Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

با شروع فصل دوچرخه‌سواری، این ۴ قاعده را رعایت کنید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در فصلی هستیم که فروش دوچرخه افزایش می‌یابد و در هفته‌های آینده افراد زیادی با آنها به خیابان‌ها می‌آیند.

اما در شهرهای بزرگی مثل ونکوور، دوچرخه‌سوارها باید خیلی مراقب خودروهای سبک و سنگین باشند تا آسیبی نبینند و به سلامت به مقصد برسند.

به خصوص رعایت قوانین وقتی مهمتر می‌شود که بدانیم، عدهٔ زیادی به تازگی دوچرخه می‌خرند تا از آن به عنوان وسیلهٔ نقلیهٔ شهری استفاده کنند. در ضمن، دوچرخه‌های جدید با امکانات مدرن‌تر و سرعت بالقوهٔ بیشتر به بازار می‌آیند.

پس دوچرخه‌سوارهای تازه‌کار باید مدتی با دقت سواری کنند تا تجربهٔ رفت‌و‌آمد در خیابان‌ها را پیدا کنند. برای این مهم، بهتر است این ۴ قاعده را در ذهن خودمان جا بیندازیم:

۱. از راست برانید

شاید به نظر بدیهی بیاید، ولی خیلی‌ها آن را رعایت نمی‌کنند. فقط زمانی که می‌خواهید از کسی جلو بزنید حق دارید به سمت چپ منحرف شوید. آن هم به مقدار کافی برای عبور امن.

۲. موقع عبور، تغییر مسیر یا توقف از علایم استفاده کنید

در شهرهای بزرگ مثل ونکوور، وجود زنگ روی دوچرخه الزامی است. اگر زنگ ندارید، باید با صدای خودتان اعلام حضور کنید. نیازی هم نیست عصبانی داد بزنید، در حد لازم بلند بگویید که می‌خواهید از سمت چپ کسی عبور کنید. موقع چرخش یا توقف هم کاملا مراقب اطراف باشید. می‌توانید با دست علامت گردش دهید و از چراغ ترمز برای توقف استفاده کنید.

۳. به وضعیت خیابان و اطراف توجه کنید

بعضی افراد موقع دوچرخه‌سواری از هدفون استفاده می‌کنند، بعضی هدفون‌های جدید فناوری حذف صداهای اطراف را دارند که می‌تواند واقعا خطرساز شود. این در حالی است که صدای وسایل نقیلهٔ در حال عبور، می‌تواند شما را هشیار نگه دارد. ضمنا موقع دوچرخه‌سواری بهتر است عکاسی، چت، یا مکالمه نکنید. چند لحظه توقف در گوشه‌ای برای انجام این کارها، بهتر از یک تصادف خطرناک و چند ماه خانه‌نشینی است.

۴. فاصله را رعایت کنید. در شلوغی‌ها نروید

به خصوص در دوران کووید-۱۹ این اصل را رعایت کنید. عبور از کنار افراد خطر بالایی ندارد ولی حضور در مکان‌های شلوغ، به دردسرش نمی‌ارزد. ماسک یا اسکارف به صورت بزنید و خودتان را در ترافیک گیر نیندازید.

افرادی که به خیابان آمده‌اند رقیب ما نیستند. همه ما برای رسیدن به مقصد از خیابان استفاده می‌کنیم و باید به فکر هم باشیم.

منبع: CBC