Thursday, April 25, 2024
3.6 C
Calgary

قوانین اعطای وام مسکن سازمان مسکن کانادا CMHC سختگیرانه‌تر می‌شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سازمان مسکن کانادا CMHC در حال سخت‌تر کردن قوانین برای دریافت وام مسکن است، حرکتی که تقاضا از سمت وام‌گیرندگان ریسک‌دار را کاهش می‌دهد و قیمت‌ها را در دوران بی‌ثباتی اقتصادی تحت کنترل در می‌آورد.

CMHC که نقش بیمه‌کننده ملی برای بیمه‌های وام مسکن را دارد، استفاده از سرمایه‌های قرضی برای پیش‌پرداخت را ممنوع کرده، و تقاضای رتبهٔ اعتباری بالاتری برای وام‌گیرندگان را مطرح نموده تا مطمئن شود که خریداران دارای درآمد کافی برای بازپرداخت وام و بدهی‌های خود هستند.

این معیارهای جدید از ۱ جولای به اجرا درآمده‌اند و طوری طراحی شده‌اند که هر وام‌گیرنده‌ای نتواند وارد بازار مسکن شود و با این روش، تقاضای بدون پشتوانه برای مسکن کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود که این تغییرات بیشترین تاثیر را روی خریداران خانه-اولی بگذارد.

البته تخمین دقیقِ تاثیر این سخت‌گیری روی خریداران بالقوه سخت است اما طبق جدیدترین آمارهای عملکرد CMHC به نظر می‌رسد که ۲۰ درصد ریزش در بین متقاضیان بیمه وام مسکن رخ بدهد چراکه شرایط مالی آنها مطابق با معیارهای جدید نخواهد بود.

بدهی خانوارها حتی قبل از بحران کووید-۱۹ هم به اوج رسیده بود و حالا با از دست رفتن ۳ میلیون شغل و تزریق نقدینگی عظیم توسط دولت مرکزی، باید منتظر تشدید آن بود.

مدیر اجرایی CMHC آقای ایوان سیدال می‌گوید: «کووید-۱۹ ضعف‌های قدیمی در بازارهای مالی ما را رو آورده است و باید همین حالا عمل کنیم تا هم خانه‌دارها از خطر در امان بمانند، هم ریسک دولت و مالیات‌دهندگان کاهش یابد و بازار مسکن نیز از حمایت کافی برخوردار شود تا تقاضای اضافه به آن نیاید و قیمت‌ها کنترل شوند.»

پیش از کووید-۱۹ بازار مسکن در تورنتو، ونکوور، مونترال، و جنوب اونتاریو تحت تاثیر رقابت خریداران با افزایش قیمت شدید روبرو شده بود. حالا فعالیت‌ها کاهش یافته و داده‌های جدید نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از تقاضا بین مارچ تا اپریل از بازار بیرون رفته است و قیمت‌ها به طور میانگین ۱۰.۹٪ کاهش یافته‌اند. البته قیمت‌ها در گران‌ترین شهرهای کانادا (تورنتو و ونکوور) همچنان بالا هستند.

بانک‌ها نیز یک فُرجهٔ تنفسی ۶ ماهه به ۱۵٪ از وام‌گیرندگان داده‌اند تا بتوانند تاثیرات منفی کووید-۱۹ را از سر بگذرانند. CMHC پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها تا ۱۲ ماه آینده تا ۱۸٪ کاهش یابند.

طبق قوانین جدید CMHC خریداران باید با جای ۶۰۰ امتیاز اعتباری، حداقل ۶۸۰ امتیاز داشته باشند. قوانین کامل در وبسایت CMHC آمده‌اند.

منبع: The Globe and Mail