Thursday, April 25, 2024
3.6 C
Calgary

تظاهرات ضد تبعیض نژادی در مونتریال به خشونت کشیده شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به دنبال مرگ جورج فلوید به خاطر خشونت پلیس در مینسوتای امریکا، شهرهای مختلف این کشور صحنه تظاهرات و ناآرامی‌های اجتماعی شده‌اند. اما مردم مونتریال نیز یک‌شنبه شب تظاهراتی علیه تبعیض نژادی بر پا کردند.

این تظاهرات که با آرامش دنبال می‌شد، پس از آن به خشونت گرایید که اشیایی به سمت پلیس پرتاب شد و در پی آن، نیروهای پلیس از اسپری فلفل و گاز اشک‌آور استفاده کردند و ادامه گردهمایی غیرقانونی اعلام شد.

تظاهرات تقریبا تمام شده بود و برخی افراد به سمت نقطه شروع آن، یعنی مقر پلیس در داون‌تاون مونتریال حرکت کرده بودند که درگیری‌ها شروع شد.

cda-racism-protests-20200531.jpg

شیشه‌ها شکسته شدند، آتش به راه افتاد و گروهی از معترضین با نیروهای پلیس درگیری شدند.

تکرار خشونت و تبعیض علیه سیاه‌پوستان

برگزارکنندگان این تظاهرات می‌گویند که هدف از آن، همدردی با مردم امریکا و همچنین جلب توجه به تبعیض‌ها در کانادا بوده است. ماری-لیویا بیوگ از مسئولین این راه‌پیمایی می‌گوید:

«همه باید بدانند که حرکت امروز ما برای این بود که اعلام کنیم قتل جورج فلوید، یک حادثه یکتا نیست و مدام در مونتریال هم تکرار می‌شود. پس برای اعتراض به بی‌عدالتی و همدردی جمع شده‌ایم.»

George floyd protest

این اجتماع مردمی از بخش‌های مختلف جامعه را جمع کرد و شعارهایی نظیر Black lives matter و I can’t breathe سر داده شد. همچنین چندین بار مردم به زانو نشستند تا اتحاد خود با جنبش سیاه‌پوستان را اعلام کنند.

اما پس از آنکه پلیس خواستار متفرق شدن حاضران شد، برخی اهمیت ندادند و عده‌ای هم از فرصت استفاده کردند و با شکستن شیشهٔ مغازه‌ها، اقدام به آتش‌زدن آنها کردند.

cda-racism-protests-20200531.jpg

برگزارکننده‌های این اجتماع از مردم خواسته بودند که فاصله مناسب برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ را رعایت کنند و با اینکه اکثر افراد ماسک داشتند، اما در مواقعی حفظ فاصله ممکن نبود.

نزدیکی این تظاهرات به مقر پلیس باعث تجمع نیروهای قانون و ایجاد حساسیت‌هایی شده بود. به گونه‌ای که چند دقیقه قبل از شروع آن، پلیس مونتریال در توییتر نسبت به مرگ جورج فلوید ابراز ناراحتی کرد و نوشت:

«هم عمل پلیس خطاکار، و هم بی‌عملی همکاران او، ضد ارزش‌های پلیس بود. ما به حقوق مردم احترام می‌گذاریم و همه باید بتوانند به خشونت اعتراض کنند. ما برای حفظ امنیت در کنار شما خواهیم بود.»

قبل از این نیز در تورنتو تظاهراتی برگزار شده بود که کاملا مسالمت‌آمیز خاتمه یافت.

منبع: CBC