Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

آیا احتمال فعالیت آتشفشانی در بریتیش‌کلمبیا وجود دارد؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در میان خطراتی همچون زلزله، آتش‌سوزی، سونامی، سیل و دیگر بلایای طبیعی که جان شهروندان بریتیش‌کلمبیا را تهدید می‌کنند شاید ریسک بروز فعالیت‌های آتشفشانی چندان به چشم نیاید. با اینحال اخیرا نگرانی‌ها درباره فعال شدن این غول‌های خفته بالا گرفته و لزوم رصد آن‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

ملانی کلمن آتشفشان شناس در اینباره به CBC گفت: هر ساله هزاران زمین‌لرزه کوچک در بریتیش‌کلمبیا ثبت می‌شوند که حتی احساس هم نمی‌شوند، اما هرکدام از این لرزش‌ها هشداری درباره آغاز فعالیت آتشفشانی در منطقه هستند.

روز دوشنبه 40امین سالگرد فوران Mount St. Helens در واشنگتن بود. در آخرین فعالیت این آتشفشان ابرهای خاکستری و سمی چندین ایالت آمریکا، بریتیش‌‎کلمبیا، آلبرتا و حتی ساسکاچوان را فرا گرفت.

به گفته کلمن در 10،000 سال گذشته 47 فوران آتشفشانی در BC رخ داده که شاید در مقایسه با ایالات‌متحده یا بخش‌هایی از دنیا کم باشد اما به خودی خود آمار بالایی محسوب می‌شود.

چندین stratovolcanoe در نواحی جنوبی استان قرار دارند که از میان آن‌ها می‌توان به Mount Garibaldi، Mount Meager massif در نزدیکی Pemberton و منطقه آتشفشانی Mount Cayley که از Pemberton Icefield تا رودخانه Squamish گسترده شده، اشاره کرد.

آخرین فوران در نواحی شمال‌غربی بریتیش‌کلمبیا 150 سال پیش رخ داده و به عقیده کلمن فوران بعدی BC نیز در این منطقه رخ خواهد داد، زیرا بیشترین فعالیت‌های آتشفشانی ثبت شده استان در این منطقه بوده است.

به گفته کلمن Mount Baker که درست در جنوب مرز BC با ایالت واشنگتن قرار دارد در طول تاریخ فوران‌ بسیار قدرتمندی نداشته اما احتمال آن می‌رود که به زودی شاهد فعالیتش باشیم. به گمان او این آتشفشان می‌تواند به اندازه‌ای مواد مذاب و گدازه تولید کند که پس از عبور از رودخانه Nooksack وارد خاک کانادا شود.

چالش‌های پیش روی رصد آتشفشان‌های BC

به گفته کلمن کانادا دارای شبکه لرزه‌نگاری منطقه‌ای برای شناسایی حرکت‌های صفحات تکتونیکی است. به باور کارشناسان چنین حرکاتی عامل بروز فعالیت‌های آتشفشانی هستند. با اینحال هیچگونه بررسی میدانی و اختصاصی بر روی آتش‌فشان‌های BC انجام نمی‌شود.

او افزود: بهتر است وضعیت آتشفشان‌ها را رصد کنیم اما چنین کاری به بودجه و زمان‌ کافی نیاز خواهد داشت. از طرفی اولویت‌‌بندی خطرات طبیعی که استان را تهدید می‌کنند نیز کار آسانی نیست و به بررسی و تحلیل دقیق و همیشگی نیاز دارد.

از طرف دیگر به عقیده کلمن متقاعد کردن مردم و القای خطر بروز فعالیت‌های آتشفشانی به آن‌ها را دشوار دانست زیرا چنین واقعه‌ای را تجربه نکرده‌اند. با اینحال فوران Mount St. Helens می‌تواند به شهروندان یادآوری کند که احتمال بیدار شدن آتشفشان‌های خفته منطقه در آینده دور از انتظار نیست.

منبع: CBC