Thursday, March 28, 2024
-5.3 C
Calgary

آیا واکسن فلج‌اطفال باعث ایمنی در برابر COVID-19 می‌شود؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

واکسن موثرترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر است. تزریق ویروس ضعیف‌شده به بدن موجب ایمنی فرد برای مدتی محدود یا نامحدود در برابر بیماری مشخص می‌شود، اما برخی شواهد نشان داده‌اند که برخی واکسن‌ها بدن افراد را در برابر طیف گسترده‌تری از بیماری‌ها مصون می‌کنند.

دانشمندان هم‌اکنون در حال آزمایش بیش از 90 واکسن هستند تا تاثیر آن‌ها بر ایمن شدن بدن در برابر ویروس COVID-19 را بسنجند. نتایج بدست آمده نشان داده که واکسن فلج‌اطفال کاندیدای اول گروه است. انواع خوراکی این واکسن (OPV) و انواع دیگر که حامل ویروس ضعیف‌شده هستند (IPV) سالهاست در کشورهای مختلف تولید و مصرف می‌شوند.

آزمایش واکسن‌های OPV بر روی بیش از 60،000 بیمار نشان داده که مصرف آن می‌تواند از ابتلای افراد به ویروس آنفولانزا جلوگیری کند. بعلاوه دوره درمان عفونت‌ تبخال تناسلی را کوتاه‌تر می‌کند. بررسی‌های جدید نیز نشان داده که تزریق واکسن فلج‌اطفال باعث تولید آنتی‌بادی‌ خاصی در بدن می‌شود که ایمنی فرد در برابر کروناویروس جدید را در پی دارد.

بطور کلی مصرف واکسن‌های موجود که سالهاست امتحان خود را پس داده‌اند به مراتب ایمن‎‌تر از نمونه‌های جدید خواهد بود.

فعلا باید منتظر بود و دید که نتایج بررسی‌های بیشتر چه چیزی را نشان خواهند داد. پس هم‌اکنون بهترین راه‌حل رعایت توصیه‌های بهداشتی ازجمله حفظ فاصله فیزیکی، زدن ماسک و شستن دست‌ها است تا از بروز موج جدید بیماری جلوگیری کنیم.

منبع: Forbes