Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

جست‌وجو برای کشف منشاء پیدایش حیات، در داخل شهاب‌سنگ

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

18 ژانویه سال 2000 گلوله‌ای آتشین آسمان Yukon و شمال بریتیش‌کلمبیا را روشن می‌کند. صدای مهیب انفجار آن سکوت شب را شکسته و ابری عظیم از گرد و خاک را به هوا برمی‌خیزد. تخته‌سنگی پنج متری به وزن 105 تن پس از ورود به اتمسفر تکه‌تکه شده و اکثر قطعات آن به Tagish Lake در بریتیش‌کلمبیا افتاده و به دلیل یخ‌زده بودن دریاچه غرق نشده‌اند.

حال دانشمندان با بررسی برخی از این سنگ‌ها که در Royal Ontario Museum نگهداری می‌شوند به اطلاعاتی شگفت‌انگیز درباره چگونگی پیدایش حیات بر روی کره زمین دست یافته‌اند.

مطالعات ثابت کرده که در آغاز پیدایش منظومه شمسی مقادیر زیادی آب در آن وجود داشته، اما اطلاعات ما درباره ترکیبات شیمیایی آن و نحوه بوجود آمدن آمینواسیدها و دیگر اجزای سازنده حیات بسیار اندک است.

مطالعه‌ جدیدی که در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده نشان می‌دهد شهاب‌سنگ Tagish Lake مقادیر زیادی سدیم و pH بالایی دارد که شرایط را برای بوجود آمدن آمینواسیدها فراهم می‌کند.

محققان Royal Ontario Museum و دانشگاه McMaster از ابزاری خاص برای نمایش سه‌بعدی اتم‌ها استفاده کرده‌اند. آن‌ها با روش توموگرافی اتم اجزای بسیار کوچک و مگنتیک به نام framboid که در این شهاب‌سنگ وجود دارند را به تصویر کشیده‌ و آن را در ابعاد اتمی بررسی کرده‌اند.

شهاب‌سنگ‌ها بهترین شیوه برای شناخت ساختار منظومه شمسی در زمان پیدایش حیات هستند و کوهی از اطلاعات را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند.

لی وایت نویسنده اول مقاله می‌گوید: مطالعه چگونگی بوجود آمدن آب بر روی سطح شهاب‌سنگ‌ها می‌تواند به ما نحوه پیدایش آب بر روی کره‌ زمین را نشان دهد. به این ترتیب درباره بوجود آمدن آمینواسیدها، میکروب‌ها  و نهایتا خودمان اطلاعات ارزشمندی بدست خواهیم آورد.

Tagish Lake از carbonaceous Chondrite ساخته شده و جزو کمیاب‌ترین انواع شهاب‌سنگ (4 درصد شهاب‌سنگ‌های کشف شده) محسوب می‌شود.

کیم تایت مسئول بخش کانی‌شناسی Royal Ontario Museum می‌گوید: شهاب‌سنگ Tagish Lake بسیار سبک، شکننده و واقعا عجیب است! این تکه سنگ در طول سال به دلیل قدرت جذب بالای آب دچار تغییر وزن می‌شود. از طرفی تخلخل آن به قدری بالاست که می‌توان با دست خردش کرد.

محققین هم‌اکنون منتظر استخراج نمونه توسط سفینه OSIRIS-Rex از سطح سیارک Bennu هستند. این محموله ارزشمند ماه آگوست امسال جمع‌آوری و تا سال 2023 به زمین فرستاده خواهد شد. تجهیزات ارتفاع‌سنج لیزری سفینه مذکور توسط دانشمندان کانادایی ساخته شده و از اینرو برخی از سنگ‌های ارسالی نهایتا به دست دانشمندان کشور می‌رسد. این نمونه‌های جدید برای تکمیل تحقیقات کنونی بسیار مفید خواهند بود.

منبع: CBC