Saturday, April 20, 2024
-3.2 C
Calgary

با کهن‌ترین آتش دنیا آشنا شوید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

Mount Wingen (Wingen در زبان بومیان استرالیا یعنی آتش) که به Burning Mountain نیز شهرت دارد در ایالت New South Wales استرالیا واقع شده است. در عمق 30 متری رگه‌های زغال‌سنگ این کوه به قدمت شش هزار سال می‌سوزد.

هیچکس به درستی نمی‌داند این آتش چگونه آغاز شده (برخورد صاعقه، آتش‌سوزی جنگل، احتراق خودبخودی یا آتشسوزی عمدی توسط بومیان) اما بنا بر روایات قبیله Wanaruah در گذشته مردم بومی از حرارت خارج شده دریچه‌های سنگی کوه برای پخت غذا و ساخت ابزار استفاده می‌کردند.

مهاجران اروپایی در سال 1828 برای اولین بار با Wingen Mountain مواجه شدند. آن‌ها ابتدا گمان می‌کردند دود و حرارت کوه به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی درون آن است.

امروزه این محوطه که هیچگونه حیات گیاهی و جانوری در آن وجود ندارد به جاذبه‌ای توریستی تبدیل شده است. بوی گوگرد، گرمای 350 درجه سانتی‌گرادی و دود برخواسته از قله کوه حس و حال خاصی به آن می‌بخشد.

آتش گرفتن رگه‌های زغال‌سنگ پدیده‌ نادری نیست و هم‌اکنون حدود 1،000 مورد از چنین آتش‌سوزی‌هایی در سرتاسر کره زمین مشغول سوختن هستند، اما قدمت بسیار بالای Mount Wingen آن را به موردی خاص تبدیل کرده است.

Smouldering fires به آتش‌سوزی‌های‌ آرام با حرارت پایین و بدون شعله می‌گویند‌ که پایدارترین نوع احتراق است. اصلی‌ترین منابع سوختی برای چنین آتشی زغال‌سنگ و زغال‌سنگ نارس (peat) است. این آتش به سختی خاموش می‌شود (مگر با بارش بسیار شدید باران، تغییرات اقلیمی یا تلاش گروه‌های آتش‌نشان) و به همین دلیل طولانی‌ترین آتش‌سوزی مداوم بر روی کره زمین است.

منبع: Science Alert