Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

عیوب تولید باعث لغو سفارس ۵۰ میلیون ماسک N95 دولت کانادا شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مشکلات تولید در زنجیره تامین بین‌المللی و نگرانی از معیوب بودن تجهیزات باعث شده که دولت کانادا ۵۰ میلیون سفارش ساخت ماسک‌های N95 را در دو هفتهٔ گذشته لغو کند.

۱ می گفته شد که دولت کانادا سفارش ۱۵۴.۴ میلیون ماسک N95 را داده است و در ۸ می این عدد به ۱۳۵.۶ میلیون سقوط کرد و حالا به گفتهٔ یک منبع ناشناس در داخل دولت، این عدد به ۱۰۴.۶ میلیون ماسک کاهش یافته است.

تحویل ماسک‌های معیوب و غیرقابل استفاده تبدیل به یکی از چالش‌های دولت شده است. از ۱۱.۵ میلیون ماسک دریافت شده در هفته‌های اخیر کمتر از ۴ میلیون ماسک موفق به دریافت تاییدیه کیفیت شده‌اند.

صاحب نظران می‌گویند این اتفاق اصلا عجیب نیست زیرا کانادا برای تامین اقلام بهداشتی وابستگی زیادی به زنجیره تولید بین‌المللی دارد و نتوانسته از تجربهٔ شیوع سارس بیاموزد و ماسک‌های لازم را از قبل ذخیره کند.

وزیر خدمات عمومی و تدارکات، آنیتا آناند می‌گوید که سفارش بزرگ ماسک‌های N95 هم برای نیاز کوتاه‌مدت بوده و هم بلندمدت و وقفهٔ فعلی می‌تواند فرصتی برای بازنگری در برخی قراردادها باشد.

دولت فدرال به نمایندگی از دولت‌های استانی از نیمه مارچ سفارش انبوه تولید ماسک‌های N95 را به تولیدکننده‌ها داده بود و امید می‌رفت که حجم بالای سفارش بتواند تولیدکننده‌ها را ترغیب به پذیرش قرارداد و تولید باکیفیت کند.

همانطور که می‌دانید ماسک‌های N95 مهمترین ابزار لازم برای نیروهای بیمارستانی هستند و کمبود آنها می‌تواند خط مقدم مبارزه با کووید-۱۹ را تضعیف کند.

دولت در ۸ مِی ۱۱.۵ میلیون ماسک از یک کمپانی در مونترال دریافت کرد ولی بیشتر آنها معیوب بودند و حالا در جستجوی تامین ماسک‌های مورد نیاز از سازندگان دیگر است تا انبارهای ملی را پر کند.

هنوز بیشتر نیاز کانادا به N95 را شرکت‌های چینی تامین می‌کنند ولی تلاش برای تولید داخلی آنها در جریان است و به نظر می‌رسد که اندوختهٔ فعلی دولت فدرال برای پشتیبانی از استان‌ها ناکافی باشد.

منبع: The Globe and Mail