Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

مصرف ویتامین D شما را در برابر کروناویروس مصون نمی‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از زمان شیوع COVID-19 تبلیغات گسترده‌ای درباره تاثیر مصرف ویتامین D بر تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل این بیماری صورت گرفته است؛ اما طبق گزارش منتشر شده توسط BMJ Nutrition, Prevention and Health مصرف دوزهای بالا یا آفتاب گرفتن‌های طولانی نمی‌تواند همچون نوش‌دارو عمل کند.

ویتامین D به صورت طبیعی هنگام حضور در برابر نور خورشید در بدن تولید می‌شود. برخی تحقیقات نیز نشان داده‌اند که وجود این ویتامین در بدن باعث بروز حالات خفیف‌تر کروناویروس خواهد شد. اما نویسندگان مقاله مذکور از مردم خواسته‌اند تا به تبلیغات گسترده و اغراق‌شده درباره اثرات مصرف ویتامین D توجه نکنند.

کارولین گریگ یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید با وجود آن‌که شواهدی مبنی بر مفید بودن مصرف مقادیر اندک ویتامین D در درمان عفونت حاد تنفسی وجود دارد ولی نمی‌توان با قطعیت گفت باعث درمان COVID-19 خواهد شد. او همچنین درباره مصرف بیش از حد این ویتامین هشدار داد.

مطالعات پیشین نشان داده که کمبود ویتامین D احتمالا با ابتلا به بیماری‌های مسری همچون سرماخوردگی فصلی و آنفولانزا ارتباط دارد، اما نشانه‌ای از تاثیر آن در افزایش توانایی بدن برای مبارزه با این بیماری‌ها مشاهده نشده است. به عبارت دیگر ارتباط موجود علت و معلولی نیست.

از طرفی برخی مطالعات دارای ایراداتی نیز هستند. مثلا تحقیقی پیش‌طراحی شده نشان داده که کمبود ویتامین D با نرخ بالاتر مرگ‌ومیز بر اثر کروناویروس ارتباط دارد اما بیماران مورد بررسی همگی مسن هستند و به خودی خود احتمال مرگ در میان آن‌ها بالاتر است.

همچنین با اینکه شواهدی نداریم که نشان دهد مصرف ویتامین D موجب افزایش توان بدنی شما برای جنگیدن با ویروس می‌شود اما این موضوع ثابت‌شده است که مصرف بیش از حد آن (روزانه 60،000 واحد بین‌المللی یا 10 برابر میزان پیشنهادی) به تولید کلسیم سمی در بدن و بروز مشکلات کلیه می‌انجامد.

ویتامین D مزایای بسیاری دارد و چنانچه مدام در خانه هستید و نور خورشید به اندازه کافی به شما نمی‌رسد باید کمبود ان را با مکمل جبران کنید. اما مصرف بیش از اندازه هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. پس نکات بهداشتی و فاصله فیزیکی را رعایت نمایید تا از ابتلای خود و عزیزانتان به COVID-19 جلوگیری کنید.

منبع: INSIDER