Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

کمپانی Moderna خبر از موفقیت اولیه واکسن کروناویروس داد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کمپانی داروسازی Moderna که در بوستونِ امریکا است، امروز خبرهای مثبتی درباره تاثیر واکسن کروناویروس روی داوطلبین داد.

این واکسن توانسته در بدن هر ۴۵ نفر داوطلبِ فاز ۱ آزمایش، پادتن‌های کروناویروس را تولید کند.

حاضران در این آزمایش به ۳ گروه تقسیم شده بودند که هر کدام دوزهای مختلفی از واکسن را دریافت کرده‌اند: ۲۵ میکروگرم، ۱۰۰ میکروگرم، و ۲۵۰ میکروگرم.

هر یک از این گروه‌ها ۲ تزریق عضلانی را به فاصله ۲ هفته دریافت کردند، آمپول‌ها به بازوی افراد تزریق شد.

پس از ۴۳ روز، یعنی ۲ هفته پس از دومین تزریق، در بدن آن گروهی که دوز ۲۵ میکروگرمی را گرفته بودند، پادتن‌هایی مشابه بیمارانِ بهبود یافتهٔ طبیعی کووید-۱۹ بود. به بیان دیگر، آنها بدون بروز علایم بیماری، ایمن شده بودند.

اعضای آن گروهی که دوز ۱۰۰ میکروگرمیِ واکسن را گرفته بودند هم در بدنشان پادتن‌هایی به مراتب بیشتر از بهبودیافتگانِ طبیعی کووید-۱۹ را داشتند.

حداقل بدنِ ۸ نفر از داوطلبین توانسته بود پادتن‌های خنثی‌کننده بسازد، این پادتن‌ها می‌توانند از سلول‌ها در برابر عوامل بیماری‌زا و واگیردار، دفاع کنند.

رییس گروه پزشکی Moderna دکتر تال زاکس می‌گوید:

«این داده‌های اولیهٔ فاز ۱ نشان می‌دهند که تزریق واکسن mRNA-1273 با دوز ۲۵ میکروگرم باعث شکل‌گیری یک واکنش محافظتی در بدن افراد می‌شود، یعنی مشابه آثار موجود در بدن بیمارانی که واقعا از کووید-۱۹ بهبودیافته‌اند.»

«وقتی این دستاورد را در کنار جلوگیری از شیوع ویروسی آن در ریه‌ها قرار دهیم و آن را با مدل‌های هدف مقایسه کنیم، این اطمینان در ما تقویت می‌شود که mRNA-1273 پتانسیل جلوگیری از بیماری کووید-۱۹ را دارد و برای فاز بعدی آزمایش به سراغ انتخاب دوز مناسب خواهیم رفت.»

هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ واکسن برای کروناویروس در دست تهیه است که به گفته سازمان بهداشت جهانی ۸ واکسن در مرحله آزمایش انسانی هستند.

کمپانی Moderna انتظار دارد فاز ۳ آزمایش واکسن در جولای آغاز شود و فاز ۲ نیز همین روزها روی ۶۰۰ داوطلب آغاز خواهد شد.

این کمپانی واکسن خود را با mRNA ساخته است، یک ماده ژنتیکی که پس از ورود به بدن سلول‌ها  را به ساخت پروتئین‌هایی خاص راهنمایی می‌کند.

این واکسن نوعی از mRNA را دارد که به سلول‌ها کمک می‌کند تا بدون اینکه فرد را دچار علایم بیماری کنند، پروتئین‌های کووید-۱۹ را بسازند و به این شکل سلامت جسم را تضمین کنند.

تلاش‌های Moderna زیر نظر سازمان غذا و داروی ایالات متحده در جریان است و این کمپانی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کمک دولتی برای توسعه واکسنش دریافت کرده است.

منبع: CNBC