین بخشی از ماجرای شیوع کروناویروس —و درجه مرگبار بودنش— را پنهان کرده تا برای خودش زمان بخرد و بتواند در این فرصت انبارهای دارویی خود را پر کند.

همزمان دولت ترامپ نیز در حال افزودن بر فشارها علیه چین است و وزیر امور خارجه‌اش آقای مایک پامپئو، چین را مسئول شیوع جهانی کووید-۱۹ معرفی کرده و دولت چین را به مسئولیت‌پذیری فراخوانده است.

23172007 635x357

در این باره ترودو به خبرنگاران گفت: «ما شاهد یک بیماری همه‌گیر هستیم که برای مهارش باید همه کشورها همکاری منظمی کنند و رفتار دولت‌ها در قبال بقیه و نوع حمایت‌ها بسیار مهم است.»

«به نظر من هیچ ایرادی ندارد که ما سوالاتی درباره نوع رفتار کشورهای مختلف، از جمله چین، بپرسیم.»

لحن جدید مقامات کانادا در قبال چین، تقریبا ۱۸۰ درجه با لحن همیشگی آنها تفاوت دارد به خصوص که آنها همیشه از سخنان چالش‌ساز در رابطه با چین طفره رفته‌اند.

آقای بارتون قرار است نقش تسهیل‌کنندهٔ روابط دو کشور را داشته باشد و از چنین مقامی انتظار نمی‌رود که از ساختار قدرت در چین انتقاد کند. آیا حرف‌های او یک اشتباه دیپلماتیک است و دردسر بزرگی با چین درست می‌کند؟ یا اینکه عملا شاهد تغییر رویکرد کانادا نسبت به چین هستیم؟

بهتر است دولت کانادا هر چه زودتر نظر رسمی خودش درباره رابطه دو کشور را بیان کند تا رسانه‌ها دست از گمانه‌زنی بردارند.

آنطور که پیدا ست، از نظر چینی‌ها ایالات متحده قصد دارد از کووید-۱۹ نهایت استفاده را ببرد و یک جنگ رسانه‌ای علیه دولت چین و حکمرانی حزب کمونیست بر پا کند.

تا امروز دو سناریوی مطرح درباره شیوع کووید-۱۹ وجود دارد: یکی انتقال از حیوان به انسان در بازارچهٔ فروش موجودات زنده در ووهان است، و دومی خروج غیرعمدی ویروس از آزمایشگاه‌های دولت چین که مشغول بررسی ویروس‌ها برای ساختن درمان‌های مختلفند.

دولت چین هنوز نتوانسته یکی از این دو سناریو را اثبات یا رد کند و این مخفی‌کاری زمینه‌ساز ادامهٔ فشارها در ماه‌های آینده خواهد بود.

منبع: Mac Leans