Wednesday, April 24, 2024
15.7 C
Calgary

تاثیر خوب دگزامتازون بر درمان بیماران حاد کووید-۱۹

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پژوهشگران در انگلیس اولین نشانه‌ها از تاثیر داروی دِگزامتازون در بهبود مبتلایان به کووید-۱۹ را منتشر کرده‌اند: با استفاده از این دارو یک سوم از بیماران حاد بستری در بیمارستان بهبود یافته‌اند.

نتایج اولیه هفته گذشته اعلام شدند و به زودی نتایج کامل‌تر منتشر می‌شوند. این پژوهش بزرگ بوده و روند بهبود ۲,۱۰۴ نفر دریافت‌کننده دارو، با ۴,۳۲۱ نفر که درمان عادی گرفته‌اند، مقایسه شده است.

دارو به شکل خوراکی و تزریقی به بیماران داده و باعث شده که ۳۵٪ از آنها دیگر نیازی به دستگاه‌های کمک‌تنفسی نداشته باشند و ۲۰٪ نیز از ماسک اکسیژن بی‌نیاز شوند. اما دارو روی افرادی که بیماری‌شان حاد نبوده، تاثیری نداشته است.

پیتر هوربی، رییس تیم پژوهشی می‌گوید: «تاثیر نجات‌بخش دگزامتازون واضح است و بایستی تبدیل به یکی از داروهای استاندارد در درمان بیماران شود. به خصوص که ارزان است و می‌توان بلافاصله از آن استفاده کرد.»

داروهای استروئیدی باعث کاهش التهاب ناشی از واکنش شدید بدن به کروناویروس می‌شوند، واکنشی که در برخی موارد می‌تواند منجر به مرگ بیماران شود.

با این حال سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که نباید در مراحل اولیه بیماری از این دارو استفاده کرد زیرا ممکن است سرعت بهبود مبتلایان را کاهش دهد. و البته این دارو عوارض جانبی نظیر تخریب مفاصل نیز دارد.

دکتر تریسا تام، مدیر کل بهداشت کانادا، می‌گوید که نتایج این پژوهش را به دقت بررسی و با دیگر درمان‌ها مقایسه خواهد کرد و فقط پس از آن، احتمال دارد که دِگزامتازون را به عنوان یک درمان توصیه کند.

کووید-۱۹ تا امروز حدود ۴۳۱,۰۰۰ را در سرتاسر دنیا به کام مرگ کشانده و همزمان با تلاش‌ها برای توسعه واکسن قطعی، بررسی روی درمان‌های متعدد دیگر نیز در جریان است.

منبع: CBC