Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

حمایت ۱۱۶ کشور از درخواست استرالیا برای تحقیق درباره منشا کروناویروس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بیش از ۱۱۰ کشور عضو سازمان ملل از تقاضای استرالیا برای تحقیقات مستقل درباره منشا کروناویروس حمایت کرده‌اند، تقاضایی که باعث بالا گرفتن خشم چین نسبت به استرالیا شده است.

۵۴ عضو اتحادیه افریقا خواهان تصویب طرحی در این زمینه شده‌اند و ۶۲ کشور دیگر از جمله روسیه، اندونزی، ژاپن، بریتانیا و کانادا هم به آنها پیوسته‌اند.

تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپایی همراه با برزیل، کره جنوبی، مکزیک، ترکیه و نیوزیلند نیز از جمله حامیان این طرح هستند.

وزیر امور خارجه استرالیا خانم ماریس پاین گفته که این پشتیبانی بسیار دلگرم‌کننده است.

«به نظر من این حمایت نشان‌دهنده یک چیز است، اینکه با توجه به تجربه تلخ کووید-۱۹، که بیش از ۳۰۰,۰۰۰ نفر را کشته، میلیون‌ها نفر را بیکار کرده، و تاثیر مخربی بر اقتصاد کشورها داشته است، انجام یک تحقیق بین‌المللی درباره رویدادهای منتهی به این همه‌گیری جهانی ضروری است.»

«من از پیش درباره نتیجه این تحقیق پیش‌داوری نمی‌کنم، این بحث‌ها را در ادامه خواهیم داشت. اما این حمایت یک پیروزی بزرگ برای جامعه جهانی است.»

پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای که به این منظور آماده شده خواستار یک ارزیابی بی‌طرفانه و مستقل درباره واکنش کشورها به این بیماری همه‌گیر است.

هر چند نامی از چین در پیش‌نویس نیامده اما خواستهٔ جدی استرالیا برای این تحقیقات باعث خشم چین شده و سران حزب کمونیست چین در واکنش به آن، استرالیا را با تعرفه تجاری سنگین روی جو و ممنوعیت واردات گوشت تنبیه کرده‌اند.

قرار است آقای گرِگ هانت وزیر بهداشت استرالیا در جلسه دوشنبه شب شورای سلامت جهانی دیدگاه‌های استرالیا را مطرح کند و سه‌شنبه صبح در این باره رای‌گیری شود.

منبع: SBS